Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-07, 20:14   #1
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Rynka med overlock?

Hej!

Har en Bernina 1100d som jag funderar på att köpa lite tillbehör till. Det som känns mest angeläget är en rynkfot/rynkapparat. Det verkar finnas två sorter. En som bara ser ut som någon sorts bockad plåt och en som verkar vara en mer rejäl tillsats. Påminner lite om en eftermonterad övermatare om ni förstår vad jag menar....Är det någon som vet mer om detta? Funkar den där enklare saken verkligen på mer stabila tyger tex smalspårig manchester. Det är ju mycket volangkjolar nu och det skulle onekligen underlätta om man slapp rynktrådarna. Det optimala vore om man inte behövde sy ihop samtidigt som man rynkade utan att man kunde välja att bara rynka.

Hoppas på hjälp!

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 10:38   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har en Bernina 700D och latjade med differentialmatningen när jag skulle rynka volanger till en kjol i indisk bomull. Kolla i indstuktionsboken om den kan ha några tips.

Funderar också på några extra tillbehör men inte just nu.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 19:35   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Funkade inte riktigt bra

Jag har provat att rynka med att ändra differentialmatningen men jag tycker bara att funkar på riktigt tunna tyger. En finribbad manchester var riktigt svår att få någon som helst rynkning på.

Någon som vet något mer?

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 13:03   #4
bee bee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 35
Vet inte hur du menar med rynkor.

klipp till ett resårband som är hälften så lång som sömmen, stretcha ut det och sy in det samtidigt som du gör sömmen. Så rynkas tyget sedan.

Om du ska göra så så måste du ändra mönstret om det redan inte är klart.

Slasha upp det, så att sömmen blir dubbelt så lång, då ser det ut som en banan.

Sen när du fått dit resårbandet drar det ju ihop sig och blir normalt igen..
bee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 21:43   #5
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Nu måste jag också få någon reda i detta-är det ingen som använder rynkfot till sin overlock?

Både jag och min syster (Ankungen) köpte varsin rynkfot och när jag provsydde min igår så blev resultatet en något "buckligt" tyg ihopsytt med ett slätt istället för rejält rynkad. Allstå inte alls enligt förväntningarna. Är det någon som har liknande erfarenheter och har tips på vad vi gör för fel alternativ någon som är verkligt nöjd med sin rynkfot antingen till overlock eller till den vanliga symaskinen, som kan berätta om det. Det är inte så att jag inte vet hur man rynkar "för hand" eller med resår-jag vill bara att min rynkfot ska fungera! Jag hade ju laddat för att sy ett antal volangkjolar...
Kram Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 21:54   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har en rynkfot till min overlock. Jag har inte riktigt kommit överens med den än, tycker det är svåt att ha koll på hur rynkigt det blir. Det jag kan säga är att man nåste hålla emot ganska rejält i det icke rynkande tyget för att det ska bli rynkor.

Jag tror nog att foten kan vara bra bara man lärt sig att hantera den. Övning ger färdighet sägs det ju
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons