Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-20, 19:19   #1
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Kroppen ändras - klädstilen med den...

Ålder, hormoner och ett stillasittande arbete har gjort att min kropp ändras. Det är kanske ofrånkomligt. Trots samma vikt och ett ändå rörligt liv så har midjan fått ett nytt "mjukt" lager. Jag har alltid haft ganska bred midja och smala höfter vilket har lett till att jag numera är helt fyrkantig.

Jag inser att jag måste leta efter nya typer av mönster. Snäva kjolar och "fodralklänningar" fungerar helt enkelt inte längre. Jag försöker hitta kläder som är snälla mot min "nya" figur, men istället för att dölja tycker jag att de snarare framhäver min brist på former, eller så ser jag gravid ut...
Jag är ännu inte riktigt mogen att svepa in mig i lager på lager av tunnt lin med en sjal som "pricken över i", om ni förstår vad jag menar...

Ni som känner igen er - snälla dela med er av era bästa tips! Vad känner ni er vackra i?
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 12:17   #2
Yo77 Yo77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 41
Jag ser också ut sån! Klänningar som är skurna under brösten tycker jag är helbra. Och kjolar med högt tight liv från naveln ner över rumpan, där man sen syr på veckat/rynkat tyg.

Jag gjorde ett sånt kjolmönster så här:

Mätte bredaste punkten över höfterna.
Klippte fyra tygbitar som var 1/4 så breda som bredaste höftmåttet
Sydde ihop dem till en "tunnel"
Satte på mig och justerade in lite i svanken samt ritade ut en klädsam nederkant (kan gå lite längre ner bak och högre upp fram)
Klippte i sär bitarna

Sen sydde jag livet i dubbelt tyg varav det inre fodrade jag med vlieselin, då blev det styvt och håller in magen lite. Blixtlås bak. Valfritt antal våder från livet och ner.

Klart!
Yo77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 20:24   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Här är en till som blivit ännu mer fyrkantig med åren. Eller rättare sagt så består jag av två fyrkantsblock på varandra. En mindre helt rak som står på en lite bredare vid höften. Jag har heller aldrig haft så värst kvinnliga kurviga former.
Jag tycker att dagens mode är väldigt snällt mot min figur. Alltså A-linjeformat, avskuret under midjan. Fungerar mycket bra att ha över jeans. Jag har hittat ett knälångt a-format linne hos Gudrun Sjöden och den ideén ska jag nog försöka ta efter och sy. Något annat som fungerar bra för mig är en hängselkjol. Ska jag nog också försöka sy ihop för den jag har är alldeles utsliten.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons