Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-27, 16:51   #1
Jolene Jolene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 9
Mönsterkonstruktion till denna puffärmen

Hej!

Ska sy en klänning i velour åt en vän, en kopia av en H&M-klänning som tog slut i oktober i år, nämligen denna;

http://static.blogstorage.hi-pi.com/...-briljerar.png

(kan inte ladda upp bilden direkt för den visade sig vara för stor)

Själva klänningen är ju inte så svår, den är ju ett fodral och det behövs ju inga insnitt eller dylikt.


Men vad jag undrar litet hur jag ska göra mönster till är ju ärmarna. Velour är ju ett väldigt "sladdrigt tyg", så dem kommer väl inte kunna stå upp sådär utav sig själva? jag tänkte om jag skulle lägga in lite stärkt bomull för att få upp puffen lite, dem ska ju inte vara fyllda liksom.Vad tror ni? Och hur borde jag göra mönsterdelarna till dessa ärmar? Vet inte riktigt hur jag ska göra det.

Tack på förhand och god fortsättning!
Jolene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 22:20   #2
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
För det första så skulle jag försöka hitta ett så stadigt velourtyg som möjligt och lägga till jättemycket extra för rynk så att det verkligen blir volym, både på höjden och bredden. Sen har jag en trikåklänning med rynk som det faktiskt sitter en liten axelvadd i för att hålla ärmen uppe.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 10:17   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag antar att du inte har böcker/mönster som beskriver sömnad av äldre tiders kläder (1800-talet) men jag har en hel del och skulle kunna skanna. Däremot kan det vara lite ont om utförliga sömnadsbeskrivningar.
Hör av dig (PM eller mejl) så kan jag fixa.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 17:18   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Principen för mönsterkonstuktionen hittar du ca 2/3 ned på denna sida:

http://www.vintagesewing.info/1940s/42-mpd/mpd-04.html
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 18:33   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Du har fått bra svar redan på hur man gör själva mönstret.

Det är mycket viktigt att du sen sätter i en speciell styvnad för att hålla formen, som du själv skriver. Den ska INTE vara i bomull, som mjuknar snabbt, utan du gör den av styv organza, helst i syntet. Hittat du inte det så är en nödlösning mjuk syntetorganza( eller annat tyg) med HÅRD tyll inuti.
Du klipper till en oval ca 40x 20 cm i två lager. Så viker du den på längden och overlockar/sicksackar ihop kanterna. Nu tar du och gör ett par veck på den på mitten, så den blir ca 15 cm lång. Fäst fast med en söm. Montera in den på ärmhålets sömsmån (för hand eller på maskin) så den sticker ut i ärmen och går in ca 2 cm på "bålen". Om man vill kan man sätta i styvnaden med tryckknappar och ta ut vid tvätt (skulle jag göra).
En liten axelvadd är inte fel! Det gör hela axeln stabilare. Den kan vara bara några mm tjock, du kan göra en själv.

Man får pröva sig fram till exakt storlek och exakt hur vecken ska vara. Nu har du fått en liten första lektion i fårbogsärmens haute couture!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons