Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-23, 10:39   #1
Katten77 Katten77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Question Symaskin för hemtextilier?

Hej allihopa!

Glad nybörjare här som tycker det är dags att införskaffa en egen symaskin. Syr mest enklare hemtextilier som tex kuddöverdrag, gardiner, dukar osv. Sedan skullde det ju vara en bonus att kunna lägga upp jeans själv men det är inte nödvändigt...

Hoppas att ni kan ge mig lite råd.
Katten77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 11:37   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det du är ute efter klarar i stort sett alla symaskiner. Undvik dock dom allra billigaste och udda märken. I prisklassen runt 2500 börjar symaskinerna bli riktigt bra. (Sedan finns ju beg. marknaden och england).
Satsa på en bra symaskin en symaskin med ett välkänt märke. Gå runt och kolla i symaskinsaffärer och provsy. Ta god tid på dig och kolla i flera butiker innan du bestämmer dig.
Det är jättesvårt att råda dig att köpa någon speciell symaskin. När det gäller symaskiner är är det viktigt att personkemin stämmer, in och maskinen. Det är lite som att skaffa sig en ny partner. Man måste fungera och trivas ihop. Det är din allra bästa vän som du är ute efter. Hittar du rätt så är det stor risk att syglädjen kommer.

Vissa butiker har en bytuppgaranti, det innebär att du kan köpa en dyre maskin inom ett år, lämna tillbaka din gamla och bara betala mellanskillnaden.

Brother brukar ge mycket maskin för pengarna.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 12:02   #3
Katten77 Katten77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Tack för ditt svar! Ska kika på Brother-maskinerna hos SMD.

Jag hade funderat på en overlock då det låter så smidigt att kunna kasta kanter, sy ihop och skära på en gång. Men har förstått det som att overlock inte klarar vanlig raksöm? Och i så fall kan man väl inte när man ska sy fast tex snedslå, rynkband mm?

Kan även nämna att den maskin jag brukar låna idag (en äldre maskin) retar gallfeber på mig då den ofta drar i det övre tyget - även om jag nålar ordentligt så får jag nästan alltid flytta nålarna vartefter för att det övre tyget liksom "blir mer" av.
Katten77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 12:13   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Som föregående säger så kan dom flesta maskiner sy gardiner, dukar etc. utan problem.

Provsy och titta efter saker som att raksömmen verkligen blir rak, att stygnlängden och trådspänningen är konstant i olika hastigheter och olika tjocklekar. Vik provlappen några gånger, börja sy på det ovikta och se så maskinen klarar av att ta sig upp på vikningen utan problem och kontrollera att sömmen inte blir ojämn. Titta på båda sidor provlappen. Om du kan se på sömmen var vikningen börjar från andra sidan så kommer stickninger vid vikta hörn och sånt också bli ojämna när du syr på riktigt sen.

Själv har jag bäst koll på husqvarnas maskiner. Dom är bra till den typen av sömnad som du är ute efter, även dom enklare modellerna av maskin. Det dom är sämre på är småpill, där är dom lite klumpiga.
Brother har jag själv inte bra erfarenheter av. jag provsydde ett par på en mässa förra året. Jag trodde nästan att försäljerskan drev med mig när hon visade mig en maskin som hon påstod skulle vara en bra basmaskin (i stort sett allt jag nämnde ovan som kan vara bra att kolla såg rätt sorgligt ut) och verkade faktiskt tro på det själv. Dessutom hade dom itne ens elastiska provlappar man kunde få testa i. Morsan kliade över till en tygförsäljare något bord bort och tiggde till sig en bit bommullstrikå. Maskinen kunde inte ens sy raksöm tvärs över utan att töja det och dom elastiska sömmarna ska vi inte tala om. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Men med det sagt: Maskintyp, märke och modell är väldigt mycket en smaksak. Det är mycket som ska stämma och har man vant sig vid en maskin är det ofta svårt att lära om. (Jag tenderar att jämföra allt jag provsyr mot min gamla HQ 6570 och det är ju inget dom nya maskinerna har någon rättvis chans att leva upp till.) Så när folk säger att ett märke är "bra" eller "dåligt" så ta det med en nypa salt tills du provat själv.

Angående overlock så stämmer det att den inte kan sy raksöm. Sånt får du i alla fall ha en vanlig maskin till. Overlocken kan dock vara ett bra komplement till en vanlig maskin, särskillt om man syr mycket trikå.

Angående maskinen du brukar låna, så testa att lätta på pressarfotstrycket. Är det för hårt brukar maskinen vilja skjuta det övre lagret framför sig.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 13:08   #5
Katten77 Katten77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Tack Lillith för ditt svar!. Då vet jag att jag ska satsa på en vanlig symaskin, inte overlock. Ska även kolla min lånemaskin ifall det går att justera pressarfotstrycket så jag slipper rynkiga fållar!

Ska se ifall jag har möjlighet att ta mig till en symaskinsaffär och prova lite olika maskiner.

Några tips på modeller som klarar kraftigare tyg (tex lägga upp jeans) i prisklass 2000-3000 kr?

Tack för snabba svar här på forumet, ni är så snälla som vill hjälpa en liten nybörjare som mig!
Katten77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hemtextilier, nybörjare, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons