Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-28, 12:09   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Question Var slipa kniv i trakterna av Alingsås - Borås ?

Jag misstänker att min overlockkniv är slö. funderar därför på att lämna in för slipning men har inte en susning om var man slipar knivar. Skulle därför bli väldigt glad om någon har bättre koll på detta. Jag bor i utkanterna av Bollebygd, så någonstans i nejderna mellan Alingsås och Borås skulle vara bra att hitta knivslipare.

Eventuellt är det inte något fel på knivarna, men något är galet. Den tuggar lite för mycket och låter för mycket när den syr. Jag frågade visserligen en symaskinssäljare om hur man kollar knivarna och då fick jag veta att jag skulle testa med att klippa en tråd och se om den klipps direkt eller om den glider med lite. Den klipptes direkt när jag testade, men när jag senare sydde med ett tunt jerseytyg så tycker jag mer den tuggar av än klipper och så trycks för mycket av tyget liksom in i utrymmet till venster om knivarna. Någon som varit med o detta tidigare?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 13:07   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Googla på "slipa knivar + din stad" så hittar du sliperier. Dom brukar slipa det mesta i skärverktyg.

Jag tycker det låter som knivarna är slöa. Lämna in dom på slipning, det brukar kosta bara ett par tior och dom blir som nya eller bättre.
En extra uppsättning knivar är bra att ha, så man kan fortsätta att sy. Ibland kan man paja knivar genom att sy i knappnålar och dylikt. Detta händer alltid när man är mitt uppe i ett projekt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 17:18   #3
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Ja jag tror nog också att de är slöa. Har inte kört av några nålar, men däremot har jag syt en hel del i hårda sega polyestermaterial och så väldigt mycket fleece, funderar på om inte fleece slöar till en del.

Att ha dubbla uppsättningar knivar är nog ingen dum ide, men de är så förbenat dyra i inköp.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 20:13   #4
Bronseydesign Bronseydesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Slipa kniv Alingsås

Prova hos Anders Ryding Husqvarna affär i Alingsås. Han brukar
lösa det mesta. Det är en mycket bra affär. alingsassymaskiner.se
Där hittar du telefonnummer och adress.
Bronseydesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 21:04   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Bronseydesign skrev: Visa inlägg
Prova hos Anders Ryding Husqvarna affär i Alingsås. Han brukar
lösa det mesta. Det är en mycket bra affär. alingsassymaskiner.se
Där hittar du telefonnummer och adress.
Japp jag har varit där några gånger. Köpte min gamla symaskin där. Jag tror visserligen inte han slipar knivar men man kan ju alltid fråga honom. tycker dock att han kan vara lite svår att prata med. Svårt att få ordning på om han svarat på frågan eller om han fortfarande står och grubblar... och funderar högt.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 21:19   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det blir dyrare att lämna in i symaskinsaffärer än att vända sig själv till ett sliperi.
Där jag har slipat min knivar, kan man skicka knivarna med post. Skickar med en länk http://www.slipkliniken.se/contents/sv/contactus.html
Jag har varit mycket nöjd med dom.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 08:11   #7
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det blir dyrare att lämna in i symaskinsaffärer än att vända sig själv till ett sliperi.
Där jag har slipat min knivar, kan man skicka knivarna med post. Skickar med en länk http://www.slipkliniken.se/contents/sv/contactus.html
Jag har varit mycket nöjd med dom.
Jag håller med om att det antagligen blir dyrare i en symaskinsaffär. Jag frågade nämligen i Brotheraffären som är i Borås och fick precis det svaret. Han rekommenderade mig att hitta knivslipfirma, Han verkade å andra sidan inte ha något förslag på vart jag skulle vända mig.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 10:46   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan ju skicka iväg. Packa dom väl. Stället i Stockholm jag tipsade dig om, skickar tillbaka knivarna inom 48 timmar. Du får faktura. Mina overlock-knivar som dom har slipat har bara kostat ett par tior stycket.
Här har du länken igen. http://www.slipkliniken.se/contents/sv/d47.html
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-03, 07:53   #9
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jag tackar för tipset!

Nu blev det så att jag slipade själv. Jag tog loss knivarna och kunde konstatera att jag nog har klippt av något för knivarna hade små hack. Fundera på om jag haft någon nål som legat kvar och där enbart spetsen hittat in under kniven. Hursomhelst så googlade vi lite på knivslipning av OL-knivar och insåg att finfint våtslippapper duger för slipning. Så vi körde på det knepet och det funkar jättebra,

Jag ska köpa nya knivar ändå, men dessa funkar så länge.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons