Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-04, 08:37   #1
Sixkids Sixkids är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 21
Brodera på kokt ull?

Hej,
Kan man brodera på kokt ull eller blir det för tjockt för att ha i broder ramen?
Har en brother Innovos 4000.
Häls
Sussie
Sixkids är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 09:15   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det som är för tjock att spanna i ramen brukar jag bara spänna mellanlägget och limma (temporärt spraylim) fast tyget i mellanlägget. Sedan brukar jag använda tråckelfunktionen för att tråcka ut konturerna, så ser jag om broderiet kommer där jag vill och en liten extra säkerhet.
Denna metod använder jag till tjocka handdukar bla.

Denna metod fungerar också är man sy på sådant som är för litet för ramen har fel form, eller man inte vill ha märken efter ramen på tyget.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 19:53   #3
Sixkids Sixkids är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 21
Tack!

Tack Birgit,
Skall prova mig på det imorgon!
Tänkte sy en kavaj med brodyr på armen.
Häls
Sussie
Sixkids är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 20:28   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Den där tråckelfunktionen, hur hittar man den? Jag har bara de redigeringsmöjligheter som finns inbyggda i min Janome 350E och där ser jag inte den möjligheten.
Är det något som ingår i Embird eller något av Digitizer-progammen?

Sen har jag ett gratisprogram (Wilcom TrueSizer) för att titta på broderifilerna i datorn. Jag kan byta format på en nedladdad fil och ändra storlek men jag tror inte att jag kan göra något konstruktivt förrän jag har skaffat ett betalprogram.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 23:28   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jå min Janne finns den det en funktion där man kör konturerna, det vill säga den fyrkant broderiet finns inom. Man kan köra det utan stygn och med stygn. Alltså på maskinen.
PÅ min Janne ser ikonen ut som en rutan med pilar runt. Klickar jag på den kommer det upp en likadan och en med punktad linje. Det är den med punktad linje som är tråckelfunktionen.
Min Janne är 11 000.

Har du inte den så fungerar det med bara lim också. Ev kan du sätta någon nål kanten utan för broderiet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 16:13   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Tack snälla bila för ett som vanligt mycket hjälpsamt och trevligt svar.
Jag har funktionen som ritar en rektangel som inramar broderiet i luften, men ser ingen mölighet att tråckla. När jag väl har kommit till skott med att anskaffa ett broderiprogram så kommer min första stygnsättning bli att tråckla en fyrkant.

Möjligheten att brodera på annorlunda material tilltalar mig mycket. Det finns rester av kokt ull här hemma, det räcker till kuddar och lite till.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 18:20   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
innan jag hade tråckelfunktion o inte kunde stygnsätta så använde jag mej av olika metoder-
jag använde klisterspray
jag använde mej av hobbyklämmor
jag sydde en dutt i varje hörn med sytråd o handnål.
handnålen blev favoriten.
sedan lärde jag mej att göra en ram.
fast jag ska ärligt erkänna att numera tråcklar jag inget alls. det brukar ligga helt stilla ändå. inte ens tunga schabrak eller hästtäcken tråcklar jag fast jag lägger dem ovanpå ramen där jag spänt fast underlägget.
med mina älskade durkeehoops hoopar man allt hur tjockt det än är. dessa måste bara ut till hobbymaskinerna också..
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 22:26   #8
Sixkids Sixkids är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 21
Funkade!

Idag provade jag att brodera på vanligt vis . Fungerade super bra och inga märken av ramen. Hade bara stabilisering under och inget över broderiet.
Fick lust att sy mer i detta super mysiga tyg... Frågan är bara vad
Sixkids är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 22:37   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jodå, jag har använt klistersprej och upptäckt att man behöver fästa på annat sätt också. Så jag har nålat ner ett mindre arbete och varit rädd för att missa något och sedan köra broderinålen in i en knappnål och kanske skada maskinen. Hobbyklämmer har jag använt för att hålla större sjok fast i ramen efter Pulvertrolls tips. Det funkar jättebra. Men de mindre jobben behöver en enkel fastsättning. Några stygn med vanlig nål och tråd blir nog bäst för mig.

Nu råkar det vara så att syfröken i skolan älskade tråckling till den grad att jag fortfarande har svårt för handtråckling, hellre sprättar jag. Men å andra sidan så gillar jag inte klister heller. Det blir kladdigt och vad är det som händer när klistret bryts ned? Jag har halv lungfunktion och är rädd om det som finns kvar.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 09:14   #10
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Tràckling

Finns som gratisbroderi att ladda ner trâckelstygn. Âterkommer om jag hittar websidorna
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 13:08   #12
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Thumbs up

Tack för det! Jag ska prova filerna så fort jag kan. Nu kan jag skjuta upp valet av broderprogram ett tag till, vilket passar min kassa bäst.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 16:46   #13
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
nää nu kan jag inte hålla mej längre..
jag har aldrig hört termen kokt ull innan, vad är det som gör att man kokar ullen o vad får man för effekt.
jag trodde man bara kunde max tvätta ull i 30, hmm jag har nämligen lyckats förstöra en o annan ulltröja, o dem har blivit hårda o hemska, men såg en bild i galleriet på en kokt ull jacka som mjuk o gossig ut.

förlåt om frågan är väl korkad, men frågar man inget så får man inget veta o nu har jag grubblat länge på detta?
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 18:04   #14
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Kokt ull är en handelsvara som liknar fleece, där ull är fibern i stället för polyamid (nylon). På mina rester kan man inte se om den är vävd eller stickad innan den filtades.

Jag sydde en stor filt till en säng med flatlockssöm och hade mycket tunt vävgarn som tråd.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons