Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-30, 07:21   #1
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 36
Angry Trådspänning grrr (HQ Emerald)

Så fick jag äntligen fotpedalen till min Emerald 183 och satte mig glad i hågen att skapa.

Men jag kom aldrig förbi lektion 1A: trådspänning. Hur jag än försökte fick jag inga snygga sömmar.

På min gamla Pfaff 97 behövde man sällan bry sig om sådana finesser, men här visar maskinen vilken trådspänning som rekommenderas och så ställer man in den med en ratt.

Lätt som en plätt? Inte då! Trådspänningen regleras från 0-9, rekommenderad inställning 3-5. Jag lovar, jag har försökt med alla olika inställningar men det blir inte bra.

Mellan 3-5 är trådspänningen alldeles för hög. Övertråden ligger som ett streck och alla knutarna syns. Vid 2 blir översidan OK, men då blir undersidan full av öglor (övertråden dras ner till undersidan av tyget). Det finns alltså inget optimalt läge.

Finns det någon annan inställning som jag missat? Zigzagsömmar blir lika fula. Kan det bero på tråden (Gütemann)? Jag förstår ju att det är sömmerskan, men vad gör jag för fel?
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 08:03   #2
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan
En undran bara .Är du bergsäker på att du trätt undertråden rätt? Ibland kommer den inte riktigt i läge då kan det bli liknande fel
mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 11:36   #3
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 36
Trätt och trätt...

Jag tänkte också på undertråden, men man lägger ju bara i spolen, inte i en spolhylsa som på den gamla maskinen. Men tack för tipset, jag ska testa det ikväll... Jag tycker nämligen att undertråden löper lite väl löst.
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 16:34   #4
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Är det en liggande spole så är det ju viktigt hur den ligger i "spolhuset" så tråden löper från rätt håll.......
/Eva
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 18:06   #5
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 36
Tack för hjälpen!

Jo, det var undertråden. Tror jag i alla fall, för nu är det mycket bättre. Men inte helt bra, eller så är det jag som blivit överkänslig för att jag fått ögonen på problemet.

Man ska inte sy klockan 12 på natten när man är trött och ledsen, inte heller klockan halv sju på morgonen när man är yrvaken. Att bruksanvisningen är på danska och att man tror att man vet hur det ska vara underlättar inte heller.

Jag trodde ju att spolen bara skulle läggas ner i spolhuset men det var nog på Janome-maskinen som jag blev förevisad.

När jag läste bruksanvisningen noga och tittade på bilderna såg jag att undertråden skulle löpa mellan några metallskär i spolhuset. Då såg sömmarna plötsligt nästan normala ut.

Det är ju sällan maskinen det är fel på... Vad skulle jag göra utan det här forumet?
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons