Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-01, 17:52   #1
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Peplos, Huldremose

Hej!

Jag ämnar att försöka mig sy en klänning från Huldremose fyndet,Danmark (järnålder).

Vad jag har läst mig till så kallas klänningen för peplos (fyndet av just peplosklänningen skall ha gjorts vid ett senare tillfälle än fyndet av själva kvinnan men i närheten av samma fyndplats).

Jag har efter ihärdig googling sett ett flertal klänningar som skall vara konstruerade efter Huldremose fyndet men tyvärr utan några tillvägagångssätt/instruktioner.

Instruktioner av andra sorters peplos har dykt upp här och var men inget kändes särskilt "rätt"..

Om det är någon här på forumet som har några tips (hemsidor, böcker m.m) så tages det tacksamt emot!

Skickar med en länk på klänningen (hoppas den funkar!):

http://www.archaeology.org/online/fe...clothing1.html

MVH, Heloise
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 18:41   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Varför inte kontakta Nationalmuseum i Köpenhamn där originalet finns?

http://www.vikingtoday.com/articles/2008/20080415.htm

Det finns en äldre bok som beskriver alla möjliga sorters etniska klädesplagg och deras utveckling. Där finns beskrivningar på hur man kan sy plaggen, bl.a. peplos. Tyvärr är mitt exemplar inte på plats och jag minns inte namnet eller författaren. Jag tror att den är översatt från danska.
Kan någon annan minnas?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 18:52   #3
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Har allt tänkt den tanken men när jag försökt att ta kontakt med museet i andra (arkeologiska) projekt så är de notoriskt dåliga på att svara..

Jag lyckades googla upp en bok av Margrethe Hald - "Ancient Danish textiles from bogs and burials" som jag hoppas kan bringa lite ljus i konstruktionen.
Men är så klart fortfarande intresserad av tips om det finns några!
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:06   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Nu har jag lyckats komma på vilken bok det är:

Tyg och Funktion. Att skapa kläder av raka tygstycken. Kanga, peplos, djellaba, poncho, tunika, anorak, kaftan, kimono, kapuschong, väst
ISBN: 9146135294

Ida Hamre och Hanne Meedom
Wahlström & Widstrand, Den moderna handboken, 1980. Laminerat pappband, 146 sidor. Rikt illustrerad med svartvita bilder/foton, och teckningar.

Gå in på antikvariat.net eller bokborsen.se så finns det säker flera exemplar till salu.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:17   #5
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Den här kanske kan vara intressant? Det är en hel del peplosliknande plagg i den. Kan vara svår att få tag på, men kolla på antikvariat eller fjärrlåna på bibblan.

Costumes of the Bronze age in Denmark (Hans Christian Broholm och Margrethe Hald. LIBRIS-ID: 1362236)
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 18:17   #6
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Superbra tips! Nu ska det beställas böcker =) Tack!
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 09:20   #7
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Utan att konsulterat böckerna i bokhyllan så vill jag minnas att den är rundvävd och ser ut som en tub som fästes med spännen över axlarna. Om jag vore du skulle jag kolla upp Margrete Hald och Lise Bender Jörgensen och se vad de har skrivit. Någonstans ska jag ha en artikel som rör det fyndet eller något annat, det klingar bekant i mina öron nämligen. Om du skulle vara i närheten av Borås så kan jag rekommendera Högskolans bibliotek som har en hel del litteratur i textilarkeologi.

Skulle jag komma på något mer så får jag återkomma, men mitt ämne var medeltida textilier och inte förhistoriska
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 10:02   #8
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Har precis kollat igenom lite av Halds litteratur och visst är den rundvävd! Det kommer dessvärre inte min att vara då det får bli köpetyg istället för egen vävt. Håller också på att läsa lite om Lønne Hede fynden, då det även där har framkommit ett blått peplos liknande plagg (färgat med vejde kanske?). I slutändan kommer nog min peplos inte bli exakt HK men det ska nog bli bra ändå tror jag =).

Jag har aldrig pluggat textilhistoria (om man bortser från militära klädesplagg och uniformer) utan jag var mer inriktad på historisk arkeologi och slagfältsarkeologi när jag pluggade. Ganska långt bort från Huldremose och Lønne Hede. Men det är altid roligt att lära sig något nytt!
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 12:13   #9
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Ibland kommer jag ihåg mer än vad jag tror Järnålderns vävtekniker är intressanta, som rundvävar och de riktigt stora vävarna som Gerumsmanteln. Jag vill minnas att det finns en del att läsa i NESAT-rapporterna också, samt att det finns en god chans att en del försök har gjort i Lejre. Du kan även kolla om det finns någon som forskar om järnålderstextilier vid Centre fore Textile Research vid Köpenhamns Universitet.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons