Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-29, 09:41   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Tvillingsöm

Har suttit nu på morgonen och mixtrat med inställningar för att få till tvillingsömmen bra, men blir inte nöjd.
För det första blir sicksacken på baksidan ingen vettig sicksack att tala om, tycker sen inte sömmen känns elastisk nog att klara tvättar, börjar fundera på om det kan ha med undertrådsspänningen att göra. Är det något man törs mixtra med själv egentligen?

Materialet jag syr är ett relativt tunt trikåtyg, jag har mycket lågt pressarfotstryck och har sen testat olika trådspänningsvarianter, men sömmen känns trots det inte bra.

Tips någon? Funderar annars på att börja använda den andra fuskoverlocksömmen jag har på min maskin (Pfaff 1142) för fållning av barnkläder..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 09:57   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Testa med att öka spänningen på övertråden, på min maskin måste jag ha max spänning för att få till något som liknar sicksack på baksidan...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 10:06   #3
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Ok, ska testa med det också.., tack!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 10:18   #4
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Tack Helene, ditt tips gjorde susen, nu blev det en vettig sicksack och en betydligt mer elastisk söm! Manualen sa att trådspänningen skulle sättas på max 4, jag drog upp den till 6 innan det började se bra ut!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 10:48   #5
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
När jag syr tvillingsöm så använder jag en remsa av solvi på undersidan särskilt om det är tunt tyg. Då drar det inte ihop sig.och det håller bättre mellanrum på bredden.
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 11:16   #6
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag löste mitt problem på ett annat sätt. Jag köpte mej en coverpro
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 16:12   #7
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Ja, nu verkar ju sömmen klara tvätt i allafall, men känns inte riktigt som om jag vågar ropa hej ännu, vill nog se att den är opåverkad efter ett antal ytterligare tvättar också.

Är det någon här som använder traditionell symaskin till att sy barnkläder (i huvudsak trikå) med eller ska man sikta in sig på en overlock istället?! Blir ju lite konfunderad nu och då har man ju ganska precis köpt sig en ny maskin..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 17:19   #8
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag tycker att fördelen med overlock är att den kantskär och syr samtidigt och sen går det så mycket fortare att sy med den...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 21:38   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och när man köpt sig på en overlock som jag så börjar man sikta på en covermaskin också...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 06:38   #10
LottaW LottaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 33
Jag har en enkel overlock och sedan använder jag min vanliga symaskin till de sömmar som jag inte kan använda overlocken till. Har tittat på en covermaskin, men även om jag syr en del så kan jag inte motivera det med att köpa en till maskin för bara coversömmar. Pengarna ska räcka till annat också.
LottaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 06:50   #11
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
När mina äldsta tjejer (tvillingar) var bebisar, sydde jag nästan alla deras kläder. Mycket trikå och hade då bara en väldigt enkel symaskin (med trikåsöm), kläderna höll tvätt efter tvätt...Så visst fungerar det med en vanlig maskin! Nu äger jag en overlockmaskin och den är fantastiskt rolig att sy på! Det går fort och det blir riktigt snygga sömmar!! Kompletterar också med sömmar från "vanliga" maskinen.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 14:35   #12
Petronella1978 Petronella1978 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 16
Question

Jag syr också på en enkel vanlig symaskin. Syr en hel del i trikåtyger. Nu har jag köpt mig en tvillingnål till min maskin. Jag har aldrig sytt med tvillingnål innan och mottager tacksamt alla tips.

Jag har framförallt tänkt använda den när jag syr på muddvävsrullå (eller vad det kallas) på trikåtyger. Vilken söm ska man använda då? Vanlig raksöm med tvillingnålen?
Jag skulle ju helst vilja ha två raksömmar på framsidan och sick-sack på baksidan men jag tror inte en vanlig enkel symaskin klarar det.
Petronella1978 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 16:35   #13
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Så vitt jag vet, så är det bara raksöm du kan sy med tvillingnålen (?) Syr du zick-zack, så slår ju nålen i pressarfoten och går av.
När du använder tvillingnålen får du tänka på att sy från framsidan. Alltså om du ex ska sy upp en klänning, så får du vika in tyget mot avigsidan och sy från rätsidan.
Prova alltid dig fram på en provbit i samma material, så du får till rätt trådspänning.
Jag har aldrig sytt fast muddar med tvillingnål,jag har använt en trikåsöm och syr sen en stickning på framsidan.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 16:50   #14
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 88
Jag har framförallt tänkt använda den när jag syr på muddvävsrullå (eller vad det kallas) på trikåtyger. Vilken söm ska man använda då? Vanlig raksöm med tvillingnålen?
Jag skulle ju helst vilja ha två raksömmar på framsidan och sick-sack på baksidan men jag tror inte en vanlig enkel symaskin klarar det.[/QUOTE]


När du syr med tvillingnål så är det precis så det blir. Två raksömmar på rätsidan och sick-sack på baksidan. Jag brukar ha den längsta stygnlängden när jag syr samt kontrollera att trådspännignen är rätt. Ofta behöver trådspänningen vara ganska hög.
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 17:59   #15
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
perlemor skrev: Visa inlägg
Så vitt jag vet, så är det bara raksöm du kan sy med tvillingnålen (?) Syr du zick-zack, så slår ju nålen i pressarfoten och går av.
Nejdå, tvillingnålen kan man använda till flera olika sömmar men är säkert beroende på vilken maskin man har. På min brother innovis 30 kan jag använda tvillingnålen till ca 10-15 sömmar men har inte testat alla än.

Förr, när mina barn var små sydde jag en hel del i trikå med min gamla husqvarna, brukade använda en smal sicksack och det funkade riktigt bra så visst klarar man sig utan overlock.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons