Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-12, 19:15   #1
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
Sticklisa

Jag köpte en sticklisa på Stoff och stil idag och den ska enligt beskrivningen vara en pryl från 5 år... Jag är nästan 30 och får inte i hop det...

Någon som kan berätta för mig hur jag ska lyfta garnet över pinnarna så att det faller ner i hålet och bildar en svans...

//Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 19:28   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
http://www.youtube.com/watch?v=pclJ7gUvEAY
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 18:35   #3
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det där var ingen sticklisa... Fick du inte med någon beskrivning? Ena änden på garnet ska stoppas ner i hålet på dockan och sen snurrar du garnet ett varv runt varje dubbelpinne och de är ju fyra stycken. Nu lägger du fortsättningen på garnet ovanför garnet på dubbelpinnarna och tar tag i garnet under och drar det över och fortsätter så hela tiden. Det var himla svårt att förklara men det är jätteenkelt när man vet hur man ska göra. Du drar i tråden under dockan hela tiden och till slut kommer det ut en liten snodd. Det här går lika enkelt att göra med hjälp av två stickor. Låna boken "Stickat med I-snoddar" så ser du nog lättare.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 20:42   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Youtube-videon visar hur man gör med en Quick Knit - det är i stort sett en sticklisa (eller påtdocka som jag kallar det) fast i ett större format. Principen är densamma, det är bara formatet som ändras.

Dra ner en tråd igenom mittenhålet på dockan där den
färdigpåtade snodden ska löpa ut.
Linda snöret, garnet eller vad du väljer att arbeta
med runt en av "spikarna" och tillbaka så det blir som
en ögla runt varje spik (innanför, runt på utsidan och vidare till nästa på insidan igen), när du lagt tråden runt alla
"spikarna" lägger du tråden på utsidan och lyfter över
öglan en i taget med hjälp av en virknål eller liknande. Börma med att linda två varv, lyft den nedre öglan över den övre och av spiken. Följande varv lindar du ett varv och fortsätter så tills du har en så lång snodd som du vill ha - eller gör en jättelång, klipp av och repa upp en bit och fäst på de längder som kan passa.

Här http://svenska.yle.fi/matochfritid/h...el.php?id=1732 finns en grundläggande instruktion inkl video för en sticklisa. Och här finns lite till:
http://www.juhlin.nu/slojd/ak2/patasnodd.html

Det finns en bild på en påbörjad påtning i mitt galleri, men tyvärr syns det inte så tydligt hur man ska linda..
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 14:21   #5
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Har skrivit ihop en beskrivning för 5 olika snoddar att göra med en vanlig sticklisa, påtdocka med 4 taggar.

Den finns här:

www.spangmurs.se/snodd.pdf

Mvh Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 19:58   #6
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Thumbs up

Tack Louise för den fina beskrivningen! Jag har aldrig testat att påta mer än på det traditionella sättet, blir sugen på att leta fram min gamla påtdocka och prova de andra du beskriver. Gjorde långa, långa garnkorvar som barn!
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons