Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-29, 21:54   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Angry Aargh! Jäkla storlekar!

Ska sy ett par byxor från simplicity, ett mönster som jag hittade på en utförsäljning. Inget konstigt med det. Men nu måste man ju välja storlek på det hela, och det finns ingen tabell "mät dessa mått och jämför med tabellen för att få din storlek". Nejdå, det står bara en lista på de storlekar som mönstret innefattar, amerikanska, spanska och franska storlekar. Jag är runt 38-40, och tittar på de europeiska storlekarna. Men... hör och häpna! 38 på spanska är 12 på amerikanska, men 38 på franska är 10 på amerikanska!

Till detta hör också att jag sydde en kappa från ett annat av Simplicitys mönster, nr 5380. Där fanns en baksida som man kunde mäta ifrån och jämföra med en tabell. Jag valde glad i hågen 40, men var sedan hastigt och lustigt tvungen att sy ner den till en 36:a, eftersom min kompis som är ett par storlekar större än mig passade i den medan den såg ut som ett tält på mig. *sur*

Så. Är man en 36:a, en 38:a eller rentutav en 40? Enligt höftmåttet på mönstret till kappan är man tydligen en 44:a också... *suckar*

Någon annan som också måste ta den långa vägen och mäta direkt från mönstret för att få rätt?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 22:13   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja man kan ju nästan bara skratta åt eländet.

Kan du inte mäta stussmått och midjemått direkt på mönstret och komma fram till vilken storlek du ska följa?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 02:10   #3
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
Talking ett vanligt " problem"

ser det inte direkt somett problem iofs, även om man vet vad de anser är en strl 36 eller 38 osv vet man ju inte vad konstruktören anser är en god rörelsevidd....
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 07:53   #4
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Ja nog är det problem med att förstå storlekarna. Inte nog med att "tjockleken" är så konstigt sedan har vi ju längden också, från hals till midja, var är stussen/höften, hur långt är grenen m.m.
Min rekommendation är att tillsammans med någon väninna eller vän, mäta så mycket mått som man bara kan och sedan använda dem och mäta på mönstret. Jag har köpt billigt tyg (5:-/m) som jag brukar sy upp ett prov av först och göra de ändringar som behövs, den provmodellen behöver man ju inte sy så noga, bara sy ihop. Sedan nålar man och ritar på det och använder som mönster. Naturligtvis är det bästa att gå en kurs i mönsterkonstruktion och rita upp grundmönster, men det hinner du väl inte nu. Lycka till.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 09:38   #5
birg birg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 54
Storlekar

Som Agneta skriver är det ett måste att mäta så mycket som möjligt de egna måtten, och jämnföra
med det mönster man köpt.
Ta en väninna till hjälp, I t.ex Burda har du
alltid en bild + tabell för mätning, deras mått
i storlekar, och den är lätt att följa och göra förändringar med på mönstret som skall användas.
Men för att lösa Simplicitymönstren behövs nästan
mönsterkonstruktions kurs för att klara av.
Men lycka till!
birg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons