Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-29, 08:29   #1
Antari Antari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 26
Unhappy Finns det copyright på den modell av mössa?

Hej alla glada!
Jag sy kläder, och bl a dockkläder. Jag har sytt en mössa som passar Baby Born dockan och skulle sälja den. Då en annan sömmerska skrev åt mig att ” Mössan som du har till denna åkpåsen är min design och modell och får således inte kopieras.” Bifogar foto på min mössa.

Tyvärr har jag inte rätt att sätta upp bild på hennes mössor. Jag har köpt samma modell på mössa till min son på Kapp Ahl för 6 år sedan, samt min mormor hade stickat åt mig samma mössa fast med 2-3 pomponger på varje sidan. Jag tror att jag har sett flera utlänska sy tidningar med samma modell till Baby Born dockor och små barn. Dessutom hotar hon mig att polisanmäla mig om jag fortsäter sälja sådana mössor.
Vad jag ska göra/svara till den kvinnan?
Finns det verkligen patent på den modell???
Kan den kvinna ta på sig ära att hon var först i värden som designade den modell?
H/Tatiana
Bifogade bilder
 
Antari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 08:47   #2
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Hej min personliga uppfattning är att då måste denna kvinna kunna bevisa att de är hon som har gjort denna modell och då måste de vara reg någon stans, men den modelen skulle vem som helst kunna göra bara utan att ha set någon annan ha gjort den. Och jag håller nog med dig den har funnits till och från i många år. Kram karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:04   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vad är så orginellt med mössan att hon kan hävda att det är hennes design och modell? Fråga henne?!

Säger som (Winberg) att den kan vem som helst göra utan att ha sett föregångaren.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:07   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Din mormor har stickat en sån åt dig. När du var liten? Har du den kvar?

Jag tänker att om den är äldre än hennes registrerade modell så kan du hänvisa till att du kopierar mormors mössa.

Men kolla först upp hennes registrerade mössa och vad registerstället säger om att hon har mönsterskyddat något som funnits tidigare.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:17   #5
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Min äldsta dotter är 17 år, och jag sydde en sån mössa till henne när hon var runt året. Jag hade egengjorda garnbollar som hängde på sidorna, men annars är det en likadan mössa.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:27   #6
Antari Antari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 26
Hej Alissa!
Då kommer hon polisanmäla dig oxå. Hennes är oxå med garnbollar!! sitter nu och författar svar till henne med eran hjälp och tipps. Jag återkommer sedan
Antari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:35   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tror inte att en eventuell polisanmälan leder till något åtal här. Det är nästan patetiskt att hon tänker gå så långt för den enkla modellen. Skrattretande faktiskt
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:44   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ser ju ut att likna denna mössa i modellen. Fast denna är stickad.
http://bp1.blogger.com/_7iw6cR4HqpE/...1600-h/cap.jpg
Förstår inte hur hon kan säga sig ha copyright på modellen då även jag sett denna modell på mössa i många många år.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:49   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Den kvinnan har nog inget att komma med. Tänk bara på raggsockan!!! vem kan hävda copyright på den.... jo den som gjorde ursprungsmodellen men hur gammal är inte den.

Sy du dina mössor och lägg ingen energi på att ens svara kvinnan.

Ska jag skoja till det lite så var jag före dig med att klippa frans på feece till en halsduk. Ungefär lika befängt med mössan och kvinnan.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:10   #10
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Det enklaste för dej är att be henne visa registeringsanmälan för mönsterskyddet. Har hon inte mönsterskyddat så spelar det ingen roll om hon gjort designen eller inte. Inga bevis inget mönsterskydd.

Min farmor stickade sådana mössor åt oss när vi var små då kan jag hävda att min farmor gjort designen eller? Min farmor var född 1899!

Nej du lägg ingen energi på denna människa utan fortsätt att sy du till Baby Borndockorna!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:12   #11
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag tycker att det en vanlig mössa som det känns som om många syr.

Jag har själv sålt dockkläder och tycker iofs att det är supertråkigt när folk härmar och tar ens ideer(även om det också är lite smickrande) när man själv kämpat och kommit på saker! Särskilt om man gärna velat kunna leva på detta.

Men vissa saker inser man ju att man inte kan ha copyright på även om man själv kom på idén för att det är en ide´ som många kan ha kommit på eller att den är vanlig i andra sammanhang än kasnke just dockkläder. Det har hänt att jag gjort saker ur eget huvud och senare köpt nån dockbok som haft liknande saker.

Ett annat exempel är dessa kattvetevärmare. Jag "hittade på" en sådan för flera år sen innan jag visste att det fanns mönster på den. Hade aldrig sett nån sådan. Så gissa om jag blev förvånad när jag började se sådana på sysidan Jag har dessutom bara sytt en enda till en tävling så folk kunde ju inte ha sett den fattade jag. Men den är nästan exakt likadan

Senast redigerad av LillaMian den 2008-09-29 klockan 10:17.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:16   #12
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
måste man mönsterskydda? Hur funkar detta?

Jag trodde att om jag kom på en ide´och gjorde den så var det nån slags copyright på den?

men det är väl så att även om man skyddar mönstret så kan nån annan rita om det några mm och säga att det är deras egen?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:19   #13
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Om du kommit på en design måste du mönsterskydda den annars kan vem som helst kopiera den. Du måste dessutom göra det innan du publicerar din design. Patent och registreringsverket måste godkänna designen och kolla så att den inte är för lik någon annans design.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:28   #14
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag gissar att även reima har kopierat designen?
http://www.h2u.se/index.php?page=Pro...u24qshpdr8i8e3
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:30   #15
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Det låter nästan omöjligt att mönsterskydda sina saker för det känns som om det borde kosta en hel del?

jag menade inte att den som säljer kattmönstret har snott min ide´ Hoppas ni förstod det. Jag menade att ibland kommer man på en ide´som man aldrig sett och så finns den redan
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
copyright, mönster, mönsterskydd, mössa, rättigheter, upphovsrätt

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons