Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-20, 12:15   #31
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Diskussionen om en ev. studiecirkel i Lkpg fortsätter här:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17344
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 12:16   #32
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Och, ja, som sagt så tror jag att trådriktningen är fel. Eftersom tyget ändå är så stumt så lägg trådriktningen så att det ser bra ut helt enkelt.
Jag tror faktiskt att trådrakt ligger rätt på bild 14. Delen ska ju draperas/veckas och då hamnar ju v ringingen rätt och ska ta emot belastning. Så tror jag även att mönsterbit 13 är det undre delarna som man sen draperar på med nummer 12 och 14. Så rimligt är att ändra bystmått och insnitt på del 13 och öka vidden på delarna 12 och 14.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 12:17   #33
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Delfintua: Vi löste problemet. Det visade sig vara fodret, som därför skulle vara åt andra hållet. Yttertyget har trådraken lodrätt, oavsett drapering.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 12:59   #34
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vad gör ni då med mönsterbit nr 13? Som jag tror är hela frampartiet och därefter mönsterbit 12 och 14 på höger respektive vänster sida.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 13:06   #35
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Del 13 står det att det är baksidan.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 13:10   #36
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Fort och fel här och läste dåligt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 13:12   #37
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Precis som vi lyckades göra förut... Sådant händer.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 13:27   #38
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Frankenstein still going strong! Håller nu på och justerar del 12, vilket vi numera är överens om allihop att det utgör framstycket både för höger och vänster sida.

Mönsterdelen är förlängd, vecken flyttade och utdragna en bit, nålade på plats och nu ska jag provtråckla vecken. Röda vecket med blått x i toppen utgör bröstvårtan så vecket ska ju sluta en bit innan det.
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 10:28   #39
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Okej, nu har jag kommit så långt att jag börjat sy delarna i provtyg. Det är samma tyg som den riktiga klänningen ska sys i, d.v.s. polyester taft. Problemet nu verkar vara att tyget inte låter sig pressas hur som helst. Det blir väldigt mycket luft i sömmarna. Har kallpressat med både fingrar och strykjärn men det funkar inte tillfredsställande. Provströk med värme, både som nylon och lite varmare, utan ånga men då läckte strykjärnet bara vatten.

Sömsmånen är nedklippt (etappklippt) på foderdelen och bara något trimmad på yttertyget.

Vad göra? Brukar man behöva en stickning för att sömmen ska hålla sig slät?

Bilden visar vändsömmen vid ärmhålet.
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 12:21   #40
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Fungerar det inte att pressa så finns det inte så mycket kvar mer än att sy en stickning. Tyvärr... :/ såvida inte någon annan har en idé. Men, har du provat med samma värme som tyget faktiskt tålde men med ånga? Vatten brukar hjälpa, även när det gäller syntetiska material.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 12:47   #41
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hemligheten är att konservera värme och fukt i tyget vid pressning. Det gör du genom att trycka på sömmen efter press med en träbit, exepelvis en olackad klädborste eller baksidan på armstocken. Värme och fukt tränger in i trät och pressen blir väldigt fin och varaktig.

Funkar inte det så prova en remsa av sånt fuskfållvliseline som är kletigt på båda sidor.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 13:07   #42
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag var lite stursk och krämade på med värmen och chansade utan pressduk. Det är ju ändå ett provplagg!
Det verkar funka, nu är frågan bara om pressningen håller eller om sömmen/tyget kommer att resa sig igen om en stund.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 19:06   #43
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
*Buuuhuuu*

Tjejer: jag håller på att tappa sugen! Jag blir galen på stora tuttar och veck i tyget på "fel ställe". Ska definitivt avbryta för kvällen och se om jag lyckas hitta sugen igen.
Varför i herrans namn valde jag ett mönster med diagonala veck när jag aldrig ändrat insnitt överhuvudtaget??? Varför ska de överhuvudtaget vara öppna veck fram, blir inte alls snyggt över min stora byst. Undrar om det inte hade blivit bättre med veck som slutar i en spets?

Får inte urringningen att hålla ihop så översta delen av BH:n tittar igenom. Det står inget i beskrivningen om att man ska fästa eller sy fast skärningen i v-ringningen.
Baksidan ser åtminstone bra ut så jag får väl stå med ryggen åt folk!

Behövde bara gnälla lite när det går emot så mycket...tur att jag fått mönstret gratis - kanske åker det ut genom fönstret...

Just nu ser läget på strykbrädan ut så här:
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 19:37   #44
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Du kommer med största sannolikhet inte få det att hålla ihop över bysten. Du lär behöva sy några stygn någonstans för att det ska fungera, alternativt lägga till _mycket tyg_ för att täcka urringningen.

Om vecken inte blir bra, prova att ta upp dem och prova livet på dig utan vecken. Ta sedan och nåla in helt nya veck, precis som du vill ha dem istället. Pröva dig fram tills du hittar något som ser snyggt ut och använd dig av dem istället.

Jag ser inga andra veck mer än de diagonala...? Blir det bättre om du nålar till några fler veck?

Ge inte upp! Du kommer att få till det till slut. Och, om inte annat så är du definitivt ett levande exempel för det jag försökte övertala min lärare i mode- och klädsömnad i höstas. Har man en figur som verkligen absolut inte passar in i mönstrena är det mer arbeta att ändra ett befintligt än att konsturera ett från grunden...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 11:10   #45
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Har sovit på saken och idag känns det inte riktigt lika motigt som igår...troligtvis hinner jag inte göra något mer åt projektet nu i helgen och jobbar i början på veckan. Det kanske är så att jag lagom till onsdag har hunnit bli lite sugen igen.

I senaste bilden jag lade upp har jag satt en nål på insidan i v-ringningen där jag skulle vilja att den höll ihop.

Det är nog inte så att jag behöver fler veck fram över bysten. Det känns bara som om modellen med att de är öppna skapar lite bubbel och luft i slutet av sömmen om man jämför med insnitt som är slutna i en spets. Troligtvis skulle jag behöva ännu mer tyg för att den typen av veck ska se bra ut (i taft alltså) och då kommer nog bysten att se ännu större ut.

Foderdelen har två insnitt som båda slutar i spets och undrar om inte dom ser bättre ut, d.v.s. klänningen ut-och-in. Det är faktiskt inte försent för det heller - jag har nämligen fodrat klänningen med samma tyg så jag skulle kunna vända på livet helt sonika. Syr nog inte om just detta exemplar eftersom det blir mycket sprättande (har vändsytt dessutom). Har ganska mycket tyg kvar så jag skulle kunna försöka med livet som hör till modell A och B, då blir klänningen en modell A utan ärm.

Avigsidan, d.v.s. foderdelen ser ut som bilderna nedan. Ena bilden med blixt och den andra utan. Man ser nämligen bara vissa detaljer med blixt och andra bara utan. Har försökt bulla upp bysten i livet också så det ska synas lite bättre. Foderdelen är alltså gjord med två insnitt på vardera sida. Båda slutar i en spets. Har också insnitt uppe i armhålan, det är OK men inte perfekt.
Bifogade bilder
  
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons