Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-20, 14:45   #1
Floraflora Floraflora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 1
Hitta tyg i södra Sverige

Hej!

Jag ska hjälpa min kompis med att sy hennes brudklänning. Däremot har vi stött på patrull när det gäller att hitta rätt tyg. Jag vill ha ett vitt tyg med tungt fall som är mjukt och följsamt. Gärna inte för tunt. Det ska sedan kläs med spets och chiffong.

Var hittar jag detta i södra Sverige! Bor i Småland och utbudet där jag bor är uruselt och butikerna vill inte hjälpa till genom att beställa hem till mig heller. Har hört om Gittes tygkälla i Rinkaby. Kan man räkna med att de har? Eller någon annan butik i de södra delarna? Jag är villig att åka 20 mil eller så om det behövs, bara jag vet att utbudet är bra.

Någon som har tips? Tycker det är svårt att hitta rätt på nätet också men är öppen för det också om någon vet något alternativ.

Tack!
Floraflora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 16:11   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Gittes är en fantastisk affär, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den för brudtyger.
Vill du ha siden kanske simbra siden kan vara något, jag vet att det funnits tips på affärer i UK här på sidan,
Jag har lite dålig koll på avstånden men Köpenhamn har flera bra tygaffärer.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 16:34   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Vet inte heller om jag kan rekommendera Gittes för brudtyger, har helt enkelt inte tittat på den avdelningen när jag varit där. För övrigt är det en mycket bra tygaffär. Här kan du i alla fall se en del av hennes utbud: http://www.gittes.se/butikfintyg.html
Du kan säkert ringa och höra dig för om vad de har i butiken.

Håller med om att utbudet på tygaffärer är uruselt, åtminstone här i Södra Småland.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 00:13   #4
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Håller med Ninnami, ring till Gittes tygkälla! De har många tyger, även fina brudklänningstyger. Svårt att veta vad du vill ha (även om du beskriver bra), men smaken är som baken, delad.
Har du möjlighet, så åk dit för det finns mycket att välja på och de flesta priser är helt okej. Det är nog bäst att både känna på och se tyget innan man köper.
Alternativt kanske du kan beställa tygprover?

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 08:28   #5
kelda kelda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 36
Gårda textil i Göteborg har en del festtyger.
kelda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 14:52   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gittes har fantastiskt många tyger, men de håller inte hög kvalité. (inte att förväxlas med jämn kvalité)

Dvs lyxigare tyger har de inte.

Gårda i Göteborg har stort utbud på naturmaterial. Har inte tittat på just brudtyger men de har ganska stor sektion på dessa. Åk gärna dit.
Men ha det i åtanke i budgeten att man får vad man betalar för, det kostar "lite" mer där så att säga)

Vill man ha fint tyg billigt får man köpa online från utlandet. Sverige håller höga priser generellt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 15:47   #7
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Gittes Stuvkälla

Håller med Ichigo angående kvalitet på tygerna hos Gittes Stuvkälla. Man får också se upp så att tyget inte är skadat. Min dotter skulle köpa ett tyg till kjol där, och när vi synade tyget ordentligt fanns där ett par hål på det. (inte första gången vi upptäckt sådant där)Och tyget var absolut inte billigt... Annars är sortimentet stort även om man tycker att de kunde sälja ut en del tyger som funnits där några år...
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 17:47   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ajdå så de håller ojämn kvalité också. Det var ju synd.
Stoff och Stil är också ökända för att ha båda dålig och ojämn kvalité men det är som man säger: man får vad man betalar för.

Köper fortfarande därifrån men jag synar ordentligt före jag köper.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 07:40   #9
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Furulunds i Borås har en hel del.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 09:44   #10
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
När jag läser om att du vill ha tungt, mjukt och följsamt tyg och chiffong som ska till så tänker jag genast "siden". Gårda Textil, som duredan har fått tips om av Ichigo,har, eller har i alla fall haft, sidencrepe som är tjockt och tungt och faller fint. De har också siden i tunnare kvalitet och jag tror att jag sett också riktigt tunn sidenchiffong. Jag kan inte riktigt föreställa mig vad för slags spets man vill kanta eller täcka sidentyg med... men det beror kanske på vad slags spets man tänkt sig. ...men jag har sett broderat siden - både med och utan uddkant.
...men siden är ett dyrt val och Gårda har inga vrakpriser precis.
Gårda har väldigt mycket annat fint i andra material. Definitivt värt en titt om man inte uttalat har tänkt sig att handla billigt.
Jag har sett lite roligt på Myrins (också Göteborg)... men inte som på Gårda.
Knappar och annat trevligt krimskrams som man kanske vill ha till hittas bäst på Knappkarlsson (Göteborg förstås ).

Senast redigerad av dreamcatcher den 2013-09-24 klockan 09:57.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 14:22   #11
Jordgubben06 Jordgubben06 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 17
Gittes tyger har ett speciellt rum med "fina" tyger man får fråga efter att gå in i det antar att det är för att tygerna är lite speciella där. Håller med om att tygerna inte alltid är 100% men det finns inte många ställen dom är det på.
Jordgubben06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons