Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-06, 16:53   #1
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Markeringspapper

Finns det någon som är snäll nog att ödsla lite tid på att förklara för mig hur man använder markeringspapper+sporre? Om jag förstod instruktionerna rätt så skulle man lägga de tillklippta delarna ovanpå markeringspappret och mönstret högst upp, men när jag testade att dra med sporren så blev det knappt några spår alls. Varken på enkelt eller dubbelt tyg.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 19:29   #2
Sara_Elis Sara_Elis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Jag använder bara en vanlig penna när jag använder markeringspapper. Det är nog lite krångligare att få märken med sporre och sporren ska man bl a aldrig använda t ex på tyg med yta såsom lacktyg, läder osv. Man kan använda även baksida på en kniv tror jag...
Sara_Elis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 20:10   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Du kanske lägger fel sida av kalkeringspappret mot tyget? Prova och vänd den.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 22:06   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Faktum är att jag köpt några nya markeringspapper. Dom funkar inte alls men däremot mina gamla funkar perfekt. Jag tror att kvaliten på mönsterpapprena är betydligt försämrad. Man får ta i så man får blodsmak för att det ska bli resultat. Nedskärningar som vanligt
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-07, 10:44   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det jag har gjort ibland är faktiskt att inte använda pappret alls, utan bara sporra så jag får knotterstruktur i själva tyget, det går enklast om man lägger delarna på något underlag som ger efter lite, t.ex strykbrädet.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-07, 12:04   #6
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
En gång när jag använde markeringspapper och sporre blev det jättekonstigt. Symaskinen lät nästan trasig och nålen hoppade fram och tillbaka. Jag fick sprätta och sprätta och fattade ingenting. Jag testade att sy på en provbit och då gick det som smort varje gång. Men så fort jag började sy i själva plagget var det samma sak igen. Jag hade nästan börjat tro att jag var filmad av dolda kameran när det till slut gick upp för mig att det var när jag sydde i markeringarna som det blev "trögt".
Sen dess klarar jag mig utan markeringspapper.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-07, 12:19   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det har jag aldrig upplevt tycker att det fungerar bra brukar använda burda ,problemet kan i stället vara att få bort markeringar vid tvätt om man ´har haft för stark färg i förhållande till tyget.Jag lägger alltid makerings paperett med den färgade sidan uppåt på ett hård bordsskiva,
Nålar fast mönstret på dubbelt tyg med avigan utåt och lägger det överpapret och sporrar först enna sidan sedan andra och följer då de sporrade linjerna. Man kan ju kika lite att det tar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 14:38   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Var köpa

Var kan man köpa "riktiga" markeringspapper? Såna där stora ark som fanns förut?
Affärerna där jag bor säljer bara en 5-förpackning med olika färger och jag använder nästan bara gult och vitt och de är ju så förbaskat små i de där förpackningarna och inte är de lika bra som förr heller.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 04:57   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, markeringspapper blir bara sämre och sämre. Men för mig är det motsatta, haha.
Jag köpte först 5-pack med olika färger. Grönt, blått och rött är också bra, beroende på vilka färger man kör med tyg. Det köpte jag när jag var i tonåren och har kvar dem - jätteslitna!
Sen för sådär 5 år sedan köpte jag för att uppdatera, en pack med vit och gul stora ark, stora ark är ju bra. Märket är nog burda tror jag. MEN det var VÄRDELÖST! Man måste slita hårt för att ens få det över till tyget... Nej jag använder fortfarande de jätteslitna färgglada.

Nu kör jag snarare med tråckelmarkering och/eller trådmarkering... Slipper färger som biter fast.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 05:42   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
När jag har trådmarkerat tar jag dubbel tråd och två korta och ett långt stygn och drar isär och klipper. Finns det andra enklare sätt?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 12:26   #11
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Citat:
ichigo skrev:

Sen för sådär 5 år sedan köpte jag för att uppdatera, en pack med vit och gul stora ark, stora ark är ju bra. Märket är nog burda tror jag. MEN det var VÄRDELÖST! Man måste slita hårt för att ens få det över till tyget... Nej jag använder fortfarande de jätteslitna färgglada.
De jag har är Burdas vita och gula. Blir nästan inga markeringar alls. Till nästa projekt blir det trådmarkeringar el dylikt.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons