Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-20, 11:58   #1
stenosteno stenosteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 1
Vad ska jag ha för overlock?

Hej,

Jag syr en hel del och har precis kommit igång på riktigt. Har gått Tillskärarakademins kvällskurs och insett att jag måste skaffa mig en overlock. Men overlockvärlden är rena djungeln för mig. Jag behöver en lättanvändlig och bra overlock, men har absolut ingen aning om vilken modell jag ska ha och vad jag behöver.
Är det någon som har något bra tips på en bra overlock att börja med? Ringde en symaskinsåterförsäljare i Sthlm som tipsade om Bernina 700D? Är det det jag ska ha eller något helt annat? Glad för alla sorters tips!

Förhoppningsvis blir overlocken årets julklapp
stenosteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 12:12   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Hej Sara!
Jag har alldeles nyss fått just en bernina 700D i födelsedagspresent och det är min första overlock. Jag får känslan av att det är en väldigt bra nybörjaroverlock, tack gode gud för det, och den är oerhört lätt att trä. Det blir _sååååå_ mycket roligare att sy när man har en overlock tycker jag. har redan tryckt ur mig ett par byxor, tre kjolar och en tröja, den senaste veckan!

Anyway. Jag tycker 700d är väldigt bra, lättanvänd och verkar hålla hög kvalitet. Nu när jag lärt mig maskinen (vilket gick fort) så har jag inte haft något krångel med den alls. Inga trådar som trasslar eller går av, ingenting!

Det som är tråkigt dock är att den inte har någon täcksöm, men den sörjer jag inte så mycket för.


Um. Vet inte om du fick ut något av vett fårn det här svammlet, men ändå.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 13:29   #3
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej!

Jag har också en Bernina 700D, och den är väldigt prisvärd (köpte min för 4000 om jag minns rätt). Den är enkel att använda och (enligt försäljaren i alla fall ) har samma chassi som deras värstingar.

Nästa steg i Bernina-djungeln är 800, fast den är samma maskin. Skillnaden är att vissa reglage sitter på utsidan av maskinen (på 700 sitter de innanför luckan till vänster, inga problem att hitta dem) samt att ett tillbehör för någon utav sömmarna (minns inte vilka sömmar just nu) medföljer. Detta tillbehör köpte jag separat för någon hundring (istället för 1500-2000 kr. påslag) till min 700.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 14:27   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Även jag har en Bernina 700D som jag köpte för 4500 kr för snart 3 år sedan. Kostat på den en fållningspressarfot och en service (rengöring inuti då jag sytt myyyyyyyyycket i luddiga tyger).

Fungerar alldeles utmärkt och själv tycker jag inte att det är värt pengarna att köpa modellen över. Vill man kan man alltid byta upp sig efter ett tag om man känner att man har behov av t ex täcksöm alternativt köpa en maskin med separat täcksöm.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 15:08   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Hejsan!

Jag har en Bernette Bernina 800D och är mycket nöjd. Det enda jag saknar är täcksömmen. Det finns flera tillbehör/pressarfötter för passoal, pärlor, rynk, fållning etc att köpa till om man anser sig behöva dessa.

Det är en bra nybörjar maskin med många bra sömmar för övrigt. Hinner inte med att använda dem alla. Kör oftast med standard, kanske lite av lathet

Jo, ett tips är att gå till en symaskinshandlare och be och få provsy på lite olika modeller, då av den enklare sorten. Man känner ganska snabbt hur den funkar och man kan direkt få lite känsla för vad det är man söker.

Sedan ska du fundera över vad du kommer att sy. Mkt trikå, vilket kanske kräver en täcksöm, ja då kanske du ska välja en sådan maskin med engång. Oftast byter man upp sig med tiden, men vet man med sig att man kanske kommer att sakna den, då ångrar man köpet.

Senast redigerad av johannajanzen den 2005-12-20 klockan 15:13.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons