Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-02, 08:45   #1
sockerplinga sockerplinga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 38
Tysk mohair?

Hej!

Finns det nån där ute som vet vart man kan köpa tysk mohair? Gärna i Sverige, så att inte frakten blir så dyr. Och gärna till bra pris med! Behöver inte direkt jättemycket, för det är inte stora saker jag ska sy... Men en bit som är 20x30 cm är väl bra.

Kram,
Jossan
sockerplinga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 09:45   #2
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Hej Jossan,

Kolla gärna min hemsida som har massor med länkar till återförsäljare av bl.a. mohair.
Länkarna är indelade efter land.
De tyska återförsäljarna säljer helst i centimeter med minimum 10-15 cm i bredd om ca 150 cm.
Kolla några av länkarna och säg till om det är någon du tycker verkar bra så kan jag berätta mer om just den återförsäljaren.
En sådan liten bit mohair kan lika gärna löna sig att köpa från exv. USA eller Australien som ofta säljer i bit.

Onecy 'n Friends
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 09:49   #3
sockerplinga sockerplinga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 38
Hej Lena!

Tack för tipset.. Tänkte på din sidan redan innan, men jag tänkte att det kan ju vara värt att fråga om även någon annan vet. Men jag ska kolla in vad du har på din sida!

Kram,
Jossan
sockerplinga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 10:31   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Det finns några lite större återförsäljare i Tyskaland, bl.a. Bärenstübchen och Dany Bären. Båda har lite röriga hemsidor men bara man hittar rätt så finns det en del att välja på.
På en sådan liten bit som du vill ha rekommenderar jag nog ändå att titta på USA och Australien, särskilt om du kan hålla dig under 200:- SEK för att slippa tullar.
I Australien har Beary Cheap och Gerry´s fungerat bra men en övervikt till fördel för Beary Cheap bl.a. p.g.a. snabbare leverans.
Från USA har jag handlat av Edinburgh Imports och Intercal och båda fungerar bra.
Det egendomliga är att i faktiskt ganska många fall har det varit billigare för mig att handla tysk mohair UTANFÖR EU även om man inkluderar frakt. Det är inte klokt att köpa t.ex. mohair i Australien som är tillverkad och exporterad från Tyskland och sedan skicka tillbaka det till Europa (Sverige) än om jag hade handlat direkt från Tyskland. Detta beror förstås på vilken typ av mohair man jämför med.

Berätta hur det gick! *nyfiken*

Senast redigerad av Ploppan den 2005-05-02 klockan 10:34.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 14:54   #5
sockerplinga sockerplinga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 38
Hmm.. Nu har jag tittat runt lite, och jag hittade en amerikansk sida som jag har handlat från förut! Men jag kom ju inte ihåg adressen, men som tur var så fanns den ju på Oncey and Friends..
Edinburgh Imports. Och dom har ju mindre bitar som inte kostar en förmögenhet. Så jag tror jag ska beställa en bit eller två därifrån, och prova sy i det.

Sen tycker jag att den australienska sidan Beary Cheap var bra med. Fast det var ju lite större bitar, men funderar på att prova handla från dom med. Men inte just nu, bara så du vet mamma!

Vi får väl se vad det blir för björnar. Kommer lägga ut dom här så ni får se!

Kram,
Jossan
sockerplinga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 10:52   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Beary Cheap säljer också mindre bitar.
Välj German Mohair --> 1/8 meters
Även mohairtyger som inte finns med under kategorin 1/8 meters går att köpa i den storleken (ca 50x35 cm, pris i svenska kronor mellan 75:- och 172:-.

Om du beställer från Edinburgh kolla in kvaliteten (style) MC08 till MC18 som är kid mohair, det mjukaste, goaste så går att få tag i. Den mohairen är helt underbar. Kostar mer men är riktigt exklusiv .
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons