Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-21, 13:15   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Vad händer om man tvättar ylle i maskin?

Jag har en yllekappa som min hund förstört.
Den har hål mitt på bröstet och fula dregelfläckar.

Eftersom kappan är av rätt omodernt snitt så tänkte jag att jag kunde använda tyget och sy en yllekavaj till hösten/våren istället.

Eftersom den är rätt smutsig vill jag inte sy nåt av den utan att tvätta den först. Men eftersom den kräver kemtvätt, som är rätt dyrt, känns det inte värt att föra den på tvätt då det kostar nästan samma sak som att köpa en helt ny kavaj (av billigare modell förståss, men iaf).

Nu undrar jag om nån har nån erfarenhet av vad som kan tänkas hända ifall jag helt sonika kastar kappan i tvättmaskinen.

Eftersom jag ändå tänker använda endast tyget så stör det ju itne mig om passformen blir förstörd eller om tyget krymper eller liknande.
Men kanske det blir helt förstört och oanvändbart?
Blir det buckligt eller noppigt eller nåt sånt?

Vågar jag sätta den i tvättmaskinen?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 13:24   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det näst värsta som kan hända är väl att det tovar sig. I så fall blir det alldeles perfekt till en väska eller så.
Om det skulle tova sig ojämnt är det värre, då får du klippa bitar och tvätta om det i 60 grader så blir tovningen kanske jämnare.

Börja med ylletvätt, så kanske den klarar sig utan att tova sig.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 13:46   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hmmm... kanske jag bara ska "satsa stort" då och köra kappan i tvättmaskinen.

För som du säger, om den tovar sig så kan jag ju alltid sy en väska av den
Men kanske det inte tovar sig såå himla mycket så det blir bara en tjockare kavaj istället

Nä, jag ska nog köra den på ylleprogrammet nu
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 13:59   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tvätta den för hand i mycket vatten och speciellt tvättmedel för ylle och krama den lätt när du tvättar du får inte gnugga och bearbeta den hårt det är då den filtar sig. men du kan gärna centrefugera den. då har den bästa förutsättningar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 14:48   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
Teknikfreek skrev:
Tvätta den för hand i mycket vatten och speciellt tvättmedel för ylle och krama den lätt när du tvättar du får inte gnugga och bearbeta den hårt det är då den filtar sig. men du kan gärna centrefugera den. då har den bästa förutsättningar.
Håller med. Du behöver nästan inte röra plagget alls. Det blir rent ändå. Handvarmt vatten och mycket vatten. Har du inget ylletvättmedel så är hårschampo eller handdiskmedel att föredra.
Och som teknikfreek säger..centrifugera.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 16:42   #6
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Kan berätta min miss för många år sen. Min mamma hade stickat en jättefin norsk lusekofta till mig i ull. Jag skulle tvätta den och satte på skontvätt och det mildaste programmet. Sen fick jag se att oj vad dammig tvättmaskinen var, så jag tog dammtrasan och for fram på maskinen.
När allt var klart och jag tog ut tröjan...
den hade passat en tre månaders baby. I min städiver lyckades jag ändra inställningen till 90 grader...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 17:09   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
fnissar

förlåt, men jag ser dej framför mej, med snopen min hållandes den pyttiga koftan

precis en sådan kofta har jag önskat mej i många år, med de härliga spännena..

kan du inte rama in den o ha på väggen som ett vackert konstverk.....

Tillbaka till ull. ( som finns i överflöd i mina hemtrakter...
där har vi gallsåpa, ( jag vet att det finns i sveriger oxå....

det tar bort nästan all smuts, så man tar en sprayflaska o blandar såpan med vatten bara en gnutta till en liter, sprayar plagger fint över hela ytan. låter det sitta. och sedan bara ducha med vatten. ullen blir ren, luktar gott, och den blir mjuk o elastisk..

fick ren en helt ner kissad långhård fäll på detta sätt förra året den stank , var hanhunds kiss gul o total förstörd. kom i håg vad nonna lärt mej...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 20:02   #8
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tvättar alltid mina ullplagg i maskin, med vanligt tvättmedel, och på skontvätt förstås, vilket innebär att maskinen mest av allt står stilla, rör sig bara lite då och då. Centrifugerar när det är färdigt, det fungerar perfekt!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 20:35   #9
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
medmera skrev:
Jag tvättar alltid mina ullplagg i maskin, ...
Om dina kläder varit "superwash-behandlade" så går det bra att tvätta på skon/ull-program.Det är ganska vanlig numer.
Annars måste ullplagg handtvättas. Med så lite rörelse som möjlig. I 37grad. vatten eller kallare.
Värme och friktion gör att ullen tovar sig och krymper.
Dock ej om det är "superwashbeh."
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 21:45   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Citat:
annemarlen skrev:
Om dina kläder varit "superwash-behandlade" så går det bra att tvätta på skon/ull-program.Det är ganska vanlig numer.
Annars måste ullplagg handtvättas. Med så lite rörelse som möjlig. I 37grad. vatten eller kallare.
Värme och friktion gör att ullen tovar sig och krymper.
Dock ej om det är "superwashbeh."
Jag tvättar bl.a. mina virkade pannlappar i maskin, lite då och då just för att dom blir kladdiga. Dom är virkade i vanligt ullgarn bara, alltså inte superwashbehandlat, det fungerar perfekt faktiskt. Ingen krympning eller annat problem.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 20:14   #11
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tack för alla bra tips!

Nu ska jag kanske äntligen komma mig för att göra nåt av kappan. Har haft den liggandes i en skrubb i över ett halvt år nu utan att få nåt gjort.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 13:34   #12
AnnetteN AnnetteN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 36
Jag hade vävt två yllefiltar med garn som jag växtfärgat. Helt underbara filtar. Skaffade hund och han tyckte också att filtarna var underbara... jag hade tvättat dom en gång tidigare men på ullprogrammet och nästan ingen rörelse på maskinen alls, tänkte mig inte för utan slängde in dom och körde på 40 grader vanlig tvätt.............Dom blev tovade....ledsen är jag än idag, dom ligger nu och väntar på mitt beslut om dom ska till tippen eller.........Trist när huvudet inte hänger med och när man haft såååå mycket jobb med något....
AnnetteN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 20:10   #13
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Citat:
AnnetteN skrev:
Jag hade vävt två yllefiltar med garn som jag växtfärgat. Helt underbara filtar. Skaffade hund och han tyckte också att filtarna var underbara... jag hade tvättat dom en gång tidigare men på ullprogrammet och nästan ingen rörelse på maskinen alls, tänkte mig inte för utan slängde in dom och körde på 40 grader vanlig tvätt.............Dom blev tovade....ledsen är jag än idag, dom ligger nu och väntar på mitt beslut om dom ska till tippen eller.........Trist när huvudet inte hänger med och när man haft såååå mycket jobb med något....
Så trist, men ibland är huvet inte riktigt med, som sagt. Kanske kan du göra något annat av dom, väskor t.ex. Lite synd att slänga dom.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 11:22   #14
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
AnnetteN skrev:
Jag hade vävt två yllefiltar med garn som jag växtfärgat. Helt underbara filtar. Skaffade hund och han tyckte också att filtarna var underbara... jag hade tvättat dom en gång tidigare men på ullprogrammet och nästan ingen rörelse på maskinen alls, tänkte mig inte för utan slängde in dom och körde på 40 grader vanlig tvätt.............Dom blev tovade....ledsen är jag än idag, dom ligger nu och väntar på mitt beslut om dom ska till tippen eller.........Trist när huvudet inte hänger med och när man haft såååå mycket jobb med något....
Åååh, men kasta dem inte på tippen! Jag förstår att det känns ledsamt att de fina filtarna "förstörts" men du kan ju ge dem ett nytt liv som tofflor, vantar, väskor, nescesärer, pulsvärmare, sittdynor eller något annat fint. Låt färgerna vara vackra som de är, eller brodera loss med vackra garner, pärlor mm. Eller varför inte nålfilta dit lite detaljer. Det finns massor med fint och roligt att göra. Låna några böcker om tovning på biblioteket för inspiration och mönster och se vad som går att göra.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 12:46   #15
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag stickade en islandströja för många år sedan (15) och den är flitigt använd. Den är stickad i Loopigarn från Island. Den har jag alltid tvättat i maskin på ullprogram med ulltvättmedel, och i stället för mjukmedel häller jag i en msk av tvätt medlet (eller ullkur) i sköljfacket. Den är inte ett dugg tovad. Men ett tips är att alltid tvätta ullplagg ensamma så att de inte ligger och gnussar mot varandra då kan det tova. Ibland löser jag upp ullfett (lanolin) i varmt vatten och lite tvättmedel (flytande) och lägger tröjan i blöt en liten stund och rör lite sakta då och då. Detta för att tröjan skall få sina vattenavstötande och värmande egenskaper tillbaka.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons