Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-20, 11:25   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Problem med kalsongmönstret

Jag har provat det nya kalsongmönstret som ligger under artiklar, men när min man skullle prova dem (efter att jag sytt grensömne) så visade det sig att de var på tok försmå!!

Annars verkar mönstret jättebra men jag vet inte riktigt hur jag ska göra de så pass mycket större. Min man har i vanliga fall storlek S/46 så det hela är lite konstigt, känns som att jag har gjort något fel, man kan inte komma på vad.

Någon som skulle kunna gradera mönstret eller hjälpa mig hur jag ska göra det större?!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 11:53   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kikade på bilden av kalsongen och den förusätter nog ett väldigt töjbart material. Har du det?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 11:55   #3
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag tror också att det kommer att bli alldeles för små till min sambo. jag har inte sytt dem ännu, men när jag mätte på mönsterdelarna o jämförde med ett par andra kalsonger så verkade det bli väldigt litet.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 14:09   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Inte välidgt töjbart men normalt törjbar trikå.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 17:23   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Gissar att det beror på töjbarheten.
Ett mönster gjort för 75% stretch (Bomull med ca.5%lycra). Som man syr i vanlig singeljersey (18-20% stretch) blir alldeles för litet.
Vad är det för mönster? Står det något om materialförslag? /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 17:25   #6
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hur ränkar jag ut strechen? Lägger mot en linjal och töjer eller?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 17:43   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ja, precis, 75% strech då kan du töja ut 10 cm tyg till 17,5cm . Lycka till /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 00:54   #8
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag sitter också med mönstret men har lite problem.
När jag skriver ut delarna så blir det för litet men som jag ser det så kommer inte mönstrena som är inscannade ut i A4 utan dom blir mindre.
Men det största problemet är att A1 o A2 inte passar mot varandra (olika längd).
Likaså D1 o D2 på sidstycke fram/bak mot D1 (mittstycke sida) D2 (mittstycke) Där skiljer det mer än 2 cm på det jag skriver ut.
Tycker det verkar vara ett jätte bra mönster men jag får inte till det..Kan nån ev hjälpa mig?


För att få det större så kan man skriva ut det o sen klippa alla 3 arken i lika stora bitar o klippa upp. Sen kan man scanna in dom igen, måste bara hålla koll så scanningsområdet blir lika på alla. Sen skriver man ut dom som helsida så blir dom större... Har provat detta på ett anna mönster som jag behöde göra större o det funkade kankon. Alla måtten ändrades propertionelikt (Stavas det så)????



TACK till er som ger er tid att lägga upp mönster till oss andra.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 11:03   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det kanske är lite "idiot"-svar, inte menat så. Men ibland glömmer man att ställa in så att det som skrivs ut inte justeras så att det får plats på papperet? Det brukar ställa till med mycket tok och bråk. Speciellt om man ska skriva ut mönster som har gjort för Letter-pappersformat, och det anpassas till A4.

De flesta program har inställning för skrivare där man ska välja hur det ska skrivas ut.. resize to fit paper eller as in original.. Eller ja det kan stå lite olika.

Men, ja som sagt, säkert en "idiot"-svar som du redan tänkt på.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 15:55   #10
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Helena: Nej, det hade jag inte tänkt på. Räknade kallt med att programvaran skötta allt sånt åt mig...

När jag tittade på det ser det faktiskt ut som att det har blivit förminskat. (Skarvar några cm in på papperet.)
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 16:13   #11
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag hittade aldrig hur man gjorde så att en bild skulle motsvara en sida, så jag öppnade dem i paint istället och valde där att en bild skulle vara en sida i utskriftsformat,

Jag ska prova och se om detta blir bättre. Eftar att ha mätt mönstret och jämfört med ett par köpta kalsonger så verkade allting stämma.

Senast redigerad av Baggin den 2007-10-21 klockan 16:16.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 18:26   #12
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Förstår inte hur du kan öppna en PDF fil i paint??? Snällt att du försöker hjälpa oss som inte riktigt förstår
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 18:50   #13
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Det var riktigt klurigt att få pdf filen till paint ska ni veta. (Jag använder programmet adobe acrobat reader.)

Jag laddade hem pdf-filen. Gick in på arkiv eller någonting och valde exportera och sedan att jag ville ha filen som ett word-dokument. Sparade den på samma ställe, öppnade den. Kopierade bilderna i word-dokumentet och klistrade in de en och en i paint.

Någon som hängde med?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 19:42   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
I acrobat finns det i skrivarinställningar inställning på om man ska skriva ut som i dokumentet eller om det ska förminskas till att passa papperet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 20:14   #15
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Ja, jag hittade hur var man valde om uskriften skulle anpassas till papperet eller inte, men det blev ingen skillnad om man valde att det inte skulle anpassas till papperet.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons