Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-03-11, 15:03   #16
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Linda

Har du pluggat dräkhistoria eller liknande eller är det bara ett intresse du har att läsa om det.

Jag tycker att det är jätte intressant i vilket fall. Just nu pluggar jag på folkuniversitetet och vi kommer att ha lite dräkhistoria. Någon som jag verkligen ser fram mot.

/Xera
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 18:26   #17
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Malin>> Stämmer. Och underkläderna ska inte synas Om du kan få hjälp med att göra mönster och sy ihop kalaset så är det jättebra. Men sy någon provklänning först så du vet att det blir bra.


Anna>> Både och. Jag är mycket självlärd, men just nu sitter jag och jobbar med min b-uppsats i arkeologi som handlar om Herjolfsnesfynden och till hösten kommer jag troligtvis ta upp textilfynd i Lödöse i min c-uppsats. Dock hoppas jag på att jag kan klämma in en kurs i dräkthistoria om ett par år. Att ha kunskap om fler perioder än bara medeltiden är nog bra
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 21:17   #18
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
jo
men om man gör länga ärmar på underklänningn och korta på överklänningen, så går det väl bra, eller?
jaoo..får se hur det blir sedan.
Tror du dte funkar om man använder sig av en fyrkantig urringning?
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-12, 06:32   #19
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Om vi utgår från dom bilderna Codex Manesse så är urringen vanligtvis rundad och sitter tätt kring halsen, men att man fortfarande bara kan dra den över huvudet. I några enskilda fall bland mansdräkterna förekommer v-ringning i surcouterna. Surcout är benämningen för ett överplagg som i många fall fungerar som ytterplagg. Det är dessa som även har kortare ärm eller är ärmlösa.
Fyrkantig urringnin förekommer först på 1400-talet. Om du är intresserad av urringningar under andra årtal så får jag skicka lite via mail, det jag har ligger i datorn.
För att reda ut reda ut namnen på plaggen lite: Närmast kroppen har man en särk i linne (eng. smock), sedan en kjortel (klänning, tunika, eng. kirtle) och tillsist, om det är kallt eller om man bara vill vara häftig, en överklänning (fr. surcout). Kärt barn har många namn, det råder en viss begreppsförvirrning vad plaggen heter i och med att flera språk är inblandade. Dock brukar det reda upp sig efter ett tag.

Ett tips är att kolla igenom Historiska Världars Forum, där finns det mycket info och länkar man kan hämta. Länken till HV finns i ett tidigare inlägg

Senast redigerad av Tylluan den 2005-03-12 klockan 06:43.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-12, 15:58   #20
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
okey,
jo, men just nu så funkar inte min e-mail, ska försöka fixa det snart.
Men annars kan du skickat det till hawia@passagen.se

för där kommer jag in

oj, hur ser en särk ut? är det som typ ett linne?

okey, så det räcker egentligen med en klänning?

jo, ska nog gå in o kolla det
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-13, 09:25   #21
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Jag har sett bilder någonstans på ärmlösa särkar, men eftersom 4 m tyg ligger och väntar på att bli en 1100-talsklänning så hinner jag inte leta efter bilder nu Men en särk med ärmar finns på HV.
En varm sommmardag räcker det med en klänning, men när det börjar bli kyligare är det skönt att ta på sig en surcout eller liknande. Särskilt om man ska lalla runt i Visby fram till fyra-fem på morgonen (egen erfarenhet).
Ett tips är att du i ena sidosömmen, ungefär i midjehöjd, lämnar öppet för en fickslits. Då kan du ha ett bälte under klänningen där du har din börs och liknande. Lite svårare för obehöriga att komma åt värdesakerna då.

Mitt tips är att du nu tittar runt lite i lugn och ro på länktipsen du har fått och tar en tur till biblioteket. Försök få ta på dom böcker som hänvisas till på HV och här genom att fråga en bibliotekarie som ser någorlunda snäll ut
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-20, 18:13   #22
Ida-Maria Ida-Maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 5
Jag hittade bra häften med medeltidsmönster på ett museum i Uppsala, det var nog rent av länsmuseet där, kanske det finns på fler museum eller liknande ställen, minns inte vad dom hette, d var väldigt enkla bruna häften, och så fanns det för olika saker, för mössor, o särkar o sov...ja vet inte var ja lagt mitt mönster just nu men de borde ju vara här någonstans bland allt annat så om ja bara hittar d kan ja säga till...fast d var kanske en hemsida du var ute efter?
/ida-maria
Ida-Maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-20, 20:18   #23
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
njaa, jag vet inte riktigt
jag letar mest bara efter mönster, men jag tror jag har hittat några nu som jag kan sy efter.
Men om du hittar häftet så skulle du ju kunna säga till

//Malin
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons