Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2004-07-30, 13:48   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Smile Quilt-råd eftersökes

Hej!
Jag har precis köpt en massa tyg för att sy ett stort lapptäcke (till dubbelsängen här hemma). Jag har aldrig quiltat förut, men jag har kommit så pass långt att jag gjort skissen klart för hur det ska se ut. Inget avancerat, men i varannan ruta ska den mittersta biten broderas med en blomma/ros eller nå't. Jag håller på att tvätta tygerna nu (inte alla samtidigt). Är detta något som ni som kan det här rekommenderar att man ska göra?

Funderar på att pressa vanligt vlieseline på de tygbitar som ska broderas, men jag är inte säker på om det är det bästa, eller om jag enbart ska använda rivbart mellanlägg. Någon som vet??? Blir det för styvt annars?

Jag har gjort ett symaskinsbroderi med en ros i korsstygn och en annan ros i plattsöm som båda kan broderas med symaskinen. Frågan är - kan jag använda båda, eller blir det knäppt att blanda korsstygn med annan brodyr? Den ena rosen (plattsöm) har jag gjort så att den ser likadan ut som de rosor vi har på tapeten i sovrummet.

När man ska göra sådana här rutor med remsor i samma bredd - kan man riva remsorna trådrakt eller måste man klippa för att få exakt mått?
Tacksam för råd./Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-08 klockan 14:03.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons