Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-20, 19:45   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
sömnadstips på overlock

Idag har jag sytt ett par fleecebyxor till barnen på min splirrans nya overlock. Det blev jättefint och ser ju så proffsigt ut jämfört med symaskin, men jag tycker ändå att det var lite svårt att sy faktiskt. Det känns så annorlunda mot symaskinen (som jag är jättevan vid). Har ni några sömnadstips att dela med er av?
Jag tycker till exempel att nålarna var mer i vägen (och jag var rädd att köra över dem)
Det var svårt att hålla en exakt sömsmån, tycker jag. Markerar ni noga? ...och hur mycket sömsmån lägger ni till vid tillklippningen?
Det var lite knepigt när det svänger mycket (till exempel i grensömmen).
Jag blir väl förstås bättre på att hantera maskinen när jag har sytt mer på den, men ni kanske har några tips?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 20:17   #2
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Ja, nåla kan vara svårt, för man måste sätta dem långt in för att inte köra på dem. En sak man kan göra är att först sy med vanlig söm (på vanlig symaskin) när man nålat, som blir som en "tråckling" sen tar man bort nålarna och gasar på med overlocken
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 20:25   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Sy sakta och öka sedan farten när du är mer van vid maskinen. Sy sakta när det svänger så blir sömmen bäst. Jag brukar nåla lite längre in i tyget om det är halkiga tyger för att inte kunna köra över nålarna av misstag. Det blir dyrt att slipa knivarna eller att byta ut dem pga att man klantar sig.

6-10 mm sömsmån brukar jag klippa och det räcker för mig. Ritar några markeringar på avigsidan, lägger ihop tygerna och syr sedan.

Övningssy i flera olika material och lager så märker du vilka som kan behöva ett par nålar för att ligga stilla. Testa olika många trådar och sömmar och skriv sedan ner hur maskinen var inställd för att lättare ställa in den nästa gång.

Overlocken kan jag inte vara utan när jag syr.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 06:32   #4
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Om du syr i trikå brukar det undre tygstycket drag sig mindre eller hur man nu ska säga. Det kan i alla fall sluta med att två bitar som är lika långa inte är lika långa när du kommer till slutet. En metod för att slippa det är sy en bit sedan lägga ihop tygbitarna på slutet så det är jämt och så sträcka lite och sy. Då blir det jämt på slutet. Detta bygger dock på att man inte använder nålar.

Jag bifogar en amerikansk länk med lite tekniktips som jag har haft nytta av.

Annika

http://sewing.about.com/library/sewn...amach0802c.htm

Hittade en till bildserie med trix för att sy en innersväng. Tydlig och bra tycker jag.

http://216.25.11.234/familyphotos/se...ers/index.html


Senast redigerad av Ankungen den 2005-10-21 klockan 06:39.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-21, 09:46   #5
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Åh, tack,tack!!! Idag ska jag prova era fina sömnadstips, och läsa länkarna. Det kommer säkert att gå bättre!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons