Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-07-15, 07:35   #1
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Angry Problem med Bernette 334 DS

Hej!

Jag skulle behöva lite råd och tips för min overlockmaskin. Det är en Bernette 334DS.

När jag syr ihop två tyger med den fyrtrådiga overlocken, så vill jag ju att det från rätan skall se ut som om jag sytt en vanlig raksöm! Men så blir det inte!!!

Jag är lite ovan vid den fyrtrådiga för oftast syr jag kläder där jag bara använder 3-trådig overlock och sedan syr ihop sömmarna på en vanlig maskin.

Nu skall jag sy babykläder (i ett ganska tunt jersey-tyg) och tänkte sy ihop och overlocka på en gång. Men när jag syr sömmen och sedan vänder till rätan så åker tyget isår en millimeter och trådarna i sömmen syns. Förstår ni vad jag menar?

Jag satt hela kvällen igår och försökte få det rätt men jag lyckas inte! Håller på att bli tokig!!!
Vet inte riktigt om det är mig eller maskinen det är fel på men jag tänkte höra här inne innan jag lämnar in den på service.

Finns det någon som vet hur jag skall göra?
Tycker jag har provat alla olika varianter på inställningar men jag kan inte lösa det!

Tacksam för alla tips!

/Chrstine
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-15, 09:22   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Lightbulb Tips!

Hej Christine

Det första jag skulle prova var att spänna nåltrådarna, i första hand den vänstra. Om dom är för lösa, så kan dom ju glipa sig. Prova kanske en tråd åt gången.

Hur ser stygnen ut på baksidan? Några trådar som ser slappa ut? Möts gripartrådarna snyggt i tygkanten? Annars kan dom också behöva spännas.

Har du en instruktionsbok till din maskin? Annars borde du kanske söka en. Jag har en Pfaff med en instruktionsbok som är helt suverän

Hoppas det löser sig!

Hälsningar Irene P
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-15, 16:44   #3
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Hej!
Har du förlånga styngn?
Prova med ratten på högersidan.Lägre siffra tätare stygn.Stygnen syns lite för mej också.
Men det gör det på köpta plagg om du kollar.

Lycka till Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 16:16   #4
Maarta Maarta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Detta är visserligen svar på ett gammalt inlägg men ett ständigt aktuellt problem - trådspänning på overlock!!

Ett tips jag fick när inget fungerade på min lock:

Tag en bit knapphålstråd, slå knut på den, trä den mellan trådspänningsbrickorna efter att du tagit bort locktråden. Det damm som ev har fastnat i trådspänningen kan nu lossna och maskinen syr som en gud igen.

Prova, det funkar!!
Maarta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons