Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-03, 19:04   #1
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Nålar till overlock?

Är det helt vanlig symaskinsnålar till en overlock? Kan man köpa dem i närmaste tyg/symaskinsaffär?

Har en Bernina 800D och på nuvarande nålar står det "ORGAN 25/11". Har under mina 4 år aldig kört av en enda nål sedan jag köpte maskinen, men vill gärna investera så att jag har ett par hemma i fall att det händer.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-03, 19:22   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
I min bruksanvisning så rekomenderas en speciel typ av nålar, men vanliga nålar fungerar utmärkt. Min symaskins handladre berättade att det fanns en del som använde vanliga nålar till den maskin jag har men hon sa inte att man kunde använda dem men det framgick mellan raderna. Troligen får hon inte rekomendera vanliga nålar efter order från symaskinstillverkaren.

Står det inget speciellt i din bruksanvisning och nålen ser "vanlig" ut så skulle jag testa försiktigt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-03, 22:10   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag får testa mig fram. Ska besöka en Bernina återförsäljare och höra mig för ngn dag.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 13:40   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Jag har en Bernina 1100DA syr med vanliga nålar.
Har alltid strechnålar i overlocken.
Det har jag för att slippa tråkiga hål i trikå. Vanliga tyger går bra med strechnål så det passar mig bäst.
Jag har också hört att man bör byta nålen i overlocken då och då trots att den inte gått sönder.
Gissar att det beror på att nålarna arbetar så fort att det är viktigt med bra nålar. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 17:28   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Kollade instruktionsboken efter att jag letat som en dåre. Jag kan ha helt vanliga hushållsymaskinsnålar 130/75 eller vad dem heter i grovlek 70-90. Kanon!!! Ska investera en förpackning för strechtyg. Behöver nya till den vanliga maskinen också.

Bibbi: Jag har också hört, nu när du säger det, att man bör byta nål emellen åt då den blir sliten och trubbig. Undrar om jag lärde mig det på skolan???
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 18:10   #6
monicas.design monicas.design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 62
Jag har en Elna, och i instruktionsboken står det att jag ska ha 130/75. Men jag håller med Britt-Marie, jag har alltid strechnålar i min maskin också, då får jag inte heller håll efter nålarna. På Huskvarna där jag köpte min overlock sa dom att man skulle ha vanliga 130/75.

Lycka till Monica
monicas.design är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons