Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-13, 15:31   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Overlockproblem igen!

Nu har jag fått problem med min overlock igen... (Ska vi aldrig bli riktigt bra kompisar?!)
Det första problemet är när jag syr i riktigt tunna tyger. Då knövlar sig tygkanterna innanför sömmarna. Vad kan det vara för fel? Det blir liksom lite rynkigt mellan den söm som syr ihop tygbitarna och den som syr, kastar, runt.

Det andra problemet är omslutande rullfåll. Det blir liksom öglor av tråden på avigsidan, "lite rufsigt" kan man säga. Jag har försökt med att ändra trådspänningen på alla möjliga sätt, men det blir ändå inte bra. Det verkar precis som att någon eller några trådar är för lösa, men ändå blir det inte bättre när jag försöker åtgärda det. För övrigt är det svårt att få det snyggt precis i kanten. Det blir lätt så att vissa tygtrådar sticker ut mellan rullfållstrådarna.

Nu hoppas jag på er!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 15:40   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Känner igen mig

Har samma problem med tunna tyger och även rullfållen. Har inte lagt ner så stor energi för att lösa det, då jag inte använder overlocken så överdrivet mycket. Vore också tacksam för lite tips.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 16:15   #3
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Rullfåll

För att det inte ska bli öglor på avigsidan måste du spänna rätt tråd, det är inte så lätt att förklara utan att veta riktigt hur det ser ut. Blir det öglor på kanten eller undertill? Orsaken till att endel tygtrådar sticker upp är att du måste korta stygnlängden, jag hittar för tillfället inte min handbok till overlocken så jag vet inte exakt vad det heter, men det borde finnas en spak ev. under kåpan där du kan förkorta stygnlängden.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 21:29   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Attt tyget rynkar sig tror jag beror på för bred klippbredd.
prov att minska klippbredden.
Jag ställer klippbredden på minsta möjliga när jag syr i tunna tyger. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons