Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-07, 23:21   #1
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Hur lär jag mig knyppla?

har knyppeldyna och mönster, men hur gör man?
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 10:55   #2
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Jag skulle nog föreslå en kurs i knyppling....men visst, det finns ju böcker och de börjar ju verkligen från första början med s.k. övningsspetsar. Lärde mig själv så, men sen har jag det i min utbildning och visst var det enklare att ha en lärare också. Har en bok framför mig som heter "12 lektioner i knyppling" och så finns det ju den som jag tror heter "Knyppling". Har den hemma så jag kan inte kolla just nu.Finns säkert flera, men dessa har jag använt.
Lycka till!
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 14:20   #3
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Har Du knypplat i skolan? Har Du inte det skall Du inte försöka själv. Sök via studieförbunden. Det finns en knyppelförening med säte i Gbg. www.knyppeldynan. Där kan Du kanske få mer information. Jag hade aldrig knypplat när jag i övervuxen ålder skulle lära mig detta. Det var för mig oerhört svårt, men det behöver det inte vara för Dig.
I Gbg finna kurser hos ABF och Vuxenskolan.
Svenska Spetsar med säte i Vadstena har väl också lite kurser, men mest för icke nybörjare och de följer slaviskt den s.k Vadstenaknypplingen.
Den är bra att ha i grunden och deras lärobok är bra men vill Du knyppla lite friare i framtiden
rekomenderar jag faktiskt studieförbunden, även om de lär ut Vadstenaknypplingen. Du behöver den också, men inte bara.
Lycka till önskar RutViola i Göteborg
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 19:15   #4
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Jag blir otålig när jag inte kan!

Jag knypplade en smal spets i skolan, det var för över fyrtio år sen, men jag minns än idag att syfröken var petnoga med allt, så ALLT var, eller snarare blev, tråkigt.

Men eftersom jag inte ens kommer ihåg om man flyttar
pinnarna två och två i alla lägen så behöver jag nog en kurs. Absolut nybörjare, om det finns, och helst i långsam takt.JAg såg i våras kurser i Göteborg, men det var för 'inte nybörjare'. Ofta är deltagre på handarbetskurser superduktiga, så man hänger inte med även om det skall vara för nybörjare


'12 lektioner...' såg jag på Bokbörsen, det är nog bra med både bok och lärare!!

Tack för engagerade råd!

Margareta
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 19:45   #5
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Hej. Då förstår jag hur Du har det. ABF tar emot nybörjare. Där går en del gamla uvar också men hon tar alltid emot nybörjare. Bevaka det
Det Du var med om i skolan är precis det jag menar, fortfarande händer på sina håll men mycket har Luckrats upp.
ABFdeltagarna med fröken kommer att ta väl hand om Dig. Jag gick där många terminer men är inte kvar där nu. Hör gärna av Dig om det krånglar. RutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons