Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-05, 09:55   #16
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu tror jag att jag kom på en grej som kan ställa till det: Stäng av funktionen User Account Control (aller något i den stilen). Kontrollpanelen - System och säkerhet - Under Åtgärdscenter finna "Ändra inställningar på ...". Stäng av, fast det står att det inte rekommenderas! Kommer att göra hela datoranvändningen behagligare, inte bara Embird!

VARNING FÖR IRRITERAT SVAMMEL!!

Om datorn är alldeles ny gissar jag på att det är någon form av inställning i den som ställer till det. Det är så sat-ns mycket sk-t inlagt när man köper dator idag. Allt för att göra det så himla "enkelt" och "säkert" för oss användare som helt omyndigförklaras. Jag stänger av allt sånt skräp när jag köper dator. Tar bort det mesta och lägger in det JAG vill ha. De stora virusprogrammen till exempel Norton är ökända för att stanna upp och trassla till saker och ting. Nu hade du ju inte just Norton, men kanske det är någon annan "säkerhetsfunktion" som kolliderar med Embird. Eller så håller datorn på med någon viruskoll eller backup eller något annat som du inte bett den göra, utan det är inbyggt att den ska göra det automatiskt eftersom DU inte är betrodd med att fatta sådana beslut på egen hand.

Sådär, nu har jag fått det ur mitt system för en stund!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 10:09   #17
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Konstigt men lite kom jag på själv av outgrundlig anledning, detta med UAC till exempel, kanske var det som gjorde det lättare. Satt på det igen men ska jag tolka dig som att det ska vara ständigt avstängt? Läskigt låter det för en som inte är lika proffsig på sånt som du Sotis.
Haha du slog huvudet på spiken även med Norton!! Är du synsk eller?? Det märkte jag massor av tjafs med, de ville hela tiden visa att de fanns, bara så jag inte skulle glömma dem då det snart skulle vara dags att hosta upp en massa pengar till dem. Blev jätteirriterad och tog bort det, men det lät sig heller inte göras så enkelt, det klamrade sig fast....
Tack för att du tar dig sån tid! Vill nu ha embird i båda datorer men bara betala en gång så lär väl få anledning att återkomma då det kör ihop sig med den saken
(sa optimisten....)
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 10:22   #18
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
UAC kan du lugnt låta vara avstängd!
Och jag känner igen det där med att Norton klamrar sig fast alltför väl! Såååå himla morsk är jag inte, utan rätt försiktig av mig, men har till slut lärt mig att bara jag ser till att ha allt säkerhetskopierat (har en extern hårddisk, köpt för ett fåtal hundralappar) kan man ta ut svängarna lite mer och prova sig fram vad som kan tas bort och så. Ibland blir det fel, men då får man backa tillbaka ett steg och prova något annat...
Inga problem alla att ha Embird på två datorer! Jag har det på fler än så och det är helt tillåtet. Man får, licensmässigt, bara köra på en dator i taget, men rent tekniskt är det inget som hindrar det, förutom att jag ju bara kan vara på ett ställe i taget...
Embird är inte bara ett bra program, utan man har bra policy gentemot sina kunder. Man ger oss förtroende och tillåter oss att göra saker som att ladda ner fritt och använda på flera maskiner. Uppgraderingar är gratis eller till en rimlig summa vid helt nya versioner. Detta faktum, att man ger oss frihet under ansvar gör att jag verkligen med glädje köper just deras produkt! Förutom att jag, som sagt, tycker det är en fantastisk produkt!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 10:44   #19
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag avinstallerar Norton från kontrollpanelen.Sedan har jag inga problem med att den finns i datorn.

Jag har F.-secure som fungerar bra.

Just nu så har jag Embird öppet i tre datorer och det går alldeles utmärkt.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 12:52   #20
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Fler Embirdfrågor.

Jag har än så länge bara testversionen men undrar lite
Nr 1: Jag startar med Manager, Klickar på Font Engine Text, skriver Abba, klickar på Ok, det hela kommer upp i Editor. Hur får jag den det hela till Usb pinnen?

Nr 2: Hur stora bokstäver kan man brodera med Font Engine? Kan man själv ändra vilken storlek man vill ha, eller är det förutbestämda storlekar?

Nr 3: Se fråga nr 2 fast med Text Engine?

Nr 4: Jag startar med Manager. Letar upp ett sparat mönster på höger sidan. Klickar å då kommer det upp i mittendelen. Där ändrar jag färger. Måste jag där spara den för att sen hämta upp den från högerkolummen å där föra över till usb pinnen?

Hoppas att ni erfarna Embird rävar kan hjälpa mig igen.
Men tänk på att jag är nybörjare...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 13:35   #21
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har valt att behålla engelska språket på mitt Embird eftersom jag är så van med det, så jag gissar bara vad som står på svenska.

1. Välj "spara som" (save as) i File-menyn. Spara antingen direkt på USB-pinnen eller i en mapp på datorn, varifrån du sedan i vanliga filhanteraren kan dra den till USB-pinne eller direkt till maskin eller till...

2. Du kan i princip göra hur stora bokstäver som helst, men du kan behöva trixa runt med olika fyllmönster och andra inställningar, beroende på vilket typsnitt du valt. Du väljer storlek i "property"-fliken (egenskaper?)

3. Om du med Text Engine menar de färdiga alfabetena är svaret detsamma, med skillnaden att det är "säkrare" att få bra resultat där om man är ovan. Stora bokstäver behöver ofta ha ett fyllmönster funka bra, alltså inte rena satinstygn.

4. Du behöver spara i någon form för att färgpaletten ska ändras. Du har en meny "color palette" som du kan kolla runt i. Annars brukar det komma upp en ruta där de frågar om du vill spara de ändringar du gjort, och då svarar du bara ja så ska det ordna sig.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 14:40   #22
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Ok tusen tack för det. Frågan är då om jag ska använda "infoga text" eller köpa färdiga alfabet o FontEngine? Jag har ju återkommande kunder, som vill ha samma som förut, men det lättaste kanske är att kolla om det finns nåt liknande att köpa till då. Mycket att fundera på, du vet ju hur jag har det Sotis. Men jag mår bättre dag för dag. Ena dagen o andra dagen
Jag återkommer...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 14:49   #23
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
De färdiga alfabetena är helt fristående och har inget med Font Engine att göra.
Hittar man de typsnitt man vill ha bland de färdiga alfabetena är de av mycket hög kvalitet och på gränsen till idiotsäkra att använda.
Font Engine låter dig använda alla typsnitt du har på datorn vilket ju ger ett enormt utbud, MEN vet man inte vad man håller på med kan man misslyckas. Provsömnad är ett måste innan man lärt sig hur saker och ting funkar där, och alla typsnitt funkar inte bra, hur mycket man än trixar.
Jag har både och, men försöker i första hand använda de färdiga alfabeten för jag har inte ork att trixa, utan jag vill ha ett bra resultat NU. Men det är jag det... (Jag har väninnor som lovprisar Font Engine lika mycket som jag lovprisar de färdiga alfabetena. Det handlar nog om tycke, smak och vana!)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 16:23   #24
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Men om jag ska ha dom färdiga alfabeten, behöver jag inte FontEngine då? Räcker det med Basic programmet?
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 16:28   #25
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, det räcker med Basic om man använder de färdiga alfabetena.
Jag brukar använda dem som "uppmuntringspresent" till mig själv. Ett alfabet eller något broderi från EL lite då och då.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 17:12   #26
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Aha, då har jag fattat fel. Då är ju valet inte så avårt just nu.
Tack igen Sotis!!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons