Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-31, 12:50   #1
eliof eliof är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
Tygåtgång till ärmlös överklänning

Hej! Jag undrar hur mycket tyg som behövs för en ärmlös överklänning av typen tidig medeltid, 150 cm bredd.
eliof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 21:05   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
2-3 meter räcker sannolikt. Det beror lite på hur vid du vill ha den, hur lång du är och hur stor du är runt om. Och på hur tyget är vävt.
Är det tuskaft utan någon större skillnad på varp och inslag, så att du kan klippa kilar på tvären kan du komma undan med mindre tyg, till exempel. Då kan man klippa fram- och bakstycket i varpriktningen och sen kilarna på tvären. Då behöver du plagglängd + halva totala fållviddenvidden som ska vara fördelad på kilarna (+ sömsmåner etc.). Är det däremot ett tyg du måste klippa i vapriktningen så blir tygåtgången sannolikt plagglängd + killängd, alltså den samma som för en långärmad kjortel.
Är man inte så stor kan man normalt få ut ärmar brevid fram- och bakstycket, den biten kan man såklart använda till att klippa fler kilar av istället om man vill, men man får vara bra smal för att den biten ska räcka till alla kilar man behöver för att få fint fall plagget. Så plagglängd + killängd (+sömsmåner och fålltillägg, såklart) brukar vara den enkla formeln för damkjortlar.

Är man väldigt kort (eller syr barnkläder) kan man i vissa fall klippa fram och bakstycke på tvären på hela tygbredden och sen kilar på hela bredden efter det. Då får man ett plagg med rejäl vidd, så gott som inget spill alls förutom det man klipper bort i halshålet och då blir tygåtgången paggets omkrets i brösthöjd + klillängd.

Tänker man bära plagget med bälte över får man räkna med runt en decimeter extra på längden, för plagget kanar ju upp lite ovanför bältet. Och vidden ska ju vara ganska generös runt kroppen också. Jag brukar hellre köpa för mycket tyg än för lite, får man en bit över kan man alltid använda det till ett par hosor, foder till en kraghätta eller något annat skoj.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 21:26   #3
eliof eliof är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
Tack, det var ett bra och uttömmande svar. Då tror jag att jag vet hur jag ska göra.
eliof är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons