Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2014-06-02, 23:06   #1
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Trampsymaskin - behöver hjälp med det mest elementära...

Min man jobbar för tillfället på en secondhandbutik och de har fått in en trampsymaskin. Jag bad honom kolla hur den ser ut, men ingen i butiken har lyckats öppna bordet som maskinen är i. Visst våld har utövats mot det stackars bordet, men jag hoppas att de har slutat bryta på det när jag lovade försöka ta reda på hur det fungerar.
Han skickade över bilder, men jag har inte lyckats bifoga dem här, men bordet har slät (platt) översida med två luckor i, en ganska stor och en mindre. Hur öppnar man dem?
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-03, 12:50   #2
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Överspelat! Maskinen är uppfälld - och såld till mig!
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-06, 15:28   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Talking

Grattis! Vad är det för maskin? Kan du inte lägga in en bild på sen? Jag har själv 3 trampmaskiner (+ en som jag kan trampa om jag kopplar ur motorn och skaffar en tramprem); en Husqvarna, en Singer och en Lucznik.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-08, 22:30   #4
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Tack!

Det är en Husqvarna "12". Jag tror inte att den är så jättegammal, det står några siffror i tillbehörsasken som kan tolkas som att den är från 1946. Den är väl inte heller i toppskick, bordet är lite slitet och lacken på maskinen krackelerad, men den fungerar! Den ska få lite smörjning och sen ska jag öva på tramptekniken så ska det nog bli bra!
Jag känner att jag kan komma att trivas med en trampsymaskin, bara jag kommer underfund med hur den fungerar!
Jag har fått för mig att maskinerna med huv är äldre, kan det stämma? Ev kan jag få tag på en sån också snart, om jag har tur!
(Jag har två gamla elektrifierade maskiner också sen tidigare, känns som om det här är början på en samling...)
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 17:29   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Just nu har Saronkyrkan i Göteborg en trampmaskin med huv.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 21:11   #6
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Åh! Tyvärr för långt bort för mig, jag bor i Dalarna. Och tyvärr verkar det som att den jag spanat in här redan är bokad.
Men tack för tipset! Det finns ju så många secondhandaffärer och loppisar,det är ju omöjligt att hålla koll!
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 01:58   #7
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Jaha, nu behöver jag hjälp igen!

1. Hur gör man för att symaskinen inte ska vända och gå baklänges? Så fort jag försöker trampa lite långsammare byter den riktning.

2. Jag har smort den, men jag har ingen instruktionsbok, utan kollade i en till en Singer av liknande modell. Dom är väldigt lika, bortsett från hur undertråden sitter. Hur smörjer man där?
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 05:25   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Om maskinen inte användes på ett tag, vilket dessa äldre är, låt oljan verka och mjuka upp eventuella kvarvarande torkade olja. Rör inte den under tiden.

Har den ingen stygnlängd-arm?

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 10:47   #9
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Den har en spak som jag gissar är för stygnlängd och back, men det spelar ingen roll i vilket läge den står, maskinen uppför sig likadant i alla fall.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 22:35   #10
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Du måste se till att hjulet med remmen snurrar åt samma håll hela tiden. Om man trampar långsamt kan det hända att det byter riktning och då syr maskinen baklänges. Ta ett litet tag med handen på hjulet för att få det åt rätt håll igen. Katarina
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons