Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-31, 11:00   #1
BirgittaW BirgittaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 59
Tips önskas ang underlägg

Jag vill ha lite tips om vilka underlägg man skall använda vid olika tillfällen för att få det bästa resultatet. Det verkar finnas en djungel att välja mellan.

Tex: När man skall brodera en duk,frottéhanddukar (plast eller tyg-överlägg) m.m.

Birgitta
BirgittaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 14:01   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag är absolut ingen stabiliseringsexpert, så jag kan inte göra någon bra lista med vad du har till vad, men för egen del använder jag väldigt mycket tunt rivbart (t.ex. Sulky tear-easy, eller hellre det andra tunna rivbara Solbrodyr har). På t-shirts behövs något fastare. Jag har köpt något som heter polymesh rån USA som är väldigt mjukt mot kroppen, men ändå väldigt stabilt. Ofta tar jag Polymeshen närmast kroppen och ett lager Sulky totally stable mellan det och t-shirten så blir det stabilt nog. Polymeshen är bra på insidan av barnkläder också, eftersom den är så mjuk! Vet inte om den finns i Sverige, men det borde den göra!
Jag gör inte värst mycket på frotte, men när jag gör det lägger jag en bit Solvy över tyget. Jag har hört att många använder tyll istället, särkilt på väldigt fluffig frotte eftersom det finns kvar även efter tvätt. Men det blir ju knixigare att klippa bort.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-01, 00:01   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Birgitta!
Visst är det en djungel. Trots att det finns många specialare till t ex trikå etc så använder jag i princip bara två olika; en tunn och en kraftigarerivfleece. Den tunna fäster jag alltid i bågen tillsammans med tyget och är det frågan om en stor brodyr eller att jag syr på trikå så lägger jag löst den tjockare rivfleecen under bågen. När jag syr på trikå eller froté fäster jag även solvy i bågen ovanpå tyget så att brodyren inte skall gräva ner sig i tyget. Solvy ser ut som plast men som är vattenlösligt (undrar om det inte är gjort på alger...men jag kan missminna mig).
Fråga gärna igen om jag uttryckt mig oklart.
Nu skall jag fortsätta att jobba några timmar till.....kommer sällan i säng innan 4.
Må så gott
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons