Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-14, 13:13   #46
JaneAustenAddict JaneAustenAddict är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 11
För min egen del så kvittar det om vi gör en förening eller inte. Det viktigaste för mig är att träffas och göra saker innom det här området med andra some delar mitt intresse.

Det vore ju bra om vi kunde komma överens om hur vi ska göra, och som har sagts tidigare så vore det nog bäst om vi kunde träffas och diskutera det. Så mitt förslag är att antingen så gör vi det. Tex så träffas vi någon stans i Stockholm (antar jag vore bästa stället?) bara för att prata. Man skulle ju faktiskt kunna göra en kul grej av det också och träffas någon stans och alla komma i valfri 1800tals utstyrsel!
En annan idé är att man skulle kunna ha ett möte över tex Skype också. Många använder ju Skype, det är ju gratis och där kan man ju ordna både chatt grupper där man alla kan chatta tillsammans eller ett telemöte, där man kan vara en hel grupp och prata. Jag tror ju att det egentligen är bäst att träffas och prata, men eftersom att vi inte alla bor så nära varandra verkar det som, och alla kanske inte kan träffas just nu så är ju det här ett alternativ som kanske är lättare. Och det kanske är ett ställe att börja.
JaneAustenAddict är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 20:04   #47
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Jag kan tänka mig att ett sällskap har flera decennium. Men av respekt för TS kan vi väl börja med Austen (dessutom passar jag bäst i empiresnittet ).

Jag har startat en ny tråd åt oss, där vi kan fråga, tipsa eller diskutera 1800-tals sömnad (jag har redan några frågor).
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 13:52   #48
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Lightbulb Namnförslag....

Jag satt på ett café för en stund sedan och såg en ung man komma dit och fika i helt tidsenliga klädar från ca 1890-talet...sååå snyggt....Hann dock inte gå fram och berömma honom för det...synd. Just då klickade det till ett förslag på vad föreningen skulle kunna heta.
Sällskapet för historiska kläder

Tänkte även på den här reklamen som AMF pension haft på Tv ett tag......
Tänk er att bara ta en gemensam promenad i stan och gå in på något mysigt café och fika.....som om vi kommit från en svunnen tid ..................häftig känsla.......eller sitta på Djurgården i en grässlänt och fika.....eller strosa runt i Gamla Stan....oj....säkert många turister som skulle fotografera oss....vilket dragplåser...............Det var några Stockholmsförslag......



Jag tycker att en styrelse kan sitta vart som helst i landet och styrelsemöten kan man genomföra via ex skype vid behov....sen kan man ha underavdelninger ute i landet....där man har kontaktpersoner som fångar upp andra intresserade och har en liten arbetsgrupp under sig som man tar hjälp av vid ex. evenemang. Man skulle kunna dela upp landet i ex 4-6 delar eller landskapsvis. Jag själv skulle kunna tänka mig att vara en kontaktperson för min del av landet.......Jag vill inte ta på mig för mycket, då jag både jobbar heltid och jobbar extra hemifrån samt precis på väg att troligen bli invald i en annan förenings styrelse....men jag gillar att dela med mig och informera andra....så det skulle passa mig. Det går inte att låta bara en person hålla i allt för det orkar man inte....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 13:59   #49
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Länktips!

Det här kan nog var en bra länk...sidan öppnas nu i januari 2010
http://www.historiskarum.se/
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 22:58   #50
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
Det viktigaste för mig och det roligaste som jag skulle vilja vara med på är just såna grejer som Stinas nämner. Helt enkelt lite samordnade träffar där man klätt sig i sina historiska kläder. Så det jag skulle tycka vore en bra början vore om nån samordnade en sån träff, tid, plats osv. För att göra den billigt så kan ju alla ta med egen mat, alternativt att man går ut och äter. Stockholm verkar ju vara en stad som flera kan tänka sig åka till så kanske kan man börja där? Och till första träffen behöver man inte begränsa sig till nåt speciellt årtionde utan alla som vill kan komma. Sedan kan man därifrån diskutera vilka som vill ses fler ggr och under vilka omständigheter, träffar, syjuntor m.m. Det skulle kännas som en trevlig och bra början och vill man sen utveckla det hela till en förening med styrelse m.m. så kan man ju göra det om intresse finns!
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 09:20   #51
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag håller med som att vi absolut bör träffas under "fria" former och bara snacka igenom vad vi skulle vilja göra. Kanske är det så att några som bara är inne på Jane Austen vill göra ett eget sällskap, kanske inte. Kanske finns det inget intresse för en förening alls.

Men den bistra sanningen är nog att OM det ska bli några träffar, caféer, picnics, middagar, danser och stadspromenader så går det inte att "någon fixar". Det kanske funkar ett par gånger, men sen då? Samma person kan inte göra allt varje gång och vad händer när den eller de som har fixat en massa saker tröttnar eller inte kan längre? Tyvärr lider nästan alla sällskap av passiva medlemmar och det är framförallt där en styrelse kan komma in och styra upp. Det är också en styrelses jobb att se till att föreningen syns och hörs, till exempel genom reklam, profilkläder, evenemang som man åker på, mässor, register som man reggar föreningen i, intresseföreningar som man kontaktar och så vidare. Det kan inte heller bara en eller två personer göra, utan är nåt som alla måste hjälpas åt med i en ny förening/sällskap så att det kommer nya medlemmar och så att sällskapet inte "försvinner" och blir en hemlig klubb för några få invigda.

Min poäng är att det finns en uppenbar risk i alla sällskap som saknar officiell styrelse att allt rinner ut i sanden. Folk som från början är entusiastiska blir upptagna med jobb, barn, sambo, kriser, pengabekymmer, kompisar, med mera och vips så har ingenting hänt i föreningen på ett år! Finns det en styrelse så kommer det alltid att finnas folk invalda som ska hålla föreningen aktiv under hela året, tills nytt folk träder in i styrelsen på årsmötet. Och så rullar det på år efter år... Jag menar inte att vi måste ha en styrelse och göra en officiell förening, jag vill bara höja ett varningens finger för att det kanske inte räcker att vi som sitter här är jätteentusiastiska och vill jättemycket. Någon måste samordna alla idéer och någon måste se till att de verkställs. Även frivilliga kan tröttna till slut och är man då inte i en officiell styrelse så kan man ta sitt pick och pack och gå och sen står resten handfallna kvar... Är man invald i en styrelse så har man åtagit sig att vara aktiv i minst 1 år och då kan man inte bara sticka ifrån sitt ansvar.

Förstår ni vart jag vill komma eller tycker ni bara att jag babblar?

Det jag försöker få fram är att det lätt blir så att bara en person drar hela lasset om det inte finns en styrelse, och när den personen inte orkar längre så är de övriga inte insatta i hur man gör för att dra runt sällskapet. Då finns en uppenbar risk att allt bara faller pladask och det vore ju så himla trist eftersom vi bevisligen är flera personer bara på det här lilla forumet som vill ha träffar och aktiviteter! Tänk er hur många vi kan vara, landet runt, om vi går ut officiellt och raggar medlemmar!

Styrelsemöten kan man alltid har per telefon eller via webben, så det hänger inte på var i landet styrelsens medlemmar bor. Däremot årsmötet måste ske "in person" men det är ju bara en gång om året och kan naturligtvis flytta runt i landet.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 18:10   #52
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Thumbs up Första träff förslag

Är det fler här som ska till Symässan i Älvsjö den 19-21 februari?

Om det är flera som ska dit kan vi träffas där...och varför inte i våra kreationer .....vilket blickfång för andra....
Vi kan fika och samtala där för att komma fram till hur vi vill göra framöver.

Jag kommer att åka dit på fredagen i första hand...bara jag får min semester beviljad, annars åker jag på lördagen.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 18:21   #53
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Jag håller med Fastlove om det måste finnas flera drivande personer. Jag har själv suttit i olika styrelser genom åren.
Jag har sett föreningar som gått bra och andra som gått dåligt. Det krävs ett gemensamt drivade arbete. En liten insats från var och en gör mycket.I efterhand gör det att föreningen får en trevlig stämning. Sen finns det eldsjälar....tack gode gud för det...men de ger upp om det inte får uppbackning.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 19:07   #54
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag har inte planerat för Älvsjömässan, men jag ska absolut till Kistamässan första helgen i mars! Med rätt övertalning kan jag nog åka till Älvsjö också... Dock har jag ingen färdig 1800-talsdräkt i nuläget men arbetar jag som en galning fram till dess, så...

En tanke jag fick när jag skrev här förut var att ett officiellt sällskap kan ansöka om att få ha en monter och modevisning på symässorna och hobbymässorna som hålls lite då och då. I en monter skulle man t.ex. kunna ha provdockor med kläder, oss själva uppklädda i våra finaste kreationer, fotografier på olika dräkter och våra aktiviteter, information om vilka vi är och hur man går med i vårt sällskap m.m. Modevisningen skulle kunna innehålla allt från tidstypiska underkläder till vackra festkläder.


Appropå förening... Jag tänker som Stinas att även om det finns eldsjälar som gör ett stort jobb så måste det finnas fler som är aktiva annars kommer det förr eller senare att fallera. Det är kul att få ansvar i ett sällskap och med rätt motivation så kan en eldsjäl utföra enormt mycket arbete - men den dag man blir tagen för givet är det inte lika kul längre. När medlemmarna börjar säga "han/hon gör ju ändå alltid det där så jag låter bli" så blir eldsjälens jobb mycket tungt... Så oavsett om vi vill ha en officiell förening eller inte så måste det finnas någon form av ansvarstagande som delas upp mellan flera personer, och som kan ruska om varandra om någon tappar stinget. I mitt tornerlag, som är ett handelsbolag och inte en förening, så finns Rådet. Det består av ett gäng utvalda personer med olika ansvarsområden och de träffas några gånger per år och pratar om ämnen som rör verksamheten. Så kan man göra om man inte vill ha en förening, men det blir lite krångligare med pengar och såna saker eftersom det inte finns någon juridisk person i form av ett företag eller förening. Men min poäng är att det finns andra former som funkar, om nu majoriteten av oss tycker att en förening låter stort och krångligt.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 21:18   #55
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Kistamässan?

Hm...nu undrar jag om jag har missat något.....vad är det på Kistamässan första helgen i mars.......
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 21:28   #56
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Är det så att du ska till Kistamässans Rum och Trädgård......för den ska jag nog också ta mig till....har skaffat mig en kolonistuga...så nu vill man inspireras.....nog om detta.... .....åter till det ämne vi ska hålla oss till....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 21:29   #57
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Läste nu på Syfestivalens hemsida att de har flyttat mässan till Älvsjö i februari - men så sent som i höstas stod det på Kistamässans hemsida att det var syfestival första helgen i mars 2010! Jag blir riktigt arg på det här, de gjorde samma sak med förra mässan! Info ena månaden stämmer inte med info nästa månad... *grrr!!!*

Så jaha, det är syfestival i Älvsjö i februari istället, ingen Kistamässa. *stön!* För mig innebär det ungefär en halvtimmes resväg till och mycket krångligare väg, men va f... det är väl en symässa värd!

Jag beställde nyligen en massa hattmakartråd och viktorianska mönster från England men undrar om jag hinner få dem innan mässan... Senast jag beställde från UK tog det drygt en månad att få grejerna, så jag är inte så hoppfull. Men om vi ska träffas uppklädda så får ni i så fall finna er i att jag kommer "naken"!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 22:46   #58
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Jag upptäckte att syfestivalen skulle vara i Älvsjö för bara 1½ - 2 veckor sedan.......av en ren slump. Du är inte ensam om att behöva fixa en klänning till detta. Jag måste antingen gå ner 4 kilo till dess för att komma i min......har just provat den och upptäckte att jag inte kommer i den..........eller så får jag sy något nytt.....sist tog det 3 veckor att sy en sådan klänning.....
Nu ska jag testa om dottern kan ha klänningen ...hon ska också med på mässan.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 08:41   #59
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag har lite vaga planer att gå på mässan, men kläder blir definitivt värre. Jag har inte hunnit längre än till underkläder vilket nog kan bli lite opassande även om de är rätt så täckande.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 11:04   #60
JaneAustenAddict JaneAustenAddict är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 11
Jag tycker att det låter som en kul idé att träffas på symässan! Jag hade inga planer på att åka dit, men det kan jag absolut tänka mig att göra! Inte bara så skulle det vara kul att gå på själva mässan, men att också göra det i 1800tals kläder tillsammans med andra som också har det verkar jätte kul! Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska nöja mig med dom kläderna jag har redan eller om jag ska försöka slänga ihop något nytt tills dess...

Jag förstod inte riktigt, det här med att ha en monter där. Det tycker jag låter bra, är det i så fall något vi skulle försöka satsa på i år? Eller hinns inte det?
JaneAustenAddict är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons