Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-07, 16:00   #1
glory glory är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 4
gammal husqvarna

hejsan
det är så att jag har en gammal husqvarna (en grön sådan) som funkat hur bra som helst, tills idag. efter att jag tagit bort tråden från den och sedan satt tbx tråden igen (samma tråd) så vill maskinen inte alls att jag ska sy.

tråden tjorvar ihop sig totalt.

jag har testat att vända spolen med undertråd, ifall det är den som sitter fel, men ingen skillnad där. jag TROR att jag trätt maskinen rätt, tycker inte det går att trä den fel? (trots att den nu inte är lika "modern" som de maskiner jag hade på slöjden i mellanstadiet...)

plattan under pressarfoten har jag tagit bort och där fanns inget skrot.

det komiska är att så länge jag syr i min testbit så funkar det alldelens utmärkt (tråden tjorvar iaf inte ihop sig, den verkar bara ha bytt trådspänning då), men så fort jag syr i det jag ska ha sytt så funkar det inte. det är samma typ av tyg, samma antal lager och allt.

någon som har nåt förslag på vad felet är? troligen är det väl ett handhavarfel kan jag tro.. men vad??

som sagt, maskinen funkade, jag spolade upp ny tråd på spolen, sen funkade det inte längre....
glory är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 16:51   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Har du provat en ny nål? Om inte så gör det.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 16:55   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Har du fått tråden rätt mellan trådspänningsbrickorna? Som du skriver så känns det som tråden inte har något motstånd/löper för lätt.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:26   #4
glory glory är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 4
har inte testat byta nål... har nog dessutom ingen hemma =/

haha jag räknar inte med att man behöver byta sådana nånsin typ

trådspänningsbrickorna? vilka är det? är helt ny på det här med symaskiner som krånglar =/
glory är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:46   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Kan du ta en bild på symaskinen framifrån och sätta in här så kan vi hjälpas åt och se var trådspänningsbrickorna sitter på denna modell. Jag har en husqvarna 2000 från 1965 men de är inte helt lika varandra.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:59   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ja skulle också säga "byt nål". Om en maskin syr bra i ett material, men inte i ett annat är det oftast nålen som är problemet.
Med dålig nål kan inte den bästa maskinen i världen sy en snygg söm, så nål bör man byta med jämna mellanrum. Man bör dessutom välja nål efter materialet man ska sy i och använda nålar av bra kvalité. Nålen kan göra enorm skillnad. Fel eller dålig nål i en maskin blir lite som att försöka såga metall med en såg med slö klinga avsedd för trä.

Det kan vara trådspänningen som ställer till det för dig också, men då brukar det inte bli riktigt så illa att det bara trasslar utan mest bli lite småöglor på ena eller andra sidan.

Du kan såklart ha trätt maskinen fel också, har du bruksanvisning så kolla i den eller försök googla dig fram till lite bilder på hur din maskin ser ut trädd.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 16:20   #7
glory glory är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 4
alltså.... materialet jag sytt i är samma, just före det började tjorva och efter det tjorvade...
allt var samma som före det tjorvade, förutom det att jag trätt om maskinen, och spolat upp mer undertråd...

hittar inte bruksanvisningen till den, och hittar ingen på internet heller =( annars hade jag nog kunnat läsa mig till felet troligen =)

någon som vet vad min maskin kan tänkas heta? om det är nåt annat än bara husqvarna automatic som det står på den?


hoppas nu bilderna kommer med också =)
Bifogade bilder
  
glory är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 16:31   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Som bilden visar är maskinen helt fel trädd.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 16:33   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Manual finns på följande sida:

http://spinningayarnblog.blogspot.co...ne-manual.html
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 16:44   #10
glory glory är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 4
hmm ok, ska kolla om jag hittar nånstans hur den ska vara trädd då... tycker jag testat alla sätt som finns.. säkert missat nåt ändå

ska kolla om jag hittar nåt bra på den länken =) tack =)
glory är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 16:47   #11
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lägger in en bild på hur min Pfaff är trädd.
Principen är densamma
Bifogade bilder
 
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 21:23   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Omträdning löser säkert din problem för du har trätt så att den inte alls går via trådspänningen.
Dahlia visar det jättebra, ungefär sådär ska man trä de flesta äldre symaskiner.

Sedan vill jag propagera för att byta synål! Det är ofta det som ställer till bekymmer för nybörjare som inte förstår varför de får så dålig resultat, hoppstygn, krångel. Byt ungefär efter varje projekt. Och när man börjar sy på andra material än vanliga bomullsväv så upptäcker man att man får byta nålstyp också.. (stretchnål till stretch, osv)

Köp med dig hem några nålbrev och ha dem hemma så slipper du frustrationen med att inte ha nål när du behöver! Köp standardnålar i olika storlekar, stretchnål, ev jeansnål också.. Högre siffra = grövre nål. Grövre nål tål mer, men de gör hål i tyget om tyget är fint och det blir finare sömnad med tunnare. Testa dig fram. Schmetz är bäst förresten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 10:14   #13
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Jag har haft en sådan som du har men det är länge sedan. Ska försöka komma ihåg hur det var...
Från de där två ledarna på toppen av symaskinen ska tråden ner till höger och runt det svarta vredet på vänster sida, det är den som ställer om trådspänningen och det är där du ska se till att tråden hamnar rätt mellan brickorna. Sedan har jag för mig att det är en fjäder som sitter till vänster i ratten. Tycker mig se att det är dit du trätt tråden från toppen. Där ska tråden över. Sedan under den andra hårda "haken" till vänster om vredet. Sedan upp till den här som åker upp och ned med nålen. Sedan har du nog rätt trädning resten fram till nålen.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 10:53   #14
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Sid 9: https://docs.google.com/viewer?a=v&p...MDQ1Mjk3OTQwZA
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons