Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-07, 22:29   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Från får till produkt

Jag ska göra ett projektarbete i skolan och funderar på att vara med och klippa mina släktingars får och sedan göra alla stegen själv till färdig prudukt.
Jag har knappt jobbat något med ull innan, så det blir en utmaninge.
Jag har efterfoskart lite och projektet verkar överkomligt.
Det jag dock itne har hittat någonting om är ifall, och i så fal hur man ska tvätta ullen före man kardar den.

Någon som vet?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 22:42   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Du kan skölja ullen i ljummet vatten.

Jag gör så här.

Plockar bort allt skräp från ullen, lägger den i ljummet vatten.
Jag byter vatten 3 gånger, lägger den blöta ullen på tidningar.
Byter tidning en gång, förbereder kardningen genom att fluffa ullen.

Lycka till!
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 22:55   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Åh, vad roligt! Jag blir riktigt avundsjuk...

Jag tror att du måste skölja ur det värsta skräpet ur ullen innan du börjar jobba med den, ifall du inte kan skölja hela fåret innan du klipper eller ni har ovanligt renliga får. Däremot vill du ha kvar det naturliga ullfettet som underlättar kardning och spinning. Förr satt man gärna vid elden och kardade så att värmen gjorde ullfettet mjukt och ullen mer lätthanterlig.
Har hört att man skjöljt ull i havet som enda förbehandling, men jag har inte personligen tagit del i nån del av ullhanteringen före momentet att sitta inomhus och karda hyfsat ren men starkt fårdoftande ull och försöka spinna på slända :-)
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 09:07   #4
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Förr i tiden spann man helst otvättad ull medan nu tvättar man nog oftast. Tror det beror på moderna människors krav på hygien (och rädsla för alla kryp som kan följa med en otvättad fäll - de vill man inte ha in i huset). Industrin tvättar alltid och tillför spinnolja efteråt istället.

Projektet verkar jättespännande, jag hoppas vi får höra hur det går.

mia-maria: Det finns lite info om hur man spinner på slända/kammar ull här: http://hantverk.blogspot.com/2007_10_01_archive.html
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 14:44   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Tack för tipset altikh!
Jag ska försöka muta en kompis att fixa tillbaka ljudet på min dator nån gång nästa vecka, bokmärker filmklippet tills dess.
Jag har provat att spinna på slända, men det var väldigt länge sen nu. Det är väl tveksamt om kroppen minns hur det skulle göras, men jag vet att jag tyckte det var roligt.
Att nån gång tillverka ett klädesplagg helt själv i alla steg, från ull av ett namngivet får, det måste vara världens mäktigaste känsla... men otroligt mycket arbte.
Jag skulle ju helst vilja spinna garn och sticka, men det skulle ju ta sin lilla tid... men tova är ju också jätteroligt.

Baggin, du inspirerar mig! :-)

Min morbror har får, inga finullsfår precis, de föds upp för kött och klipps när det finns hjälp till hands och helt utan hänsyn till när ullen är bäst - den räknas ju ändå bara som skräp. Dock borde man kunna tova t ex sittdynor av den, jag behöver sittdynor... det här ska in i idéboken!
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 21:35   #6
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Trevligt att det kommer till nytta! :-)
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons