Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-02, 11:58   #1
4mamman 4mamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 11
Lajvkläder till en kille

Snart ska sonen (17) på sitt första lajv. Han ska ingå i ett rövargäng och behöver kläder. Hans eget engagemang för dräkten är förvånansvärt lågt, vilket kanske beror på att varken han eller jag riktigt vet hur vi ska få till det. Jag har mönster från sophias atlje på bl a hosor. En mantel vill han ha också eftersom det fortfarande är ganska kallt ibland.

Någon som har tips på bra detaljer, tips på hur man får det att se tillräckligt bra ut, utan att vara jättemycket jobb. Eftersom jag arbetar långsamt (sonen ännu långsammare) och tiden börjar bli knapp får det bli en välarbetad och mer autentisk historia en annnan gång.
4mamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 19:20   #2
Ithreth Ithreth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11
Hosor kan sys ganska enkelt enligt mönstren från Sophias ateljé. Likaså en enkel tunika enligt T-modellen. Använd ylle eller linnetyg så spelar det sedan inte så stor roll om det är maskinsytt eller inte. Annars kan man ganska snabbt och enkelt sy de synliga sömmarna för hand. Vackra band och likande tar onödigt lång tid, så spara det till en annan gång.

När det sedan gäller manteln så är det allra enklast (och mest tidsenligt) om ni gör en halvcirkelmantel. http://hem.passagen.se/mrblues/mantlar.htm

Köper ni ordentligt med tyg så får ni ut hela manteln i ett stycke och den behöver alltså inte sys. Köper ni dessutom vadmal så behöver kanterna inte heller sicksackas. Denna mantel tar en kvart att tillverka. Fäst den sedan med ett ringspänne. Finns att köpa bl. a. på svarta katten, www.svartakatten.com

Hoppas detta kan bli till någon hjälp.
Ithreth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 21:15   #3
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Om han ska ut i april så rekommenderar jag en underkjortel i linne, gärna två så det även finns ombyte, och en över i ylle. En mantel värmer inte så mycket som man kan tro. Dessutom är en hätta i ylle att rekommendera, gärna med foder i tunnare ylle. Då blir det varmt och gott

Om lajvet är över en helg så är två par hosor i ylle, två skjortor samt 2-3 brokor bra att ha med. En blöt och frusen lajvare är ingen glad lajvare, så torra ombyten är ett måste.
Om reglerna tilläter det så kan man fuska med att använda bomull istället för linne, ett bra och billigt alternativ om man ska lajva för första gången och inte vet om man vill fortsätta.
Om möjligheten att låna finns, så gör det.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 00:03   #4
4mamman 4mamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 11
Tack för era svar! Nu känns det lite lättare att komma igång, och mycket roligare.
En fråga till dök dock genast upp: Hur kombineras hosor och brokor? Har man brokor i linne under och hosor i ylle över? Används de alltid tillsammans?
4mamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 00:15   #5
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Brokor bör sys i linne om man vill kunna tvätta dom i 60-tvätten. Eftersom dom funkar som kalsonger så är det ganska lämpligt
För anständighetens skulle så bör brokor och hosor kombineras.
Förhoppningsvis blir du lite klokare om du tittar på den här dräkten: http://www.historiska.se/histvarld/d.../1300hbsfr.htm


Lycka till


/Linda, som ska roa sig med att nåla hosmönster på sambon i veckan
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 19:28   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag skulle vilja dementera Linda Kjells påstående om att en mantel inte värmer. Enligt mig var min fotsida yllemantel det absolut viktigaste plagget jag kunde ha på mina lajv, eftersom jag efter att ha suttit och väntat på anfall i två timmar fortfarande var varm och go med en mantel omkring mig Men självklart, en mantel är inte det enda du behöver på ett lajv, så satsa på rejäla kläder under eftersom en fotsid, tung mantel inte är det perfekta plagget om man ska kuta omkring i skogen.

Jag misstänker att din son skall på ett av enhörningens nybörjarlajv, och då behöver ni inte vara så noggranna med dräkten eftersom det är just nybörjarlajv. Bara undvik gympadojor och Kurt Cobain-tshirtar.

Lycka till!

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2005-04-08 klockan 19:30.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-09, 20:41   #7
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Alexandra, läs igenom inlägget en gång till. Förtydligat så säger jag att mantlar värmer, men att man inte ska hysa så stor tilltro till dom. Det finns dom som tror att bara man har en mantel så kommer man hålla sig varm, oavsett vad man har närmast kroppen.

Sedan så kan man diskutera i det oändliga vilka plagg som är bäst att bära. Men på ett lajv under dom kallare delarna av året så satsar jag hellre på fodrade kläder i ylle framför en mantel. Synd bara att riktigt pälsfoder är något min plånbok inte klarar av
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 08:32   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hoppsan!
Nåväl, alla gör vi våra misstag...

Mmmm, pälsfoder lär bli ganska dyrt ja, men vad skönt! Annars kan man ju ta mollskinn, men det drar åt sig vatten bättre än en Wettex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons