Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-06-10, 09:32   #1
Tia75 Tia75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 9
Köpa ny symaskin - hjälp!

Ska köpa ny symaskin och just nu väger det mellan Husqvarna Viking 100Q och Singer Curvy 8763. Är det någon som har något att säga om dessa maskiner? Jag har testat båda, men vill veta mer från någon som använt dem ett tag... motorstyrka etc. Hittar inga sådana fakta om Huskvarna? Snälla om ni vet något är jag oerhört tacksam! Eller kanske fler alternativ på liknande maskiner?
Tia75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 09:59   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Provsy och känn efter vilken maskin som känns bäst.
Annars skulle jag rekommendera att du titta på Janome, Brother och Bernina (ej Bernette) som har mycket bara maskiner. Har erfarenhet av Janome och Brother som är mycket användarvänliga maskiner. Bernina har jag inte mycket erfarnehet av.
Husqvarna och Singer är inte av samma kvalitet som dom var förr. Bra maskiner men inte längre bäst.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 14:08   #3
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Instämmer med Bila! Gå på din egen känsla!
Jag har funderat på att köpa till en symaskin med många sömmar för att ha lite variation men inte kommit till skott än, men överlag är många symaskiner idag mycket plastigare än förr enligt min åsikt. Men å andra sidan är de billigare och du får större variation.
Första valet verkar stå mellan mekanisk och datoriserad maskin - sen handlar det mest om tycke och smak, antal sömmar, möjligheter till olika alfabet etc.
Har man goda erfarenheter av ett märke stannar man ofta kvar där och förespråkar det Jag är stort fan av Bernina och Singer men har å andra sidan inte köpt någon symaskin på snart 20 år nu!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 17:31   #4
Tia75 Tia75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 9
Tusen tack för era svar! Jag har testat de båda maskinerna jag är intresserad av, och finner dem hyfsat likvärdiga. Men skulle vilja hur de är efter ett tags användning, är de tillräckligt starka, andra reflektioner man inte kan testa sig till i affär.. osv? Någon? Jag är trött på mina begagnade maskiner, har haft himla otur och vill nu inte chansa fler gånger utan köpa en ny för max. 4000kr. Ej mekanisk.
Tia75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 22:34   #5
thansen thansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 1
En helt ny maskin för 4000kr som är stark och pålitlig låter tyvärr väldigt lite, och som de andra säger så är de äldre maskinerna oftast mer hållbara i längden. Jag har haft en Husqvarna från 07 som har varit väldigt bra och som jag inte haft några problem med sen jag köpte den.. Dock som jag förstått det kan Husqvarna variera mycket i kvalitet från maskin till maskin, även de som är av samma sort.
thansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 22:51   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jepp, jag säger alltid om man har liten budget dvs under 5 tusing eller något ditåt, så ska man definivt gå och titta på beg symaskiner (om man har lite högre krav alltså). Inte från privatpersoner, blocket mfl utan från reparatörsbutik då får man garanti och en symaskin som gåtts genom.

Då kan man få gårdags toppmaskin för mindre peng än dagens budgetmaskin.

Det viktigaste är att provsy med dina egna material och sy på samma sätt som du kommer sy, dvs inte mitt på tyget. Det gäller oavsett vilken symaskin du ska köpa, nytt som beg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 23:12   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag tycker absolut att du ska provsy Bernina, inte Bernette.
Fundera över i vilken utsträckning du har behov av mönster-
sömmar och vilka sömmar som du absolut vill ha.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 23:56   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fast frågan är om det finns Bernina för 4000 kr? Beg visserligen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 09:07   #9
Tia75 Tia75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 9
Min mamma har alltid haft Bernina, och himmel vad de har krånglat, både data och mekaniska. Visst, de är kanske mycket bättre idag? Jag bestämde mig för Viking 100Q, kommer idag. Liten och smidig! När jag testat lite diverse som jeans, knapphål och quiltat etc tänkte jag återkomma med kommentarer här. Kanske någon annan är sugen på den? Vilken prisskillnad det är att köpa på nätet! Nu har jag även pengar över till overlockmaskin
Tia75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 09:27   #10
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Grattis till ditt inköp! Låt oss veta vad du tycker sen, det är bara roligt!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 16:17   #11
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Grattis! nätet är jättebra 14-dagars returrätt är du inte nöjd tillfullo
är det bara att packa ner den igen och returnera inga förklaringar behövs och du är inte i händerna på säljaren i alla fall inte de första 14-dagarna
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 19:49   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Oj, vad nyfiken jag blir. Vad är det för
Berninor som hon har haft som krånglat??
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 20:21   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske är det de som jag fått sy på i högstadiet? (gamla skolsymaskiner är aldrig roliga)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 21:54   #14
Mongu Mongu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 4
Husqvarnas Jubileumssymaskin kostar 3.995 kr. Köpte en för tre veckor sen och är supernöjd.

Den är ungefär som Husqvarnas Esmeralda (med nåt nr jag inte kommer ihåg, i alla fall den starkare av Esmeraldorna) kostar lika men har en starkare motor.

Så mera maskin för pengarna.
Mongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 13:08   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Tia75 skrev: Visa inlägg
Min mamma har alltid haft Bernina, och himmel vad de har krånglat, både data och mekaniska. Visst, de är kanske mycket bättre idag? Jag bestämde mig för Viking 100Q, kommer idag. Liten och smidig! När jag testat lite diverse som jeans, knapphål och quiltat etc tänkte jag återkomma med kommentarer här. Kanske någon annan är sugen på den? Vilken prisskillnad det är att köpa på nätet! Nu har jag även pengar över till overlockmaskin
Hej!

Jag undrar vilka Bernina maskiner som din mamma haft och vad
som varit fel på dem. =)
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons