Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-11, 01:25   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Red face Vad händer? Det blir snett...

Minns ni nessesären man fick sy i skolan... två lika bitar som man fick sy i en dragkedja i och sen sydde man ihop och sen sydde man av hörnen så att en botten blidades...

jag får.... f-n i mig inte ihop detta.. vad är det som händer när man syr i hop? (jag lyckas sy av hörnen rakt på en nessesär

Jag har 3 bitar... en "body" som bildar framsidan och sidorna. En del som bildar baksidan och utsidan av locket, en del som bilder insidan av locke och in/baksidan på baksidan... som en dlevis fodring.....hmmmm ja... det lät ju bra....
delarna skärs ut med alla konstens regler för at bli rake och fina

När jag syr ihop det här...(har en pressarfot som ger sitt exakta 10mm sömnsmån) Alla tre delarna är ovanpå varandra och ska bilda en liten väska... tror jag har en bild på den här i mitt galleri. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=69819
Det går väl bra tills det är dags att sy av hörnen... hur jag än gör så blir botten fran smalare i bredd än bak... jag ritar prickar.. drar streck och håller på men inget verkar fungerna... jag följer veck jag följer sömmar... lik förbannat blir resultatet de samma och jag sitter där och pillar och pillar... funkar när man ska göra några stycken.. men inte om man ska göra en hel del fler...

sömsmånerna ligger alla på baksidan så attt säga...som bildar två parallella sömmar som ju uppkommit av att man sytt ihop det. Rent logiskt så borde ju hörnet bli rätt om jag följer de här "linjerna" från baksida till front...och det blir det inte...inte och inte

botten ska alltså bli kvadratisk än önskemålet... nu blir den 4,5 bred fram och 5 bak... och det syns jag lovar... och så står den snett! den blir alltså inte fyrkantig på det sätt hag önskar

Är det något fel på mitt mönster??? är det något som försvinner... hur fixar jag det?? är det något som ska läggas till... eller göras på annat sätt. vad är det jag missar...

väskan har varit på besök på en tillskärarlinje och lärarna där har kikat på den och sagt att den inte går att göra på annat sätt än den är gjord... jag frågade inte om mönstrets mått eller så tyvärr.

och hur i tusan kan delarna ändra storlek?? jag mäter och mäter men det stämmer... ändå kikar en delen ut... jag mäter hela tiden... det tar alldeles för lång tid...

jag misstänker att det är sömsmånerna som tar plats.. men i framsidan finns ingen söm... och det är där det blir smalare än det ska hur jag än gör. Idag tänkte jag att det kanske är för att fodringen av locket inte går ända ner i botten utan slutar ett par cm över botten... tänkte att det är då de här två sömmarna hamnar snett eftersom ... äh nu är det inte lätt att följa med.. här...

ok så här är det.... om vi kollar måtten.... de båda styckena bak har samma sidomått och har en cm sömnsmån. framdelen har 1 cm sömsmån. (inte helt ovanligt va)

nu e jag så trött.. så jag orkar inte fundera på några sömmar alls...

kanske jag ska fotografera problelmet... lite lättare att förså kanske???

natti
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons