Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-04, 20:24   #1
Linnéak Linnéak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 5
Måste jag ha overlock? + tips om "startkit"

Jag har blivit sugen på att lära mig sy och tänkte skaffa mig en symaskin, men behöver lite råd. Jag vill ha en enkel modell, men vill kunna sy i trikå, måste man ha en overlockmaskin till det eller finns det något knep?

Vad är bra att köpa i tillbehörsväg? Mönsterpapper och bra sax samt tråd i olika färger känns ju självklart, men vad mer? Vill ju komma igång snabbt när jag väl köpt maskinen och inte behöva springa tillbaka till affären och komplettera hela tiden
Linnéak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 05:35   #2
Yo77 Yo77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 41
Du behöver inte en overlock, vanliga maskiner har också elastiska sömmar.

Tillbehör. Mina favoriter är sprättare och fiffikus (en liten speciallinjal man ritar sömnsmån med)
Yo77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 06:39   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Knepet att sy på vanlig maskin är att använda smal o tät sicksack! Det är den som som blir mest elastisk! För fållning använder jag tvilling-nål som gör att undersidan ser ut som sicksack. Tänk bara på att släppa lite på trådspänningen...

När det gäller all sömnad i trikå: Använd "jersey-nål" dvs nål med rundad spets, så nålen inte sticker hål i tyget utan bara glider ner mellan trådarna! Man behöver byta nål lite då o då om man tex kört i en knappnål el dyl!

När jag klipper ut i tyget nålar jag ALDRIG fast mönstret! Dels sticker det hål i tyget, dels blir tyget för stort för mönstret!! Lägg istället tyngder på. (Av samma anledning nålar jag alltid på tvären vid sömnad; undertyget blir längre om man nålar längs med sömmen!)

Och när man viker o lägger/slätar ut tyget finns en risk att man sträcker det översta lagret så det undre blir större! Håll därför hörnena, skaka ut o lägg på bordet och klappa=banka ut veck/rynkorna då blir tygsidorna lika stora!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 11:31   #4
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Jag började med quiltning och köpte då en speciell pressarfot med övermatare. Den har jag sedan använt vid andra tillfällen. Den fungerar så att den matar även övertyget, Jättebra. Den är dyr men man slipper en massa jobb.
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 21:28   #5
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Börja med en vanlig maskin! Overlocken syr förvisso snygga sömmar, men är mycket bökigare att sy med, besvärligare att trä (behöver fyra rullar tråd i varje färg) och inte alls allround. När man börjar skall man ju göra det så enkelt som möjligt, annars blir det inte roligt och då slutar man..En vanlig symaskin har "alla" nytta av, även om sömnadsintresset skulle komma av sig, till reparationer, fållningar etc
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 08:01   #6
Linnéak Linnéak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 5
Tack så mycket för alla svar! Som nybörjare kommer jag garanterat att behöva ställa en massa frågor, känns som att jag har hittat rätt ställe för det
Jag var på en affär igår och hon rekommenderade Husqvarnas Emerald 116, vad tror ni om den? Verkar vara rätt basic, men ändå med många funktioner man kan lära sig efterhand.
Linnéak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 20:07   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är en hyfsad maskin. Prisvärd. Och den räcker gott och väl till normalsömnad.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 00:05   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Thumbs up

Tror att du blir nöjd med den maskinen! Bra med inställbart pressarfotstryck som är viktigt när man syr i trikå. Husqvarna har massor med tillbehör om du vill ha sånt sen, med bra instruktioner.

Möjligen kan du fundera på Emerald 118 som har fördelen att du kan välja nålstopp uppe/nere, som är bra ibland, men för att sy i trikå är det inte viktigt.

Det är absolut det där "basic" som är viktigast oavsett om man är nybörjare eller inte, de är raksöm och sicksack och några till som är viktigast!

Har du hittat en försäljare som du gillar, så är det guld värt! Då har du en vettig person att fråga (förutom oss här på Sysidan

Har du frågat om du får rätt att byta upp dig inom ett år? Vet att en del affärer erbjuder det. Får du kurs på köpet?
Isåfall är det plusvärden.

Jag är SÅ otroligt nöjd med mina två Husqvarnamaskiner. Idag fick min lilla dotter själv fålla upp en trikåtröja på min Designer 1, jag gluttade naturligtvis över hennes axel, men sömmen blev perfekt! Just den sömmen ser jag finns på Emerald också.

"Start-kit":
Du kanske ska handla hos Bibbi, som alla älskar här på Sysidan? (Sök på Hissa Bibbi)
köp ett lager med symaskinsnålar, olika sorter och grovlekar, det är viktigt!
och köp tråd som är bra kvalitet(snåla inte här, det kan bli trassel!)
och minst en sax som BARA är för tyg, här räcker det med någon billig och sen kanske en något dyrare större t ex Fiskars. Klipp ALDRIG något annat än tyg med dem!
Knappnålar som är tunna och fina (viktigt för trikå!) + gärna ett magnetiskt fat att ha dem på
ett måttband, linjal(vanlig), krita eller kritpenna
markeringspapper+sporre
mönsterpapper måste du inte köpa, man kan ofta få blom/omslagspapper(silkespapper) gratis i affärer eller IKEA
Ska du sy i trikå, så köp in rejält med midjeresår, det tar ALLTID slut precis när det behövs, minst 10 meter 3 cm bred
och smal(ca 1 cm)
Så behövs det bara några bra mönster, sen är du igång...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 05:26   #9
Yo77 Yo77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 41
Linneak, vet inte hur mycket du surfat runt här men många har köpt symaskiner från en brittisk site, och det är mycket billigare (nästan halva priset) och dom är snabba och pålitliga. Dom har inga Husqvarna men väl Brother och Janome och några till.
Yo77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 06:43   #10
amatören amatören är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 179
Citat:
Yo77 skrev: Visa inlägg
Linneak, vet inte hur mycket du surfat runt här men många har köpt symaskiner från en brittisk site, och det är mycket billigare (nästan halva priset) och dom är snabba och pålitliga. Dom har inga Husqvarna men väl Brother och Janome och några till.
Jag är ny på sidan, och undrar var jag kan hitta uppgifter om den brittiska sajten som säljer billigare maskiner. Jag söker en bra, enkel och billig brodermaskin, kan även tänka mig en billig begagnad. Har aldrig provat att brodera på maskin förr.
amatören är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 12:27   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Unhappy Spara eller inte spara, och på vad

Citat:
Yo77 skrev: Visa inlägg
...från en brittisk site, och det är mycket billigare (nästan halva priset) och dom är snabba och pålitliga. Dom har inga Husqvarna men väl Brother och Janome och några till.
Det finns Husqvarna att köpa på nätet också...

Om man handlar på nätet har man inget proffs IRL (in real life) att fråga, jag menar alltså "hands-on".
Den eller de tusenlappar det gäller (halva priset är det bara på de allra billigaste maskinerna!)som man kan spara motsvaras ju faktiskt av värdet för gratis sykurs och möjligheten att byta upp sig och som sagt möjligheten att titta in och fråga en levande människa. Min återförsäljare har ju t ex ofta VIP-träffar helt gratis där man får lära sig saker, minikurser och massor av rabatter på allt.
Jag har för länge sen tjänat in många fler tusenlappar!
Det finns också en gammal tråd här på Sysidan med diskussion om fraktkostnad för att skicka maskinen utomlands på garantireparation kontra det man sparar. Garantireparation får man bara gratis där man köpt den.

Men "alla sätt är bra utom de dåliga" (mitt valspråk!).
Själv köper jag massor på nätet, tex broderitråd och superkul virknålar. Jag rekommenderar varmt nätinköp för den som vet vad den vill ha och inte är nybörjare och helt "grön" på något.

Jag hjälpte en gång en stackars ung tjej IRL som ville ha hjälp med sin symaskin som krånglade. Hon hade ingen försäljare att fråga. Det visade sig att hon inte hade fattat att man skulle sätta på en pressarfot på maskinen utan la in tyget bara under pressarfotsfästet och det gick faktiskt att få en "söm"!!!!!!!!! men den var inte mycket att hänga i julgranen
Vad säjer ni om det, mina ögon höll på att ramla ur skallen...

Ett annat guld-tips jag har till nybörjare är att få be att titta i bruksanvisningen för ett par olika maskinmärken och se vilka man kan ha störst glädje av... väldigt olika kvalitet, en del handlar om sömnad, en del ser ut exakt som en dåligt översatt bruksanvisning till en video...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 12:39   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Har du hittat en försäljare som du gillar, så är det guld värt! Då har du en vettig person att fråga (förutom oss här på Sysidan...
Förövrigt finns det dåliga återförsäljare också!!! En gång ville en sälja en maskin i en igenklistrad kartong till mig. Det fanns ingen demo-maskin att provköra och han kunde inte svara på enkla frågor ...köpte inte där!!! Det var min första broderimaskin jag var ute efter, så jag behövde fråga och få hjälp

men...då såg jag en mycket värdefull beg. gammal Elna i originalskick som stod där som han sålde för "ingenting", för han hade ju ingen aning om värdet, den högg jag direkt naturligtvis Den är paradnumret i min "antika" symaskinssamling!
Hoppas att det sista inte är OT, men det handlar ju om för- och nackdelar med att handla på olika ställen, hos mer eller mindre yrkeskunniga
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:11   #13
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Vad jag vet sa har flera symaskins tillverkare en varldsomspannande garanti bl a Bernina. For ovrigt sa ska du kunna ga pa symassa i t ex Stockholm och kopa en maskin aven om du bor i Lulea. Om du sedan far fel pa maskinen sa gar du bara till din narmaste aterforsaljare av det market du kopt och lamnar in den pa garanti, de ska sedan se till att maskinen kommer ner till genaralagenten om det sjalva inte har en reperator med licens att reparera din maskin. Har sjalv arbetat i en symaskinsbutik sa jag vet att det ska ga till pa detta satt. Det ar bara att stalla krav pa din saljare.

Men som Asa sager att koper man t ex en broderimaskin sa ar det mycket viktigt att ha kompetent hjalp i narheten, da det kraver lite mer kunskaper an en vanlig symaskin. Lycka till inkop av maskin! Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:32   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, köpa online är inte direkt bästa idén om man är 100% grön.
Och oavsett om man är van och avanderad eller inte så ska man alltid provsy innan köp.

Det säger jag alltid även om jag inte själv håller det ordet... gjorde ju så att jag inte använder min datorsymaskin så mycket helt enkelt för att jag kom på att jag inte gillar att sy på elektronisk maskin!

Försök att undvika att lyssna på säljsnack såsom att just deras märke är bäst, utan provsy själv istället och se vad du tycker är bäst. Om du köper någon av de kända märken så är det ganska jämnt nu för tiden egentligen. Och självklart har alla sina favoritmärken.

Sen kan man läsa mycket online om maskinen man gillar... Sysidan har ju recensioner, och så finns det en bra sida med mkt recensioner: sewing.patternreview.com det är engelsk sida och kanske kräver registering, men jättebra.Visserligen "heter" det mönster, men man kan söka på symaskiner också... Tror det står "sm/serger" i rulllistan för sökrutan om man ska söka på symaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:55   #15
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tack Madeluc för mer info om garantier!
Hoppas ingen missförstad mig, jag menade bara att jag hört att för några märken gäller att man får betala materialkostnaderna eller var det arbetskostnaderna (minns inte!) själv om man lämnar in garantireparation nån annan stans än där man köpt.

Här gäller väl, som så ofta, att FRÅGA; FRÅGA och FRÅGA vad som gäller. Kan man lämna var som helst eller ska man skicka osv. Villkoren kan säkert ändras också med tiden.

Sen kan man tänka själv och avgöra!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons