Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-12-27, 14:59   #1
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Mönster sent 1800tal?

Efter att ha sett nya Sherlock Holmes filmen blev jag otroligt sugen att sy en liknande klänning som Miss Adler har i filmen, och söker ett mönster som passar till det.
Tror jag läste nånstans att det ska utspela sig 1891 eller där omkring.

Någon som vet vart jag hittar sånt mönster?
Bifogade bilder
  
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 20:49   #2
månbarn månbarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 12
Jag skulle tro att du hittar liknande kläder på http://www.agelesspatterns.com/
Jag har aldrig köpt något därifrån så jag vet inget om dem, har bara tittat på mönstren de säljer och dreglat.
månbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 21:00   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
"Truly Victorian" är nog den mesta/bästa sidan vad gäller viktorianska mönster.
Om du inte är så noga med autenciteten så finns det liknande mönster hos buttriks och liknande kostym/mönstersidor.
Sök på "viktoianska mönster", "bustledress", "turnyrklänning" på google.
Tänk på att om du vill uppnå en likande siluett som på bilden så behöver du massor/många meter tyg samt rätt uderkläder i form av korsett och turnyr (underkjol med "extrarumpa").
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 13:56   #4
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Tack för tipsen lite krångligt att veta vilka delar man behöver, och vilka som "passar" ihop då många mönster verkar säljas var för sej så att säga.. ex överkjol för sig, underkjol för sig osv...
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 14:19   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja, lättast är nog om du väljer en Hel klänning.
annars så är livstycken och kjolar gjorda för att passa ihop med andra delar - man kombinerade på olika sätt, oc varierade överdel för att få olika klänningar förr.
Om du väljer delar från samma tidsera så borde de passa ihop. (alltså kjol, liv, korset och unerkjol/styvkjol/turnyr från tex1890)
Du kan även låna bra böcker på bibloteket med histoska mönster. Favoriten heter "cut of womans clothes 1600-1930" av Nora Waugh och har några mönster i stil med det du söker. Boken kan iof vara lite svår om man är nybörjare då man måste försora mönstret själv och det inte finns sömnadsbeskrivning.

Enklast är kanske att gå till din tygbutik och kolla i deras mönstekataloger under "maskera". Då kan du även få hjälp med rätt underklädesmönster.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 14:45   #6
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Okej, ska kika på bibblan =) har försökt söka lite i deras katalog på nätet, men inte hittat just nått, men kan ju va lättare att gå dit.

Någon som beställt från truly victorian's hemsida förut? tänkte om det fungerar bra, eller om jag ska ta från VenaCava som vanligt :P
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-31, 10:25   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Regga dig på Truly Victorians forum och ta upp frågan där så får du nog en utförlig beskrivning av vad du behöver.




Lite OT: Regissören till den filmen har ju tagit sig en himla massa "konstnärligh frihet" så min lilla undran, utan att vara expert, är hur historiskt korrekt dräkten är.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-31, 19:45   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Truly Victorian svarar:

"I would say the polonaise pattern, TV410. That has the basic seams that this dress has. The upper back pieces can be sewn together below the waist to get the fitted back. Reshape the hems to have the long points. The only other issue would be the lapels. But as the little stand collar does not roll with the lapel, this is a pretty easy change. Just extend the center front edge above the bust line a little bit and allow it to roll back. Find the point at the neckline where the fold starts and the collar ends, and then cut the remaining neckline in a straight line to the center front edge for the top edge of the lapel.

Does any of that make sense?"
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-01, 13:49   #9
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Ah tack leningrad =) Har lånat hem 4 böcker från bibblan som handlar om den perioden, och ett par böcker på väg från bokus, så jag ska nog få till nått! Blir nog att beställa mönster från VCD i januari nån gång
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 18:55   #10
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 37
Jag vill också tipsa om historisak mönster från Mccall och Butterick. De har ett som ser ut ungefär som det på bilden.

Just nu har de rea (tom idag) och mönstren kostar ca 15 svenska kr. De finns också att köpa via syaffärer här, och brukar då ha ett utpris på mellan 90-160 kr.


www.mccall.com Kolla fliken costumes/halloween och historical
http://butterick.mccall.com/costumes-pages-384.php direktlänk till costumes, kolla både historical och halloween

Lycka till med dina kläder! Vore skoj att se en bild när det är klart. Ska själv försöka mig på att sy en dress á la "Jane Austen/Regency".
FruNalleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 20:08   #11
lilldetta lilldetta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 46
Nyfiken

Jag tycker som er att sådana klänningar är så snygga/häftiga.

Skulle bra gärna tänka mig att sy en MEN när skall den användas?
När tänker ni använda de ni syr? Är de till nått speciellt tillfälle?

Känns dumt att (som det skulle vara i mitt fall) sy en bara för att och så hänger den bara där.
lilldetta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 09:21   #12
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
FruNalleman: Tack för tipset med mönster, ska kika på dom! Och självklart kommer det bilder när jag väl fått till nått :P

lilldetta: jag ska nog mest sy en för att bara ha =) kanon att ha om man nångång ska på maskerad, eller liknande. Annars är det mest för att det är snyggt, och utmanande att sy
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 13:03   #13
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
http://www.reconstructinghistory.com/

Är en annan sajt som säljer mer historiskt korrekta mönster. Till fler perioder än 1800-talet. Men de har en hel del på 1800-talet, även hur man syr underkläder, som turnyr och korsett. Deras mönster finns att köpa på en del svenska sidor också som säljer saker för historiskt återskapande.

Lilldetta: Gå med i en historisk förening! Då får du användning för historiska kläder. Man träffar andra som syr och hantverkar historiskt, har fester då man använder sina kläder, föreläsningar, dans- och militäruppvisningar, åker på marknader, osv...
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 18:48   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vet inte om jag letar på rätt ställe men jag hittar bara 2 kvinnmönster för viktorianska tiden? (19th century)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 19:11   #15
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Var du inne på www.trulyvictorian.com??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons