Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-01, 18:20   #1
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Unhappy Är Hyresgästförening generös!?

Jag har lagt till märket.. Det var en gubbe som ringde runt dörrarna i här hus, men då förstod jag inte att det var anledningen till att gubben kontrollerade boende i huset som stämmer med personer, inte andrahandshyresgäster. Det var för 2-3 veckor sen.
Gubben sa: Jag kontrollerar för hur många hushållsperson per lgh. Hö hö hö jag tror inte på det väl.


Övergår fick jag träffa min bästa granne blev tvingd att säga upp. Min hyresvärd begärde henne: Säga upp själv eller vi säger upp dig.

Nu fick jag höra att mer än 10 personer fick säga/-s upp! Jag stod ute på gatan utanför huset, och amazing.. det är 6 tomma lgh.

Jag har/hade känsla på mig att hyresgästföreningarnas jobb är att kasta ut folk o skvallra till hyresvärdarna. Älska att skapa grovt problem i bostadsbrist som de främjar upp... Äckel!
Jag börjar HATA hyresgästförening. Det gör mig sååå förbannad. Det är förbannad kommunistens sossas hemlighetsmakeri. Mutande system!

Jag gillar de folk som bor här som de är. Det är kul att lära känna nya folk hela tiden. Här är alltid nåt att hända. Men det finns inte länge

Det är som Gulag Sovjetiskt arbetsläger. De hade systemiskt straff, dvs att folk som blev skickade till sibirien pga 2 äpple eller en extra fönster för mkt i lgh.

Om hyresgästföreningsgubben ringer på din dörr o frågade om ditt namn... Så säger du: Va fan va du har att göra det? Försvinn härifrån! ( då skvallrar han till din hyresvärd, men hyresvärden ringer till dig, så kolla upp om du var den, om ja, så inget problem.)
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 06:26   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Är det så. Då är det ju tråkigt.

Vi är inte medlemmar eftersom vi tycker att det inte var värt att betala för deras festande osv.

Annars trodde jag att de kunde vara bra att ha om man har usel hyresvärd och behöver driva mål.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 11:47   #3
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Är det så. Då är det ju tråkigt.

Vi är inte medlemmar eftersom vi tycker att det inte var värt att betala för deras festande osv.

Annars trodde jag att de kunde vara bra att ha om man har usel hyresvärd och behöver driva mål.
Ja men jag anar inte riktigt hur det går till, men jag såg gubben som ringde på allt dörrar och liksom han kom fram mig o frågade vad mitt efternamn var, o han tittade efter listor. Allt namnlistor, men min granne är inte med hyresgästförening, men namnlistan stod med sitt efternamn... Märkligt
O han frågade varför jag har ett annat efternamn på min dörr!!!
Jag svarar: Vad syftar du på det o varför frågade du så?
Han: Ja, för att kolla om hyresgästen är med föreningen.
Jag: Höhöhö, du ljög för mig nu. Det är nåt annat som du är ute efter. Jag gick ifrån honom och åkte till jobbet iväg.

Ful fisk han var! Stasigubbe!?

Ja det är bra, juh, att ha det om man har dålig hyresvärd eller så, annars, men varför man ska ha det och är hyresgäst hos t.ex. svenska bostäder eller stockholmshem typ. De är rätt stora hyresvärder i storsthlm, bl.a. 100 000 hyresgäster typ.

Men min hyresvärd är privat, så det är ett lite problem. Man vet aldrig vad som händer med honom... Det finns risk att driva nåt galet åt oss. Jag var tvungen att vara med föreningen bara...
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 12:25   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du blandar väl inte ihop Hyresgästföreningen md Fastighetsägaren? I Vänersborg driver Hyresgästerna en aktiv bostadspolitik med syfte att bromsa hyreshöjningarna, att öka trivseln och säkerheten i bostadsområdena. Man drev ett demokratiprojekt med syfte att öka boendeinflytandet i kommunen.
För mig låter det främmande att någon från föreningen skulle vandra runt och jaga "svarta hyresgäster", när en av föreningens hörnstenar är att det måste byggas fler bostäder eftersom bostadsbristen är katastrofal.


Citat:
Det är som Gulag Sovjetiskt arbetsläger. De hade systemiskt straff, dvs att folk som blev skickade till sibirien pga 2 äpple eller en extra fönster för mkt i lgh.
Jag har hört mycket besynnerligt om Sovjetunionen, men sådana där historer avfärdar ryssar, som var med när det begav sig, som rent nonsens och typisk svensk hatpropaganda mot ryssen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 13:40   #5
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Du blandar väl inte ihop Hyresgästföreningen md Fastighetsägaren?
Nej. Han visade sin leg för mig, o det stod klart och tydligt: Hyresgästföreningen.

Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
I Vänersborg driver Hyresgästerna en aktiv bostadspolitik med syfte att bromsa hyreshöjningarna, att öka trivseln och säkerheten i bostadsområdena. Man drev ett demokratiprojekt med syfte att öka boendeinflytandet i kommunen.
Ja, det ska vara så. I agree you! Jag trodde att hyresgästföreningen ser till att bromsa hyror och driva demokratiskt.

Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
För mig låter det främmande att någon från föreningen skulle vandra runt och jaga "svarta hyresgäster", när en av föreningens hörnstenar är att det måste byggas fler bostäder eftersom bostadsbristen är katastrofal
Ja jag tycker att det är så konstigt där med gubben. Därför jag sa att jag inte anar hur det går till. Gubben hade förfalskat leg väl
Dessutom jag tycker personligt att det ska låta vara alltihop hyressystem pga bostadsbristen är katastrofal i storsthlm. Nedre granne har 2 ADHD barn och ska föda en baby till o en man... Det blir 5 personer på 42 kvm, 1,5 rum. Det är olagligt enligt regler nånstans lagskfitning. Det är tillåtet av dom, men kasta ut andrahandsgäster... patetiskt! Jag tycker att det ÄR värre med 5 personer i ettan. Psykisk barnmisshandel juh.
En vänninna till mig, bor i etta o har två barn... Flera o flera trångbodda i Sthlm. Tillbaka 60-talets nivå.



Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Jag har hört mycket besynnerligt om Sovjetunionen, men sådana där historer avfärdar ryssar, som var med när det begav sig, som rent nonsens och typisk svensk hatpropaganda mot ryssen.
Nej nej... Jag har bott i Moskva efter Sovjet. Då har jag hört massa historier. Dessutom läste jag en bok som heter Gulag, rent av faktor och beskrivningsfall med lite mindre än 1000 sidor. Det berättade bl.a. hur det fungerade övergripande organisation. Det påminns mycket hur Sveriges socialdemokratiska system. Speciallt från 60-70 talet. Min fassa berättade för mig om han minns att det var mkt diskussion om att staten skulle ta över allt mat, bygga upp en mat-monopol!!

Men jag skrev tidigare inlägget var det mycket kortfattande... Annars jag snackar för mkt o massa så ni fattar vad det blev en helheten. Det är så sjukt. men spännande!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 15:04   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag skulel nog rekommendera att ni tar kontakt med en lokalkommité och berättar vad som hänt.





Ryssar älskar att impa på oss dumma västerlänningar ...
(2/3 av familjen är född i Sovjetunion).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 18:02   #7
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Jag skulel nog rekommendera att ni tar kontakt med en lokalkommité och berättar vad som hänt.





Ryssar älskar att impa på oss dumma västerlänningar ...
(2/3 av familjen är född i Sovjetunion).
Da da... o de förnekar alltihop.


Coolt :P
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 07:52   #8
MiaPyssel MiaPyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 81
Thumbs down

Tror inte på historien.Dessutom tycker jag inte man ska göra sådana här påståenden utan att den man beskyller ska få försvara sig.
MiaPyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 07:58   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skulle hålla med dig om det var om en privatperson. Men nu är det en organisation och då får de tåla att folk pratar/frågar sig lite.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 09:37   #10
MiaPyssel MiaPyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 81
Sant

Det ligger en sanning i det du säger. Men jag vet vilket jättejobb dom gör ute i förorterna med att starta verksamheter för kvinnor barn och ungdomar. I avsikt att överlåta verksamheten till dom själva så småningom. Därför tar jag organisationen i försvar för hade fler gjort vad dom gör hade många problem lösts.
MiaPyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:09   #11
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
MiaPyssel skrev: Visa inlägg
Tror inte på historien.Dessutom tycker jag inte man ska göra sådana här påståenden utan att den man beskyller ska få försvara sig.
Vad gäller historien? (som du inte tror på)
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:13   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror att det är gubben som går och frågar runt om boende som syftas.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:17   #13
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja jag ringde till hyresgästföreningen idag!

Hon sa att det var kontroll för antal personer samt andrahandsgäster i husen här området, avsett för trångbodda och sånt. O sen dom rapporterar till fastighetsägarna eller hyresvärdarna. Så upp till de själva att kontakta med sina hyresgäster eller ej.
De sköter följande regler som gäller. i sin tur att de har rätt att säga upp hyresgäster typ.

Samtidigt att de försöker att bygga upp en helhet av bild hur Stockholm är illa inom bostadsbristen och trångboddheten.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:19   #14
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Nu tycker jag personligt:

Jag tycker det är mkt märkligt, för jag har aldrig hört om sånt vad hyresgästföreningen agerar egentligen.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:22   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om det bara var kontroll för antal boende då förstår jag och tycker är bra (för bedömning av trångboddhet), men att de rapporterar till värden om andrahandshyrande och sen bara "tittar" på när de blir vräkta, inte så roligt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons