Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-07, 10:58   #1
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Felsydd skjorta med "pös"nacke - vad beror det på?

Min brorsa beställde måttsydda skjortor via nätet, han är lång och ärmarna på köpta skjortor är alltid för korta. Man tar måtten själv, skickar in, väljer tyg osv, så syr någon upp dem och man får de hemskickade. Så långt alltväl, men passformen var olika på de två skjortorna...Båda hade för mkt tyg upptill på ryggen men den ena mer. Han undrade om han gjort någon felmätning och jag blev lite osäker på vad det kan bero på. Rygglängd, axelbredd, axelns lutning? De svarade att kragen var felsydd...han kommer att få en ny skjorta, men tänkte göra en ny mätning...Ni är så många duktiga på sysidan, kanske kan ni hjälpa mej lista ut vad som är fel? Ska försöka få med en bild på den..Tack på förhand/M
Bifogade bilder
 
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 13:25   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
I mina ögon ser det ut som om både nackringningen och axlarna måste sänkas en aning - alltså lägg ut tyget platt och sänk ringning och axlar med 0.5-1 cm. Om det är okej längst ut på axeln där ärmen är fastsytt så kan man låta just den punkten vara. De kanske räknade på måtten och antog att din make hade sluttande axlar och sydde efter det?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 15:46   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
På vissa sådana sidor (har beställt skjortor till min sambo) kan man både välja axelns lutning och ryggens "krökning". Men jag vet varken om det går där du beställt, eller om det spelar roll i det här fallet tyvärr... Tror inte min sambos mått på skjortorna blev riktigt bra förrän vi hade beställt 3 eller 4 skjortor och ändrat måtten lite efter varje... Men då han han rejäla skuldror, vältränade armar och smal midja... Inte lätt att hitta kläder till den kroppen! Hoppas nästa skjorta ni beställer blir bättre!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons