Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-21, 10:33   #1
noomi noomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 3
"Vridning" fram på balklänningen,

Hej ! Snart är det dax att sy balklänningen . Men hur gör man en sånn här grej på klänningen ?
Jag tror bilden säger det mesta. Jag har aldrig gjort sådan skruv eller vidning när jag sytt förut.Jag ska ha samma tyg och så dära.

MVh Noomi Franceen
Bifogade bilder
 
noomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 10:37   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det måste väl vara en söm på det undre lagret.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 13:37   #3
noomi noomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 3
förstår inte riktigt hur du menar...



någon som vet hur man gör denna "skruven" ?
noomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 15:34   #4
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Ska försöka hitta något av mina gamla mönster...tror jag ska ha ngt liknande liggande.

Jag tror också det är en skarv... Förmodligen är det flera draperade bitar som ger intrycket av att hela stycket är snott ett varv.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 17:23   #5
adelheid adelheid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 5
Det ser ut som om det sku vara nåt tunt tyg, typ shiffong, draperat ovanpå ett "undertyg". Draperade delen på bysten gör ett "skruv" mellan brösten och tygkanten kan man gömma i draperingarna. I ett genomskinligt tyg som har ingen ordentlig avig- ellre rätsida kan man göra just ett sådant sväng. Men som sagt så är det flera draperade delar på framst. och sömmarna/tygkanten kan man gömma i draperingarna. Har gjort liknande draperingar då "undertyget" är färdigt sytt och format då draperingarna på en provdocka. Det är svårt att beskriva hur man egentligen gör, det är lättare att bara ta en bit tyg och börja drapera så ser man så småningom hur det blir att se ut...
adelheid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 21:33   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Detta avhandlades precis nyssens i denna tråd: http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=6354
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 10:30   #7
adelheid adelheid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 5
Det är nog inte alls samma sak... Den enda lilla likheten är vridningen mf, men tillverkningen är inte alls lika. Tillverkning av en stretchande skjorta och en balklänning är så långt från varandra som det bara kan vara.
adelheid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 07:59   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tycker det ser ut som det är gjort av två stycken tvärs över bysten. Den övre vänstra delen löper diagonalt över bysten och blir det undre högra stycket. Det ser även ut som det är flera små stycken... Titta i kanalen i armhålan så ser det ut som flera små remsor i en kanal.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 10:04   #9
noomi noomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 3
ojojoj, får inten rätsida på det här nu , alla säger olika . vet någon igentligen hur man gör ?

Tack ändå för alla svar hitills .
noomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 10:15   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Enklast är nog att ta lite tyg att laborera med. Svårt med svar när man bara ser det på bild
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 15:41   #11
adelheid adelheid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 5
Jag har gjort korsetter med draperingar och det är nog bara att ta en bit tyg och göra det på en docka, det finns helt enkelt inte mönster till det. Och det går en massa tyg till drapering, så se till att det finns tillräkligt av det!

Du kan ju börja med en liten "provdraperin" som du kan göra fast på en topp eller en bh. Du behöver inte klippa tyget, utan draperar den fast med en massa knappnålar - bara så att du kan prova och se hur du får det snyggt. Sedan är det bara att ta knappnålarna bort och du ser också hur mycket tyg det går åt för bara en liten del (som just en bh-kupa).

(Ska i nåt skede, då jag har tid att leta efter i mina bilder, ladda upp bilder till mitt album också om draperade plagg.)
adelheid är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons