Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-02, 12:02   #1
IkaÅ IkaÅ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Bebiskläder 1800-tal, vad hade dom på sig?

Vart sjutton hittar man bebiskläder ca 1850-1880-tal?
Vad hade dom små på sig? Jag tycker jag googlar men hittar inget bra... Kläderna ska passa in i westernmiljö, men det behöver inte vara jättenoga, men ja lite passande.
Jag hade tänkt sy någon form av bahyttliknande mössa iaf, tips?
IkaÅ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 18:16   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Någon slags kolt borde väl vara ett rätt säkert kort för dom allra minsta. Eller är jag för långt bak i tiden och snurrar nu?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 19:37   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Denna kvinna gör en massa typer av 1800-talskläder, till hela sin familj: http://www.romantichistory.blogspot.dk/ Skulle tro att bebiskläderna även täcker in 1850-1880-tal. Om inte, kan hon antagligen hänvisa till bra källor.

Nämen, se här: http://www.romantichistory.blogspot....ric%20Clothing
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 21:30   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Båda flickor och pojkar bar klänningar.. fast det kallas ju kolt här i Sverige.. Så om barnet inte är för gammal så är det bara att sy vit klänning. upp till ungefär 5 år gammal.

Det är rent praktiskt.. Bekvämare för barnet och lättare att hålla hygienskt ren.

Bebisar bar alltid vita kläder.

Flickors kläder följer i grova drag kvinnans mode, men bara grovt.. så alltså vida kjolar bara då det var mode för kvinnan också.. kortare längd och längden är ju kortare desto yngre barnet är och vid 17 ca så är det full-längd.

Läste igen, du sa bebiskläder, då är det ju ganska enkelt.. vitt, vit, vit. klänningar oavsett kön. (tydligen är metallknappar pojke och tygklädda knappar flicka)

rosa och ljusblå dekor ska du inte ha.. I alla fall inte för att visa kön.. att det är rosa för flicka kom inte till förrän efter andra världskriget. Under 1800-talet så var rosa pojkfärg i en hel del områden, och vice versa (ljusblå ansågs vara en lugn färg och rosa en passionerad och stark färg). Generellt ska det inte vara färg, utan bara vitt.
Kanske dekorera med broderie anglais-spets (brodyrspets), rent vitt.. blir ju ganska lätt trots allt.

Bilder på riktiga gamla bebiskläder:
http://www.liveauctioneers.com/item/...n-baby-clothes
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-06, 21:47   #5
IkaÅ IkaÅ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Tack för kanonbra tips! Och jag tänkte nog åt rätt håll från början för det var just vitt jag tänkte på!
Nu ska jag kolla in länkarna ni postat!
IkaÅ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 11:17   #6
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Jag rekommenderar också Sarah Jane på Romantic History, hon är jättebra! Hon gör som regel mest kläder från amerikanska inbördeskrigets tid, men dyker ofta in i andra perioder (har aldrig sett henna göra något från senare delen av 1800-talet dock). Kan också rekommendera The Sewing Academy, de har en forumsdel för barnkläder, år 1840-65.
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons