Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-09, 21:00   #1
Christina Christina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 4
Question Kurser i mönsterkonstruktion

Hej!
Eftersom jag nästan alltid får ändra mönster för att få det utseende jag vill ha på ett plagg skulle jag vilja lära mig mer om mönsterkonstruktion. Dvs hur man konstruerar/ritar mönsterdelar till ett plagg med utgångspunkt av sina egna mått. Är det någon av er, som känner till var det ges sådana kurser? Är det någon som gått en kurs i mönsterkonstruktion? Vad var era erfarenheter i såfall?/ Mvh Christina
Christina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-09, 22:04   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
mönster på nätet

Hej! mitt minne är bra men kort. Jag har nyss sett en nätkurs i klädsömnad och en i mönsterkonstruktion. Men var? Kolla alla tips på länksidan eller sök på nätet. Jag vet att man fick kolla i ett"kurskuvert" innan man bestämde sig...Lycka till med söket, hjälpen finns, men vara var det?/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-09, 22:09   #3
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
mönster

www.svenskamonster.nu har kurser i Malmö, och den andra länken finns under "länkar"(naturligtvis) och fliken "annat", "KLÄDSKOLAN" var det...hälsningar pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-10, 13:29   #4
Ragnhild Ragnhild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 26
Jeg har brukt "Det gyldne snitt" fra Lutterloh.
Systemet er meget lett å lære, du har kun behov for 2 mål (overvidde og hoftevidd) for å lage et mønster som passer deg.
Web-siden er på tysk, men instruksjonene kan man få på de fleste språk.

www.lutterlohsystem.de
Ragnhild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 15:52   #5
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Klädskolan

Hej!

Jag har laddat hem en demo-lektion från Klädskolan och den verkar lovande. Det finns två olika kuser varav den ena är tillskärning. Se länken http://www.kladskolan.se/index.php.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-21, 01:58   #6
Laney Laney är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 10
Hej!

Jag skulle vilja rekommendera www.kladskolan.se.
Det är en gammal utbildning som nu finns på nätet via kursbrev och e-mail. Den är välkänd och rekommenderad i branschen.Ladda ner provexemplaret på hemsidan och se efter om det är något som kan passa dig. Jag stormtrivs.
Jag har även köpt boken Mönster och konstruktioner för att ha som referensex hemma i skåpet. Den kan köpas på adlibris.com för halva butikspriset märkte jag när jag surfade runt på nätet och jämförde priser .Väl värd sina kronor för de som vill göra egna mönster.

/Laney
Laney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-09, 22:01   #7
Christina Christina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 4
Tack

Tack allihop för era tips och råd angående kurser i mönsterkonstruktion! Det är verkligen roligt och insprierande med ert engagemang./Mvh Christina
Christina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 09:00   #8
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Hej Christina,

För många år sen gick jag en kurs i mönsterkonstruktion på TBV. Vi fick lära oss att ta mått och konstruera mönster därefter. Nu gör jag aldrig det, börjar från noll alltså. Däremot är det jättebra att kunna ändra köpta mönster på ett avancerat och korrekt sätt, inte bara förlänga/förkorta.

Det finns många programvaror där du kan skriva in dina egna mått, och skriva ut mönster på din printer (tejpas ihop). Jag har inte provat nåt själv, men det finns en artikel i tidningen Threads där man jämförde dem med varandra. I artikeln finns länkar till resp. program så att man själv kan söka vidare: http://www.taunton.com/threads/pages/t00152.asp

Hälsningar
Merja
http://www.geocities.com/symamsell
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons