Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-02, 08:01   #1
hannapanna hannapanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 1
Overlockmaskin nödvändig?

Jag syr numera bara "inredningsprylar" typ gardiner, men vill börja sy "mjukiskläder" till min son 8 månader. Räcker det med de elastiska sömmar som finns på Janomes Easy Jeans? Jag funderar på att köpa den eftersom den är så välrekommenderad här. Eller finns det någon bättre maskin om de elastiska sömmarna är viktiga. Jag vill inte ha en ren overlockmaskin och hoppas att det inte behövs. Kommer inte att sy mer än 5-6 plagg om året tror jag. Resten raksöm och sicksack i oelastiska tyger!
hannapanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 08:28   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om man ska hård dra det så köper man en overlock:

1. Om man syr väldigt mycket och kanske därför vill slippa steget att sicksacka alla kanter innan man syr ihop. Overlocken syr ihop och kastar kanten i ett svep.

2. Om man vill ha ett resultat som blir mer som köpegrejer.

3. Om man tänker sy mycket i trikå.

Du kan använda din vanliga maskin och få nästan lika bra resultat vid trikåsömnad. Man kan komma långt med enbart 3-stegssicksacken även om det kan vara bra med de sk overlocksömmarna som finns på "vanliga" maskiner.

Köp inte en overlock enbart för 5-6 plagg/år utan om du känner att du även kan ha nytta av den i resten av dina sömnadsprojekt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 18:21   #3
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jag håller med. Jag hade en overlockmaskin som jag använde för lite småbarnskläder, men min vanliga Huskvarna klarar det mesta. Jag tyckete att overlocken var mera jobb an det var värt, så jag gav faktiskt bort den. Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 18:24   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Måste ju då tillägga att jag älskar min overlock. Men jag syr ju å andra sidan väldigt mycket barnkläder och därmed mycket trikå. Man måste väga allt mot hur mycket man tror sig ha nytta av en, jag skulle inte kunna vara utan min.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 18:30   #5
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Hej!
Jag är ungefär i samma situation som Johanna. Funderar på att köpa mig en overlook. Ska bege mig till Syfestivalen i Stockholm till helgen.
Funderar på en maskin i "mellanprisklassen" dvs inte den allra enklaste. 4-trådig och diffrentialmatning har jag listat ut är bra.

Någon som har något mer tips? Finns det något jag bör se till att få med mig på köpet?

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 18:44   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det beror lite på vad du ska ha maskinen till. Om du köper en maskin med täcksöm/coverlock så är en transparent pressarfot bra att få med. Andra pressarfötter kan ju vara kul men inte nödvändigt i början.

En extra uppsättning med knivar är inte heller dumt. Knivar är dyra och man ska därför vara rädd om dem. Mam ska ju helst undvika att nåla men i bland kan det ju vara bra att göra och då kan det vara bra att använda de knivar som är mest slitna i fall man skulle råka köra över en nål av misstag. (bättre att tråckla men jag är för lat ibland)

Tråd är ju bra att ha också. Först och främst vit och svart men en grå kan vara bra också samt de färger som man använder ofta.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 19:49   #7
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Tack för svaret.

Det blir nog inte en maskin med täcksöm. Har idag Husqvarna på mina andra maskiner, så det blir nog en till av detta märke. (Har läst här på forumet vad som sagts om deras overlooks, men för mig är det smidigt att ha samlat support.) Eller så blir det Pfaff. Funderar även på Babylook.

Idag blir det mest inredningssömnad. Funderar på att ta upp klädsömnaden igen. Barnkläder.

Något man bör tänka på vad gäller antalet sömmar, typ av sömmar?

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons