Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-19, 22:43   #1
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Tävlingskläder för ryttare

Jag har fått en förfrågan om att sy en jacka och hjälmöverdrag till en fälttävlansryttare. Jacka kan jag nog hitta något vanligt mönster till som går att använda, men hjälmöverdrag?
Det går naturligtvis att måtta och fixa till ett via provmodell, men jag slänger ut frågan här: har någon ett mönster på sådant och kan tänka sig dela med sig eller sälja till mig?
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 00:37   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Anna69 skrev: Visa inlägg
Jag har fått en förfrågan om att sy en jacka och hjälmöverdrag till en fälttävlansryttare. Jacka kan jag nog hitta något vanligt mönster till som går att använda, men hjälmöverdrag?
Det går naturligtvis att måtta och fixa till ett via provmodell, men jag slänger ut frågan här: har någon ett mönster på sådant och kan tänka sig dela med sig eller sälja till mig?


Jackan är viktigast. Den ska passa för de moment en ryttare utför på hästryggen. Det får inte strama i rygg. axlar, ärmar hals osv. Den ska sitta snyggt också så jag skulle nog råda dig att köpa ett mönster som är just för ryttare.

Ett hjälmöverdrag är lättare. Du skär ut 6 tårtbitar. En liten skärm behövs. Gör en ficka som du kan stoppa i en urklippt bit av ett glasslock. (Plockas ur vid tvätt)
Sen avslutar du med en knapp i mitten och dragsko på utsidan.

Bild på hjälmöverdrag

Överdraget är lätt att göra men mät storleken på hjälmen först.

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 15:35   #3
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Mönster till hjälmöverdrag finns här
http://www.rockywoods.com/Fabrics-Ha...overs-and-Half
eller här
http://www.suitability.com/ProductDe...oductCode=8526

När det gäller jackan antar jag att det är för fältritt. Då kanske denna kan vara ett alternativ (kolla med ryttaren).
http://www.rockywoods.com/Fabrics-Ha...Jacket-Pattern

Prova annars att googla på equestrian patterns.

Lycka till.
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 18:41   #4
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Tack så mycket!
Ja, hjälmöverdraget är helt klart lättast rent "tekniskt". Och ja, det är en jacka för fälttävlansmomentet- mönstret du länkade till ser perfekt ut (ska kolla med beställaren också)! Att det är viktigt att plagget sitter bra är jag fullt medveten om då jag själv ridit i princip hela livet (dock ej fälttävlan).
TACK!
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons