Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-08, 20:06   #16
Linnéak Linnéak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 5
Jag köpte maskin igår, det blev en Emerald 116. Kommer att få en kurs efter sommaren och jag får byta in den inom ett år om jag skulle vilja ha något mer avancerat.
Sydde om en tröja igår eftermiddag och gillade maskinen.Nu ska jag bara bestämma vad som blir nästa projekt så jag kan skaffa passande tyger. Har några gamla lakan att provsy i så länge.

Tack så mycket för alla era råd, vad kul det här ska bli!
Linnéak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 21:11   #17
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Lightbulb

Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Knepet att sy på vanlig maskin är att använda smal o tät sicksack! Det är den som som blir mest elastisk! För fållning använder jag tvilling-nål som gör att undersidan ser ut som sicksack. Tänk bara på att släppa lite på trådspänningen...

När det gäller all sömnad i trikå: Använd "jersey-nål" dvs nål med rundad spets, så nålen inte sticker hål i tyget utan bara glider ner mellan trådarna! Man behöver byta nål lite då o då om man tex kört i en knappnål el dyl!

När jag klipper ut i tyget nålar jag ALDRIG fast mönstret! Dels sticker det hål i tyget, dels blir tyget för stort för mönstret!! Lägg istället tyngder på. (Av samma anledning nålar jag alltid på tvären vid sömnad; undertyget blir längre om man nålar längs med sömmen!)

Och när man viker o lägger/slätar ut tyget finns en risk att man sträcker det översta lagret så det undre blir större! Håll därför hörnena, skaka ut o lägg på bordet och klappa=banka ut veck/rynkorna då blir tygsidorna lika stora!
Bra tips där jag skall precis börja sy min första riktiga grej ( Pyjamas (jogging byxor). Nu vet jag vad tyngderna är till för som jag ärvde av morsan.
Jag köpte både vanlig och Overlock för övrigt. När jag övat har jag märkt att det är svårt att sy långsamt då ställbar hastighet ej verkar finnas på Janome Mylock 744D. Annars tycker jag det gick relativt lätt ändå. Vad är bäst tråckla först eller?? Det gäller väl att kunna sy linjerna i ett svep så man får en jämn linje som typ ett penseldrag ungefär är man feg blir det väl darrigt? / Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 00:30   #18
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Grattis Linnea!

Grattis Linnea till din nya symaskin! Ha det nu så roligt och prova allt kul du kan göra!!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 00:34   #19
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Råd till Fekete

Fekete:
det är som att ta körkort, man måste övningsköra, det är bara att fortsätta. Vill du bli van vid själva tygföringen tycker jag att du ska sy riktigt mycket på den "vanliga" symaskinen först, med långsam hastighet. Du kan ju sy trikå med den också.

Det ÄR svårt att sy på overlock för nybörjare, det sa vi ju!
För att träna tygföringen på overlock föreslår jag att du skaffar en halvmeter långrandigt trikåtyg som du viker dubbelt på mitten, sen syr du söm efter söm efter söm...så rakt du kan, tills hela tyget tagit slut(det bidde inte ens en tumme kvar!).
Då kan du ju se på ränderna hur exakt du arbetar.

För att få en lagom hastighet är det viktigt att träna sig på att använda pedalen tillräckligt "mjukt".

Det är naturligtvis möjligt att tråckla.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons