Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-03, 07:15   #1
Felidae Felidae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 2
Symaskinsnål

Jag har några frågor angående symaskinsnål.

Jag skall sy ett par jeans och har förstått att jag då behöver en lite grövre nål. Min tanke var grövre tyg --> grövre nål. I bruksanvisningen till min symaskin verkar de dock välja grovlek på nålen efter hur grov tråden är. Så är det tyget eller tråden eller en kombination som väljer hur grov nål jag skall ha? På mina jeans syr jag dels med vanlig sytråd, och dels med en kraftigare tråd till stickningar. Ska jag ha samma nål då, eller en grövre till stickningar?

Jag undrar också hur det fungerar med nålsystem. I bruksanvisningen till min maskin står det att endast nålsystem 705 B skall användas, men jag hittar inga sådana att köpa. Det är bara universal överallt. Är det några problem att använda universalnålar istället?

/Emmy - vilsen synybörjare.
Felidae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 08:50   #2
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Smile

Hej.
Jag använder jeansnålar då jag syr i i jeans el annat grovt tyg.
Även dessa finns i olika grovlekar. Annars använder jag universalnålar till mina maskiner. Jag får inte tag på annat där jag bor. M v h
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 11:07   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Schmetz universalnålar både för stretch, vanligt tyg m fl
är 130/705 H. Jag gissar att 130/705 är storleken på nålen
och bokstaven hårdheten på nålen.

Jag skall kontakta Bibbi och be henne om berätta om symaskinsnålar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 11:41   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
HEJ!

Nålsystemet är 130/705 H
Ett system som väldigt många vanliga symaskiner och overlocker använder. storlek/grovlek på fästningen H (tror jag) anger att det är en nål till vanlig maskin inte till industri, hårdhet jättebra gissning som gumpan skrev. Men jag vet inte vad just H står för. Alla nålar (schmetz i alla fall) till "vanlig maskiner" har den betäckningen. Sen tillkommer betäckning efter vad nålen skall vara till ex.

130/705 H 15x1H universal omärkt
130/705 H-S stretch gulmärkt
130/705 H-J jeans blåmärkt
130/705 H-E Broderi rödmärkt
130/705 H-M microtec svartmärkt
103/705 H ZWI universal tvilling röd hållare
130/705 H-S ZWI stretch tvilling blå hållare

Sen gäller grovleken ju lägre tal ju tunnare nål.
Det är tyget som avgör vilken nål du ska använda.
Tjockt tyg = grov nål osv.

mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 12:14   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Tack för att du redde ut begreppen.

Själv använder jag alltid Schmetz nålar till mina symaskiner.
Både overlock (Bernina, där jag endast behöver universalnål)
samt mina vanliga maskiner. Jag tycker de är mest hållbar och
har en hög och jämn kvalitet. Har provat billigare nålar
från Stoff och Stil bl a. Det gick 8 nålar och då hade jag
inte prövat att byta en Schmetz nål ännu. Det är skillnad.

Den billigaste återförsäljaren av dessa nålar har jag hittat
hos www.bibbistextil.se,hon skickar hem dem via post. Jag bor
högt uppe i Norr och de fanns i min brevlåda påföljande dag.
Hon har supersnabb och bra leverans på sina varor. Säljer
mycket andra tillbehör billigt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 17:00   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nålens grovlek ska visserligen anpassar till tyget, men man måste tänka på ögats storlek också. Jeansnålarna har ganska rymligt öga och det har top-stitchnålarna också. Dom är bra till grövre trådar och till ömtåliga trådar.

Men ibland är det faktiskt precis tvärt om med grovlek och tygets tjocklek. Särskillt i väldigt täta tyger som till exempel kraftigt linne som tvättats många gånger och fått dra ihop sig ordentligt. Då brukar det bli snyggare sömmar med tunna nålar. Det har att göra med att en tunn nål inte kräver lika mycket kraft för att ta sig igenom tyget. Microtexnålarnas vassa spets är extra effektiva till sånt. Det blir extra tydligt om man sitter med en svag maskin.

Jeanstyg är oftast inte speciellt tätt egentligen. Så jeansnålar brukar vara bra till jeans oavsätt om man syr med vanlig sytråd eller med något grövre.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 20:16   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja ibland behöver man tunn men stark nål för mycket tätslagna/stickade tyger som vissa tyger som är av hög kvalité är. Man känner på att symaskinen antingen vil latt tyget åker ner genom hålet och/eller att det känns mycket hårt att sy när nålen slår ner. Då behöver man tunnare (men stark) nål.

Jag använder bara Schmetz. Har testat olika nålar men kommit fram till att Schmetz är mer jämn i kvalitén och nålarna "håller" längre också utan att bli uddstötta fort. Prym, HS, Organ mfl, nej tack till dem. Visserligen kan jag köra "dåliga" nålar i min overlock och Pfaff 332:n som glatt tar allt möjligt skit (och syr fint ändå) men jag har slutat med att köpa nålar om det inte är schmetz. Då har jag istället rutin med att "pensionera" synålen och flytta över till overlocken när den tjänat ut sin tid hos huvudsymaskinen. Om den är verkligen uddstött (som man känner eller ser) åker den ner i korgen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:07   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Lyssna alltid på din symaskin. Den säger till när den vill ha en
ny nål. Det kan bli ett litet smällande ljud t ex då är dags att byta nål. Du även höra när du har fel nål till tyget. Lyssna och lär känna din maskin på ljudet.

Jag tror nog att min Bernina overlock också skulle svälja bättre
begagnade nålar men jag är lite "feg" att göra det. Den är ju inte just å att den så sliter på overlockmaskinen i onödan.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:53   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tror inte det sliter mkt på overlocken? Min fixar det i alla fall ok? hehe Men jag sätter inte in uddstötta/böjda nål självklart..

Jag kan inte lyssna pga att jag är döv men jag känner det helt klart när det är tungt.. Det bör de flesta göra. Man håller ju i tyget och sådär, då känner man hur det går bang bang bang. När det är sådär så måste man byta nål. (till en färsk eller byta nåltyp för materialet)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 09:45   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Nu har jag hittat lösning för vad bokstaven H står för på symaskinsnålar.

H=hushållssymaskinsnålar. För allmän användning används universalnålar i storleken nr. 70-90.

B kanske är för broderinålar för industribroderimaskiner? Jag gissar vilt. Fler förslag?

Ichigo, jag vet att du är döv, ville bara ge ett extra
sinne att använda för oss som har förmånen att få ha det
kvar.

Jag fegar ur och vågar inte testa begagnade nålar på min
overlock. Med min vanliga otur så går den säkert sönder.
Det går så sällan sönder nålar i min overlock. Jag har
bytt 2 nålar på 8 år. Jag kan sy så väldigt lite numera.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 10:04   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ja det var det jag menade gumpan när jag skrev för vanliga maskiner.
Men tänkta att hushållsmaskin är för svenskt.
Eftersom den andra koderna är på engelska.
Nu gissar jag

H-Home B-Business (industri typ)

För broderi heter på engelska "embroidery"

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 10:13   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Javisst i f-n, så heter det ju. Det vet jag om jag hade
öppnat huvudkontoret.

Förstod vad du menade, alla mina nålar har ett H.
Ville bara kolla vad exakt det stod för.

Jamen, fint, då har vi lärt oss detta också och det
är även vetenskapligt fastställt, så vitt jag kan se
det!?

Ha de!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 12:32   #13
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Vill bara visa vad jag hittat;

Citat:
Early Bernina domestic sewing machines used a slightly different needle system compared with today's machines.

If your Bernina's model number begins with the digits 5, 6, 7, or 8 (Bernina 500, 600, 700 or 800 series machines) or the model 900 (Nova), you should use System 705B needles wherever possible.
(all Bernina machines made before 1982 approximately)
http://www.howdenssewingmachines.co....dles.html#a208

Om man vill läsa lite mer;
http://sewing.patternreview.com/Sewi.../topic/49678/1
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 14:14   #14
Felidae Felidae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 2
Tusen tack för alla svar! Nu känner jag mig mycket klokare. Jag har just varit på stan och handlat jeansnålar i nålsystem 705H.

Citat:
catla skrev: Visa inlägg
Det där var mycket informativt. Det är mycket riktigt en gammal Bernina jag har, från slutet av 60-talet.

Citat:
Quote:
Originally, there was just the 705 needle, which was basically the same as the 15X1. Pfaff came up with the idea that you could "scoop out" a section of the needle above the eye, (we call this the scarf) so that you could set the hook in closer to the needle. The stitch is formed when the friction between the fabric and thread on the "back side" of the needle during the first part of its upward stroke, causes a loop to open, thru which the hook should pass. Naturally, the larger the loop, the less likely the hook is to miss it. The size of the loop is from the needle surface to the extended thread, so if there is "less needle" there (the scarf) the loop is bigger, and the hook has a better chance to catch it and not drop a stitch. Pfaff called this needle the 130R, and it was basically the same as the 705 or 15X1, but with a scarf. It wasn't long before most of the manufacturers recognized this as an advantage, and Schmetz soon came out with the original 705H, which was virtually the same as the 130R, would work fine in the Pfaff, and also in machines like the Elna and Husqvarna, as long as their hooks were set in close to take advantage of it.However, the original 705H needle did not work well in the Berninas, or any other machines with transverse oscillating hooks. The problem was that the oscillating hook makes one half rotation each way, per stitch, equaling one rotation per stitch in distance traveled. The rotary hooks make two revolutions per stitch, so they travel at twice the speed. As a result, the "timing error" on a transverse oscillator is twice as great as that in a rotary. You can see this by watching where the hook intersects the needle at LCR positions in a rotary and an oscillator. At the extreme L & R position, the point of ntersection on the oscillator is twice as far from the optimum spot on the needle as it is on the rotary. The scarf in the 130R & the original 705H needle was just long enough to ccommodate the rotary hooks at their extreme ZZs, so if you tried to set the machine to use one in an oscillator, the tip of the hook would graze the needle at the top and bottom of the scarf. This is where the old story came from that the H needle would damage the Bernina hook, and some people still believe this, even though this shape scarf went out, probably about 1970 or before. Schmetz was anxious for Bernina to be able to take advantage of this technology, so they elongated the scarf to allow clearance for the slower moving oscillating hook.Now came something really "off the wall". Somebody high up at Bernina got the idea that the H on the 705H needle stood for Husqvarna, so they did not want these H needles in their machines. In fact, they insisted that Schmetz continue to make the old non scarf needles and "give them a letter too", so they became the 705B. As a result of these changes, if the Bernina's hook is set in close to take advantageof the scarf, the 705H is definitely the better needle, but youdefinitely should not use the 705B in these machines. If the hook is not set in close, the "far side of the loop" is at the same position on the H or the B, so it really should not make any difference which one you use.Don't feel bad if you have to read this a few times before youunderstand it. Some people have been in the business for a lifetime and still do not.I will be happy to answer additional questions.Bill Holman

Framförallt det här var upplysande, även om jag inte förstår det fullt ut. Vad är "the hook" som han pratar om?
Felidae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 16:59   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag förstod i princip allt, väldigt upplysande och mycket intressant att se utvecklingen.

"Hook" är vad jag tror vi kallar griparen (rätta mig om jag har fel, jag är mer hemma i engelska termer). Det är en metallspets som rullar runt spolenkapseln (i alla fall på symaskiner som har rotary hook, inte osciallating som åker fram o tillbaka). Om du vevar på handhjulet med luckan öppen därnere så ser du att metallspetsen "fångar" tråden och därmed formar sömmen. (och den klassiska metallöglan som rör på sig upp till på symaskinen drar upp och tillbaka tråden när det har fångats av "hooken" så att det blir slätt och fint och inte ormbo)

Larvigt av Bernina det där, haha, med att tro att H står för Husqvarna! haha! Men så brukar ju Bernina gå lite sin egen väg... med pressarfotshållare osv. Bernina är i alla fall bra märke, i alla fall de lite äldre, precis som med Pfaffarna. (nu tror jag till och med att Bernina är bättre än moderna pfaff från samma generation) Men jag måste säga att jag är trött på de som ska krångla till det... Egna speciella dyra saker.. och nu moderna symaskinen där man inte får röra trådspänningen därnere, aja baja! usch.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nålsystem, symaskinsnålar 705

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons