Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-23, 06:54   #1
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Overlocka fleece

Jag måste bara fråga er andra om ni tycker att det verkar helt normalt att man inte skulle kunna använda sin overlockmaskin till att sy i fleece?

Jag pratar om att tex sy en mössa till barnet bestående av två lager runt huvudet (dubbelt som ett pannband) och en top (som ett lock på pottan typ). Jag behöver ju då sy ihop det dubbla pannbandet med locket..skall detta anses som något svårt för en normal overlock?

Anledningen till att jag undrar är för att jag haft problem med mina maskiner och den senaste har nu varit inne på reparation för andra gången pga att det inte klarar av att sy över sömmar utan att göra hoppstygn och att den inte heller klarar att sy ihop tre lager fleece utan hoppstygn (några andra diverse varianter med muddar på jeanstyg o sånt med). Nu ska maskinen ha kommit tillbaka och jag ska hämta den i em, men återförsöljaren sade på telefon till mig igår att de på service skulel ha sagt att "sy i fleece så som jag ville det kunde nog vara svårt". Jag är skitförvånad över detta, bland annat pga att jag redan innan jag köpte första masinen pratat om att jag behöver kunna sy i bland annat detta och jag hade tom med mig flera barnklädesplagg som exempel.

Nåväl, ska bli intressant att höra er andras åsikter och erfarenheter av detta!

Tjing och ha en bra dag alla! =) /Nina
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 07:34   #2
Bronseydesign Bronseydesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Jag har en Janome 644 D, har sytt fleecejackor i omgångar och
det har inte inneburit något problem. Det enda möjligen att man
får köra lite långsammare där det blir många lager. Annars som
sagt varför skulle det inte gå???
Lilli
Bronseydesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 07:58   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hur mår dina knivar? Du behöver vassa knivar för att sy flecce. Knivarna hjälpter till att driva tyget igenom maskinen. Lämna in dina knivar för slipning på ett professionellt sliperi. Det kostar ett par tior stycket och dom blir som nya.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:09   #4
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Problemet är att jag haft en helt nu Husky s15 som jag fick byta till en Pfaff coverlock 3.0 och lade till 5000:- även denna helt ny och båda har varit inne på service 2 ggr var, den sista här två gånger på 3 veckor. Då borde väl service reagera på om knivarna var slöa o inte säga att det nog är svårt att sy i 3 lager fleece med maskinen. Låter mest som att de helt enkelt sålt mig fel maskin för mina ändamål. Covelocken fick jag i slutet av januari...hehe.
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:15   #5
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Hej Nina!

Jag känner igen resonemanget... läser man i broschyren lovar den guld och gröna skogar men när maskinen sedan inte lever upp till detta så kommer undantagen på tal... Jag kan bara konstatera att min Janome Mylock hittills fixat allt det som min Pfaff inte kunde och dessutom utan protester. Och det är inga märkvärdigheter jag syr - det handlar till exempel om att kunna sy dit en helt vanlig mudd på en jeansklänning utan hoppstygn med fyrtrådiga overlocksömmen.

Ge den en chans men funkar det inte nu så skulle jag försöka häva köpet. Har du bra kontakt med din säljare? Min säljare ställde upp på mig till 100 % och då blir ju allt så mycket lättare.

Vi hörs, Nina! Fick du mitt mejl förresten?

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:21   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Har sytt mycket fleece med min overlock, Husqvarna 910, och inte haft några som helst problem. Inte heller är knivarna slöa utan skär precis som tidigare när den var ny. Skulle jag slipa knivarna någon gång framöver så blir det i samband med en service hos Hq. Inte vågar jag lämna ifrån mig dom till någon annan.....
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:26   #7
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har sytt mycket fleece med min Singer. Jag har ännu inte på fem år (skäms på mig) haft den inne på service eller bytt kniv.

Den är så mekanisk så jag kommer ju åt i princip alla delar och kan göra rent och smörja...

Och fleece sköter den fortfarande fint.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 10:53   #8
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Gött att höra att det bara verkar vara så att de försöker hitta kryphål...då vet jag vad jag komemr göra om det inte funkar nu.

Jajjamen Memmel, fick ditt mail o du borde fått ett av mig i morse nån gång hoppas jag.

Tack alla att ni är snälla o delar med er av er erfarenhet! =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 13:18   #9
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Har fått köpet hävt och tog mina pengar och köpte en Babylock Imagine 2 och en Janome coverpro istället. Jag har sytt i 6 lager fleece inklusive över sömmar utan problem så nu är jag nöjd! =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons