Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-12, 18:12   #1
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
sömmar mm

Hej!
Har precis skaffat mig en 4-trådig overlock. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av overlockmaskiner får jag helt förlita mig på instruktionsboken.

Det är några saker som jag funderar över: När ska man använda 3 resp. 4 trådar?

Kan man bara sy i kanten av tyget, inte mitt på? Kniven kan man ju stänga av. Problemet är ju trådmataren eller vad den heter som viftar omkring där tyget är.

Jag har en engelsk intruktionsbok och en som är översatt till svenska, men den innehåller tyvärr massa fel om man jämför med den engelska originalboken. Men en sak som jag inte blir klok på är när man syr så kallad rullfåll - ska man använda höger eller vänster nål då?

Och om man bara syr med tre trådar, vilken nål ska man använda då? Tar ni bort den andra?


Många frågor blev det, men jag vet ju att det finns massor av kunskap här på sysidan, så jag kan inte låta bli att fråga!

mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 10:17   #2
Bronseydesign Bronseydesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Rullfåll

När jag använder rullfåll så tar jag bort den vänstra nålen, dels för att den är lättare att tabort och sätta tillbaka,dels för att sömmen blir så fin. Ska man använda 3-trådigt så får man bedömma vilken bredd på sömmen man vill ha. Det skiljer ju på bredden mellan nålarna. När man tar bort ena nålen får man ställa in trådmatningen på 0 så den inte råkar mata när man kör. Kan bli trassligt. Sitter den andra nålen kvar när man syr 3-trådigt så får man ju ett extra hål i tyget till ingen nytta.

Mitt på tyget kan du inte sy om det inte är täcksöm på maskinen. Min egen är en flatlock och det innebär att jag kan vika tyget och vika undan kniven så den inte skär hål i tyget, sen vika upp tyget när det är klart så har man fått en söm "mitt i", den funktionen har jag inte använt mig av så mycket ännu för jag har inte haft behov av den. Men det kommer väl.

Hoppas du har fått lite svar på dina frågor.
Hälsningar Lilli
Bronseydesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons