Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-04, 13:06   #1
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Köpa mönster

Är ganska ny på det här med att sy kläder och tänkte köpa lite nya mönster nu.

Vilka märken har bra beskrivningar? Vad ska man tänka på?
Jag har väldigt stor byst och undrar då vad jag ska titta efter när jag leta mönster. Vilka modeller är lätta att ändra osv...Förutom att mönstret bör vara anpassat för stretchtyg då.

Tar emot all hjälp jag kan få.

Tack!
Giza
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 19:27   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Mönster

Hej!

Vad kul att du tänkt prova på att sy! Det är en helt suverän känsla att faktiskt kunna göra egna kläder, och att få dem att passa... Inte helt lätt alltid när man provar i affärer!

Vad gäller mönster är jag egentligen inte så bra på det eftersom jag brukar rita mina själv, så varför ska jag då lägga mig i... Men jag vet att Stoff och stil har en del att välja på, och deras mönster kommer ofta utklippta i någon form vlieseline-material, som gör att de håller mycket bättre än mönsterpapper. Har bekanta som varit väldigt nöjda.

En annan sak som jag tycker du ska prova när du blivit lite modigare, eller varför inte redan nu, är att rita av kläder du har som du vet passar och sitter bra. Då menar jag enkla modeller, typ långärmad t-shirt, enkla byxor, med mera. Det är faktiskt inte alls svårt om man inte behöver pilla med för många småbitar, och man får ett plagg som man vet passar.
Satsa dessutom på tyger som inte är för dyra i början, så att du inte tappar sugen för nåt litet missöde som blir dyrt. Även här kan jag rekommendera Stoff och stil, Furulundskatalogen har även de en hel del stretch.
Hos båda kan du beställa kataloger på nätet, går även att få tygprover om man vill.

Omlottoppar är perfekt om man är storbystad, är snyggt, bekvämt, och behöver ofta inte ändras. Ger snygg midja och markerar bysten på ett schysst sätt. Sen kan man ju reglera urringningen lite som man vill.

Hoppas du fått nån idé om vad du ska göra!
Lycka till! /Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 19:42   #3
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Hej Annika.

Tack för tipsen. Kul att du är så entusiastisk, det smittar onekligen av sig.

Just nu håller jag på att sy en mysdress i ngt slags stretchplysch Visst är det lite pill att läsa sömnadsbeskrivningen men jag trodde aldrig att det skulle vara så lätt att sy sina egna kläder. Tröjan är av jackmodell med fickor och muddar, visst är det en enkel design men jag tycker att det så himla kul att se den växa fram - Precis som jag vill ha den.


Jag tycker det är så tråkigt att köpa kläder, de passar aldrig riktigt bra. Och hur kul är det att hålla på att ändra kläder man betalt en massa pengar för?

Imorgon ska jag på syfestivalen i sollentuna och leta overlockmaskin och mönster på omlotttoppar.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 21:05   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Det är jättekul att sy kläder själv! På den tiden jag köpte mycket mönster, var det mest STIL. Dom var bra och med tydliga beskrivningar, fast jag vet inte om dom finns än. Nuförtiden syr jag betydligt mindre och ritar oftast av favoritplagg och gör ändringar.

Är det något jag avskyr att göra så är det att sprätta och ändra! Håller fullständigt med om att det är trist att köpa kläder som inte passar. Fålla om jeans är ju okej, men inte mer avancerat än så...

Har precis sytt en klänning till dottern. Använde velour från Stoff & Stil. Helschysst och billigt (25:-/m) och så gosigt

Eftersom du funderar på overlock, rekommenderar jag att du läser diskussionerna här (om du inte redan gjort det). Jag räknade lite på skoj och hittade åtminstone 25 st, mest i "Allmänt" forum, eftersom "Overlock" är alldeles nytt. Jag syr med en Pfaff Coverlock 4862 och nu vet jag vad Syguden heter

Lycka till med allt och välkommen till oss syfrälsta!

Hälsningar Irene Panik
120 mil från syfestivalen
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons